yang semasa

Rabu, November 12, 2008

YANG BERBELIT & PUTAR ALAM (Siri 3)

UMNO Terengganu menafikan desas-desus bahawa parti itu sekarang sedang berdepan dengan pergolakan dan mengalami perpecahan antara pemimpin serta anggota parti itu sendiri. Sambil menyifatkan dakwaan itu sebagai khabar angin semata-mata, Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zubir Embong berkata, UMNO negeri ini tetap teguh dan hubungan antara pemimpin baik. Menurut Zubir, dakwaan tidak berasas itu adalah salah satu usaha musuh Barisan Nasional (BN) mengelirukan penyokong dan anggota UMNO selain cuba mengaut keuntungan daripada ketidakharmonian parti akibat fitnah tersebut.

Kata kunci :
(1) menafikan parti sedang bergolak dan alami perpecahan
(2) khabar angin semata-mata
(3) hubungan antara pemimpin baik
(4) usaha musuh BN mengelirukan penyokong dan anggota UMNO
(5) mengaut keuntungan daripada ketidakharmonian parti

Kenyataan yang berbelit-belit dan putar alam. Zubir mengeluarkan kenyataan dan bercakap kepada orang Bangladesh, Myanmar, India dan China yang tak faham cakap Melayu tapi bekerja di Malaysia, terutamanya di Terengganu.

Mohon Zubir jangan bercakap dari atas angin dan hendaknya jengoklah realiti. Zubir tidak tidur macam Pak Lah, tapi Zubir bermimpi macam mat jenin. Minta Zubir baca dengan teliti (dengan penghayatan bahasa Malayu yang baik) beberapa kata kunci yang dicatatkan di atas. Ada percanggahan? Ada kebodohan? Ada ketongongan? Tak ada kera masakan pokok bergoyang?

Satu sahaja yang nak tunjukkan jalan mentafsir kata kunci di atas : Zubir mengaut keuntungan daripada ketidakharmonian parti dengan mengaitkan musuh yang langsung tak ada kena mengena untuk menutup kelemahan dan kesalahan sendiri. Aaaminnnn.

Frasa tambahan : cukuplah memutarbelitkan fakta dan memutaralamkan pemikiran rakyat hanya kerana kita dibenarkan bercakap.

Sebaris ayat daripada Tukar Tiub : “cukuplaaa…. jangan laaa tipu melayu…. dah 50 tahun melayu kena tipu….hentikanlaa projek tipu melayu…. dah banyak melayu jadi bodoh…. kah kah kah”.
Related Posts with Thumbnails