yang semasa

Selasa, November 04, 2008

YANG TAK TERKATA : MB TERHEBAT ABAD INI

UMNO Terengganu berpecah dua. UMNO Terengganu kian hancur. UMNO Terengganu menuju keruntuhan.

Begitulah banyak orang bercakap. Banyak orang menulis, banyak orang mentafsir. Ada yang ketawa berdekah-dekah, ada yang sukanya sampai berguling bating, ada yang tergolek seronoknya. Sama ada mereka yang begitu orang UMNO atau bukan, itu tidak penting. Yang penting, mereka seperti ‘merestui’ perpecahan, kehacuran dan keruntuhan UMNO. Padam muka. Kasihan kepada UMNO Terengganu, kasihan kepada pemimpin-pemimpin UMNO Terengganu, tak habis-habis dengan masalah dan kemelut. Lepas satu, satu yang muncul.

Yang peliknya, tak ada pun terdengar bahawa ada orang yang meraung-raung menangis, meronta-ronta seperti diserang histeria, meratap hiba atau terkedu sedihnya dengan apa yang bakal dihadapi oleh UMNO Terengganu ini. Tak simpati langsung.

Lebih tak bersimpati dan tak berhati perutnya orang-orang UMNO hari ini ialah marahnya mereka kepada Mat Said, Menteri Besar merangkap Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu. Mereka marah kerana Mat Said bertindak melangkaui perlembagaan parti, ingkar teguran Presiden parti dan tidak peduli pandangan dan keluh kesah ahli-ahli mereka di peringkat akar umbi. Kata mereka, Mat Said terlalu mengikut telunjuk penasihat-penasihatnya yang bijak pandai lagi bestari.

Memang benar, Mat Said tidak sewajarnya dimarah dan dimusuhi sebegitu rupa. Mat Said adalah Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri. Mat Said adalah bos dalam negeri Terengganu. Mat Said berkuasa. Mat Said hebat. Mat Said boleh buat apa saja yang dia suka. Orang lain tak ada lagi yang lebih tinggi daripada beliau di Terengganu sekarang. Jadi, orang lain peduli apa? Apa hak orang lain nak marah dan menegur Mat Said. Apa hak orang lain nak berlagak menegur dan mengajar Mat Said? Mat Said tak perlukan itu semua. Dia sudah berjawatan besar, sudah berkedudukan tinggi, sudah berkuasa, sudah pandai. Mat Said bukan sahaja amat berhak memecat Exco atau seseiapa saja yang dia suka, malah Mat Said boleh memecat Perdana Menteri, kalau dia mahu. Yang Mat Said tak boleh (atau tak berani) pecat hanyalah raja sahaja.

Sesungguhnya, Mat Said wajib disokong kuat untuk memberikan semangat dan kekuatan merealisasikan hasrat dan cita-cita murninya untuk menyelamatkan juak-juaknya. Mat Said perlu diberi semangat untuk menjelmakan iltizamnya menjadi MB terbaik abad ini yang prihatin kepada kuncu-kuncunya. Mat Said wajib disokong dalam segala hal dan tindakannya, termasuk dalam hal pecat memecat sekali pun. Tindakan Mat Said adalah betul. Bos selalunya betul. Bos tak mungkin salah. Hanya orang yang berkepentingan sahaja menyatakan bos salah. Kalau orang yang tiada kepentingan, mesti kata bos betul dan benar.

Siapa kata Mat Said tidak peduli dengan masalah yang melanda UMNO sekarang? Kalau UMNO hancur atau lingkup pun, bukan disebabkan dia. Ramai lagi sekarang ini orang yang sedang memusnahkan UMNO. Kalau UMNO hancur sekali pun, dia sudah dapat rasa jadi Menteri Besar, sudah dapat jadi Pengerusi UMNO Negeri. UMNO hancur dia peduli apa? Dia boleh berhenti bila-bila masa, orang lain boleh ambil alih. UMNO bukan agama. Kalau Mat Said keluar atau berhenti jadi ahli UMNO bukan boleh jadi murtad. Orang lain boleh betulkan semula UMNO. Kalau UMNO tak hidup-hidup dan terus bungkus pun, itu sudah kerana UMNO dah nak mampus. Mat Said sudah dapat pencen MB. Mat Said lepas tu sudah boleh balik kampung tanam kacang.

Mat Said adalah pemimpin tulin yang mendokong kuat UMNO. Bagi Mat Said, hanya UMNO yang perjuangkan agama, bangsa dan negara. Siapa kata UMNO bukan pembela Melayu? Siapa kata pemimpin UMNO tidak pejuangkan anak bangsanya. Siapa kata UMNO bukan penyelamat anak bangsa Melayu dan rakyat ramai? Yang memperjuangkan semua itu dan sayang kepada UMNO hanya Mat Said seorang sahaja. Sebab itu Mat Said nak pecat orang sana sini, sebab nak betulkan UMNOlah. Orang UMNO yang tak tahu apa-apa, jangan banyak mulut. Kamu tahu apa? Kamu bodoh dan bangang. Sesuailah kamu jadi orang UMNO, boleh dicucuk hidung. Yang cerdik hanya Mat Said dan penasihat-penasihat kanannya saja. Apa lagi kalau bukan orang UMNO, lagilah tak layak untuk mengatakan apa-apa kepada Mat Said dan UMNO. Kamu tu siapa? Jaga dan perkuatkan parti kamu sudahlah.

Siapa kata Mat Said tidak peduli kepada akar umbi? Mat Said sayang dan menjaga akar umbi dengan baik. Cuma Mat Said tidak mahu akar umbi ‘cangkul tanah orang’ saja. Tugas akar umbi ikut arahan, memilih pemimpin. Tugas memecat orang yang dipilih akar umbi ialah tugas Mat Said. Bukan lagi tugas akar umbi. Mat Said tak mahu akar umbi UMNO kerja keras sehingga cangkul tanah orang, campur urusan orang, ambil alih tugas orang. Tugas akar umbi yang paling penting ialah waktu pilihanraya. Akar umbi kena sedar, mereka tak ada hak langsung mencadangkan, apalagi memilih calon. Yang berhak hanyalah Mat Said sebagai pemimpin. Tugas akar umbi, wajib memangkah dacing. Jangan pangkah Mat Said. Kena dacing juga. Biar sengek sebelah tak apa, janji pangkah. Pangkah biar penuh-penuh, jangan sikit-sikit. Tak cukup duit nak bagi penuh, pemimpin UMNO boleh bagi. Sekadar RM50 seorang, tak jadi kudis gatal langsung. Duit tu pun bukan duit siapa-siapa, duit rakyat juga, duit akar umbi juga.

Itu saja tugas dan peranan akar umbi. Untuk pilih MB bukan lagi kerja akar umbi. Kerja akar umbi beri undi kepada Mat Said, bukan MB, bukan pangkah MB, pangkah Mat Said. Ingatan ini bukan bermakna, ahli-ahli UMNO akar umbi semuanya bodoh dan bahlol, boleh dicucuk hidung, walaupun Mat Said dan penasihat-penasihatnya beranggapan begitu. Yang penting, ahli di kampung wajib kena dengar cakap Ketua. Kena ikut telunjuk bos. Ketua dan bos kerajaan dan parti UMNO di Terengganu sekarang ialah Mat Said. Jangan memandai-mandai nak lawan tokey. Apa yang Mat Said kata, jangan melenting, jangan dicanggah, jangan dilarang, jangan dihalang, jangan dibangkang. Tapi Mat Said bukan pendendam, Mat Said hanya tidak simpan dendam kesumat dalam hati sahaja. Kalau sekali-sekali Mat Said marah dan terluah rasa dendam, itu bukan tidak sengaja.

Siapa pula kata Mat Said keras keng? Mat Said tidak keras keng, Cuma dia tak dengar cakap orang saja. Mat Said berpegang kepada ikut hati tak akan mati, ikut rasa tak mungkin binasa. Cuma sekali-sekala Mat Said dengar nasihat penasihat-penasihat beliau yang boleh jilat kaki. Akar umbi atau orang-orang lain yang tak mahu jilat kaki Mat Said, itu adalah salah mereka sendiri.

Jadi semua orang UMNO Terengganu kena akur dan tunduk kepada Mat Said, barulah Mat Said boleh dikenang sebagai MB terbaik dan terhebat abad ini. Barulah Mat Said akan jadi Pengerusi UMNO Negeri yang termasyhur kurun ini.
Related Posts with Thumbnails