yang semasa

Ahad, November 16, 2008

YANG BERBELIT & PUTAR ALAM (Siri 4)

Berikut adalah kenyataan pegawai kanan UMNO yang memang kerja mereka adalah ‘menerangkan’ yang kurang terang kepada ahli UMNO dan rakyat. Tugas mereka tak lah susah sangat, cuma menerangkan yang kurang terang, menjelaskan yang kurang jelas, memaklumkan yang kurang maklum. Tiga berita yang dipetik dari sumber yang sama (Sinar Harian) di bawah ini bagaimanapun ‘terang, jelas dan sedia maklum’ berbelit-belit dan putar alam.

Berita 1 (Datuk Zubir Embong, Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu) :
UMNO Terengganu semalam menafikan desas-desus bahawa parti itu sekarang sedang berdepan dengan pergolakan dan mengalami perpecahan antara pemimpin serta anggota parti itu sendiri. Sambil menyifatkan dakwaan itu sebagai khabar angin semata-mata, Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zubir Embong berkata, UMNO negeri ini tetap teguh dan hubungan antara pemimpin baik. Menurut Zubir, dakwaan tidak berasas itu adalah salah satu usaha musuh Barisan Nasional (BN) mengelirukan penyokong dan anggota UMNO selain cuba mengaut keuntungan daripada ketidakharmonian parti akibat fitnah tersebut.

Berita 2 (Haji Razali Idris, Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Terengganu/Naib Ketua UMNO Bahagian Marang) :
“Sepatutnya dia (Abdul Rahman Bakar) kena redha dengan kekalahan, dia tidak diterima oleh akar umbi. Kalau kita pemimpin yang hebat dan tidak boleh hendak terima hakikat sebenar maka lebih baik dia keluar parti”.

Dia memang cukup hebat sehingga dipanggil ‘giant killer’ dan angkuh dengan gelaran itu tetapi sebenarnya yang melahirkan ‘giant killer’ itu ialah anggota UMNO Bahagian Marang. Tindakan beliau itu adalah tidak profesional, berunsur pembohongan sebab dia bekerja keras untuk menang.

Berita 3 (YB Senator Dato' Abdul Rahman Bakar, Ketua Penerangan UMNO Bahagian Marang / Bekas Ketua UMNO Bahagian Marang) :
Menurut Abdul Rahman, paling mengejutkan apabila Razali dilihat angkuh dan sombong serta bersikap kurang ajar apabila memintanya keluar dari parti jika tidak dapat menerima hakikat yang beliau tidak diterima akar umbi.

“Saya bukannya ingin menghentam dia (Razali), tapi hanya mempertahankan diri saya kerana mungkin dia mempunyai agenda lain sehingga menuduh saya sebegitu. Nasihat saya jangan terlalu emosi dan membuat tuduhan ‘nakal’ yang boleh menjatuhkan dan menghukum orang lain tanpa sebab”.

(p/s : Yang terang lagi bersuluh, yang jelas lagi berkanta, yang maklum lagi bingung).

Related Posts with Thumbnails