yang semasa

Khamis, November 06, 2008

YANG BERBELIT & PUTAR ALAM (siri 2)

Pecat memecat perkara biasa dalam UMNO Terengganu sekarang. Kekalahan YB Senator Dato’ Rahman Bakar di Marang menyebabkan YB Yahya Khatib Mohamad akan menjadi ‘bangkai’ Exco. Dua orang Exco lagi (atau kemungkinan lebih) akan menerima nasib yang sama dalam drama bersiri ‘pecat khas’ ini.

Beberapa hari selepas mesyuarat khas Perhubungan UMNO negeri, Setiausaha UMNO negeri merangkap Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan, Dato’ (Dr) Rosli Mat Hassan membuat kenyataan berikut :

(a) Menteri Besar, Datuk Ahmad Said tidak harus dipersalahkan berhubung isu pengguguran Ketua Umno Bahagian Marang, Yahya Khatib Mohamad daripada barisan Exco negeri. Badan perhubungan Umno Terengganu membuat keputusan supaya penyandang ketua bahagian tidak dicabar dalam pemilihan parti sekarang, bagi mengelak berlaku perpecahan di peringkat bahagian. Setiausaha UMNO negeri, Datuk Rosli Mat Hassan berkata, UMNO negeri memutuskan - kecuali jawatan ketua - jawatan-jawatan lain boleh ditandingi kerana ia dirasakan tidak memberi kesan kepada bahagian.

(b) Ketua Umno bahagian Dungun itu berkata, setiap ahli Umno diibaratkan seperti sebuah keluarga, justeru keakraban dan kesepaduan sesama ahli dalam parti perlu dipupuk kembali supaya dapat bekerjasama dalam satu pasukan bagi memastikan parti terus memberi khidmat terbaik kepada rakyat.


Kesimpulan :

(1) Kenyataan Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan itu hanya menjelaskan lagi lidah bercabang dan berbelit-belit serta amat putar alamnya Pak Rosli ini. Sebagai orang kanan, bosnya perlu dipertahankan. Sememangnya Mat Said tidak harus dipersalahkan kerana Mat Said hanya mengikut tradisi. Sebelum Mat Said bercadang untuk memecat Yahya (baru cadangan nin), Pak Rosli dan Ku Tera telah pun terlebih dahulu bertindak memecat orang-orang yang tidak sebulu dengannya. Sila baca di sini, di sini, di sini dan di sini.

(2) Terbaru, Pak Rosli bertindak menyingkirkan wakil rakyat kawasan sebagai Pengerusi Penyelaras DUN Paka dan Bukit Besi hanya kerana kedua-dua wakil rakyat ini bertindak menyanggah beliau sebagai Ketua Bahagian. Tindakan ini mengulangi tindakannya menafikan bekas YB Ustaz Kamal sebagai Pengerusi Penyelaras DUN Sura sepanjang tempoh 2004-2008. Tindakan Pak Rosli ini juga tidak mustahil akan diikuti oleh kuncu-kuncunya yang lain termasuk Ku Tera dan Mat Jidin. Inilah tradisi kepimpinan melalui teladan – bapa borek anak rintik.

(3) Jawatan lain boleh ditandingi kerana tidak memberi kesan kepada Bahagian atau kerana jawatan lain tidak menggugat kedudukan dan kepentingan penyandang Ketua Bahagian? Sebagai Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan, Pak Rosli sepatutnya insaf apa kesan yang ada di Kuala Terengganu selepas pertembungan Timbalan dan Naib Ketua serta apa yang berlaku di Kemaman yang menyaksikan Naib Ketua sedia ada ditentang oleh orang-orang tertentu atau proksi yang tidak sehaluan dengan juak-juak Mat Said. Di mana keakraban dan kesepaduan sesama ahli? Atau kenyataan Pak Rosli ini hanya kerana hendak menyelamatkan YB Za’abar dan YB Rozi yang menentang penyandang Timbalan Ketua Bahagian di Dungun dan Hulu Terengganu daripada terpecat jawatan Exco? Umum telah maklum, Za’abar dan Rozi adalah kambing hitam yang dicucuk hidungnya agar memihak kepada Ketua Bahagian (baca di sini).

(4) Ikhlas dan jujurnya niat Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan ini. Malangnya beliau memberi kenyataan untuk memaklumkan kepada orang-orang Jerman, Bangladesh, India dan Jepun sahaja, bukan untuk orang Terengganu atau Malaysia, kerana orang-orang Terengganu dan Malaysia sudah kenal siapa beliau dan cakapnya bukan sahaja berbelit-belit dan putar alam, malahan sedikit pun cakapnya itu tidak serupa apa yang dibuatnya. Cakap tidak serupa bikinlah.

(5) Hendaknya janganlah selepas ini lidah Pak Rosli akan bercabang menjadi tiga atau empat pula.
Related Posts with Thumbnails