yang semasa

Selasa, November 18, 2008

YANG TERPECAT & TERENCAT

Sindrom pecat memecat dalam UMNO terus mekar dan segar. Di arena nasional beberapa bloger meramalkan kemungkinan terpecatnya Muhyiddin Yassin daripada jawatan menterinya kerana dianggap sebagai “trouble maker” (pencetus masalah). Di gelanggang tempatan (Terengganu kite), isu pemecatan Exco masih menjadi tanda tanya dan belum bernoktah.

Di pentas lagi kecil (bahagian) dalam Terengganu kite, ada cerita trouble maker vs trouble ‘blake’ (masalah belaka).

Dua orang trouble maker telah terpecat daripada jawatan Pengerusi Penyelaras DUN, walaupun mereka ini terdahulu adalah pengerusi penyelaras DUN masing-masing dan masih lagi menjadi ADUN bagi kawasan berkenaan. Perkiraan mana yang dijadikan kayu ukur, wallahuaklam. Yang pasti hak itu (memecat) terletak di tangan Ketua Bahagian.

YB Zakaria (ADUN Paka) dan YB Dato’ Din Adam (ADUN Bukit Besi) adalah dua individu yang dianggap sebagai pencetus masalah dalam UMNO Bahagian Dungun kerana mereka bersekongkol menentang Ketua Bahagian pada pemilihan bahagian baru lalu. Itulah hukumannya. Padan muka.

Maka kedua mereka pun ‘terpecatlah’…

Alakian, sumber yang rapat dengan UMNO Bahagian Dungun turut mengesahkan bahawa YB Matulidi Jusoh (Ahli Parlimen Dungun/Naib Ketua Bahagian) telah dilantik menjadi Pengerusi Penyelaras bagi kedua-dua DUN berkenaan. YB Matulidi pada pemilihan bahagian lalu telah bermain acilop dan kluk klek, sebab itu beliau selamat. Makan cari boss... Politik acilop samalah macam ikan celup tepung. Seburuk mana ikan di dalamnya dapat diselindung dengan tepung yang disalut dan digoreng.. eemmm sedapnya sehingga menjilat jari.

Alkisah, bagi mengenang jasa dan budi yang sudah pasti tidak sedikit, Ketua UMNO Bahagian Dungun merangkap Setiausaha UMNO negeri merangkak (jangan betulkan ejaan anda) Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan, Dato’ (Dr Jepun) HAJI Rosli bin Mat Hassan atau nama manjanya Pak Li, telah melantik pegawai UMNO bahagian di kalangan orang-orang yang dianggap ‘trouble blake’.

1) Setiausaha UMNO Bahagian (muflis @ bangkrap trouble) – telah disahkan muflis. Pengesahan muflis didedahkan semasa persidangan peringkat cawangan, sebab itu beliau tidak dapat bertanding AJK Bahagian. Semasa muflis, masih jadi pegawai kerajaan - Ketua JASA Parlimen Dungun.

2) Bendahari UMNO Bahagian (eeemmm listening trouble) – tak kesahlah tu masalah peribadi, seorang kontraktor dan Ketua cawangan. Orang lama dalam UMNO Bahagian Dungun. Pernah jadi Bendahari Pemuda zaman YB Zakaria jadi Ketua Pemuda. Pada ketika itu, beliau ini menjadi antara orang yang kuat menentang Pak Li. Kategori mini troublelah kiranya.

3) Ketua Penerangan UMNO Bahagian – (pecat lantik pecat lantik trouble). Pernah dilantik dan dipecat sebagai Ketua Penerangan oleh Pak Li, kemudian dipecat kemudian dilantik lagi, kemudian dipecat dan lantik lagi. Jangan peliklah nanti akan dipecat lagi dan kemudian dilantik lagi. No hal trouble lah dia ni.

Yang pasti mereka nin (termasuk YB Matulidi) tergolong dalam kategori orang-orang yang ‘terencat’ dan “troublers” (sekali lagi, jangan betulkan ejaan anda) dan Pak Li telah memainkan peranan serta haknya dengan bijaksana sekali, kerana ini bukan sekali dua Pak Li memecat orang. Demikian juga dengan melantik orang bermasalah, bukan pertama kali. Memang perkara memecat dan melantik orang bermasalah sebegini telah menjadi semacam kemestian dan tradisi Pak Li yang telah dibawa sejak dulu-dulu lagi.
Related Posts with Thumbnails