yang semasa

Isnin, November 03, 2008

YANG MUDAH LUPA : MELAYU ITU PEMAAF?

Tun Dr Mahathir, mantan PM ketika mengambil tindakan memecat DS Anwar Ibrahim daripada kabinet dan UMNO kira-kira 10 tahun lalu pernah berkata bahawa Melayu mudah lupa. Amarah dan berontaknya jiwa Melayu tidak lama. Paling lama enam bulan akan kendurlah dan lama kelamaan Melayu akan lupa peristiwa yang membawa kemarahan mereka itu.

Justeru Mahathir nekad memecat Anwar. Kenyataan Mahathir sebahagiannya benar kerana sebahagian Melayu (Melayu UMNO yang berkepentingan?) sudah lupa tragedi Anwar. Tetapi masih ada sebahagian Melayu yang tidak mudah melupai dan tidak akan melupai ‘dosa’ Mahathir lantas menghukum beliau dalam PRU ke-10/1999. Walaupun bahananya tidak sekuat tsunami PRU-12/2008, Melayu Terengganu (termasuk Melayu UMNO) telah membalas dosa Mahathir dengan menganugerahkan tanah hitam putih itu kepada PAS.

Sindrom Melayu mudah lupa berulang lagi dalam kemelut perlantikan MB Terengganu selepas PRU ke-12 Mac lalu. Idris Jusoh tersingkir dan Mat Said berhempas pulas menggalas tanggungjawab yang kononnya diamanahkan untuk beliau pikul. Kata Mat Said selepas dilantik sebagai MB, “insya-Allah segalanya akan selesai. Semua YB adalah sahabat saya. Selepas ini akan sejuklah dan saya yakin mereka akan memberi kerjasama dan bersama saya memimpin Terengganu. Mereka akan melupai pertelingkahan keluarga ini”. Mat Said merujuk kepada ‘23 Melayu Derhaka’.

Kata-kata Mat Said sama nadanya seperti yang disuarakan oleh Mahathir. Pengalamanlah yang mengajar mereka bercakap sedap mulut begitu. Perasaan dalaman mereka juga sama barangkali. Sebab itu tindakan diambil menggunakan modal Melayu mudah lupa.

Hari ini Mat Said mengulangi sekali lagi perasaan dalamannya berdasarkan peristiwa 23 Melayu Derhaka. Mat Said dengan nekad dan ‘keras keng’nya tetap meneruskan hasratnya memecat Yahya Khatib Mohamad sebagai Exco. Mat Said dengan yakinnya menolak sebarang kemungkinan yang tidak baik berlaku, sekiranya beliau terus memecat Yahya. Baginya Yahya wajar dan wajib dipecat. Yahya adalah saki baki Melayu derhaka, Cuma bezanya sekarang Yahya derhaka kepada Melayu keras keng.

Mat Said menganggap peristiwa 23 Melayu Derhaka sudah terpadam dalam kotak fikir orang Melayu yang mudah lupa. Mat Said pasti, kemelut itu sudah dimaafkan oleh semua orang Melayu UMNO dan rakyat yang berkepentingan. Sebab itu Mat Said tidak menghiraukan penasihat enam jahanamnya dan lebih memilukan langsung tidak layan cakap Pak Lah yang hampir tertanam.

Mat Said langsung tidak merasa gusar hanya kerana menggugurkan tiga orang Exco, sedangkan bagi beliau, 23 orang ADUN boleh tunduk kepadanya. Sekarang semuanya sudah akur dan sudah boleh menerima beliau sebagai MB dan bos UMNO negeri. 10 daripada mereka pula lagilah tunduk dan menyondol sehingga boleh dicucuk hidung hanya berumpankan tali Exco. Inikan hanya tiga. Kacang je. Melayu UMNO mudah lupa.

Sejauh mana telahan dan tafsiran Mat Said terhadap Melayu mudah lupa itu benar dan benarkah 23 Melayu Derhaka memang benar-benar lupa dan pemaaf, sama-sama kita tunggu pengumuman rasmi pemecatan Yahya Khatib Mohamad dan dua yang lain sebagai Exco kerajaan negeri oleh Mat Said.

Kalau Melayu UMNO itu pemaaf, Melayu derhaka hanya suka-suka dan Melayu UMNO itu benar-benar mudah lupa sama ada atas dasar ‘kepentingan’ atau apa sekali pun istilahnya, benarlah Mat Said amat bijak bermain politik, amat layak menjadi MB, amat sesuai menjadi bos UMNO negeri dan amat kenalah ‘keras kengnya’.

Kalau semuanya berjalan lancar, kita sewajarnya boleh tabik spring kepada Mat Said dan kekallah Mat Said sebagai MB sehingga beliau sendiri berasa puas dan bosan dengan jawatan itu. Kalau ada Melayu PAS atau Melayu PKR atau Melayu parti apa saja yang mudah lupa, jangan bermimpi untuk merebut takhta dari tangan Mat Said, kerana sememangnya Melayu itu pemaaf dan mudah lupa.
Related Posts with Thumbnails