yang semasa

Rabu, September 10, 2008

YANG TELAH DIPECAT

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Sura, Ustaz Ahmad Kamal Abdullah antara dua yang ‘dipecat’ daripada jawatan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Dungun berkuatkuasa serta merta dalam usaha kepimpinan Bahagian membersihkan ‘orang tidak setia’ dalam UMNO Bahagian berkenaan.

Turut dipecat Setiausaha Veteran UMNO Bahagian Dungun, Abdul Samad Mamat. Kedua mangsa ini merupakan Ahli Jawatankuasa Bahagian yang dilantik atas kuasa Ketua Bahagian menepati fasal 15.12.1.5 Perlembagaan UMNO.

Bagaimanapun difahamkan, surat rasmi khusus berhubung dengan pemecatan mereka tidak dikeluarkan, sebaliknya hanya diketahui melalui salinan surat yang disalinkan kepada mereka bagi memaklumkan pengganti.

Ini bermakna, pemecatan mereka berdua dilihat telah dibuat secara tidak terhormat, apa lagi untuk mereka mengetahui sebab-sebab mengapa mereka dipecat dan digantikan dengan orang lain.

Melalui surat yang diterima, Ustaz Kamal yang pada ketika itu masih berjawatan Naib Pengerusi Penyelaras DUN Sura telah diganti dengan Rosli Harun, calon BN yang juga menggantikan beliau bertanding bagi kerusi DUN Sura pada PRU ke-12 lalu.

Bagaimanapun dalam PRU ke-12, Rosli gagal mempertahankan kerusi DUN Sura apabila beliau tewas kepada calon PAS Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli dengan majoriti 1,000 undi.

Sekadar makluman, Pengerusi Penyelaras DUN Sura dipegang sendiri oleh Ketua Bahagian sejak 2004, walau pun Ustaz Kamal adalah ADUN Sura penggal 2004-2008.

Sementara veteran UMNO Bekas ADUN Sura (1986 – 1999) juga bekas Exco Kerajaan Negeri dan bekas Timbalan Ketua Bahagian, Datuk Aziz @ Ibrahim Awang dilantik oleh Ketua Bahagian bagi menggantikan tempat Abdul Samad. Ibrahim juga adalah calon Parlimen Dungun dalam PRU ke-10, 1999 yang tewas kepada calon PAS, Datuk Mustaffa Ali.

Ketua Bahagian Datuk Rosli Mat Hassan merangkap Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri dipercayai mengambil tindakan demikian antaranya disebabkan kecenderungan Ustaz Kamal dan Abdul Samad yang lebih mirip kepada Datuk Din Adam dalam menghadapi pertembungan pemilihan Bahagian Oktober nanti.

Selain itu kalangan ahli parti juga berpendapat Rosli Mat Hassan sengaja mengambil tindakan itu sebagai tindakan “membalas dendam” dan sama-sama merasai bagaimana peritnya apabila menjadi mangsa “cantas mencantas”.

“Yang hairannya, kenapa ada Ahli Jawatankuasa Bahagian yang sudah disahkan muflis tidak dipecat atau diambil tindakan, malahan dilantik pula menjadi penggerak utama kempen mengekalkan Ketua Bahagian dan masih diberi peranan mewakili Bahagian ke persidangan cawangan-cawangan”, kata seorang ahli cawangan yang enggan namanya disiarkan.

Abdul Samad ketika dihubungi menerima keputusan itu dengan hati terbuka dan berkeyakinan bahawa mungkin itulah keputusan dan tindakan terbaik yang telah diambil oleh Ketua Bahagian setelah difikirkan secara mendalam.

Abdul Samad adalah orang lama dan cukup matang dengan jatuh bangun dalam politik UMNO, khususnya UMNO Dungun dan pernah menjadi penyokong totok Rosli Mat Hassan di Bahagian Dungun.

“Saya akui bahawa kuasa melantik dan memecat adalah kuasa penuh Ketua Bahagian dan dalam hal ini, saya hormati tindakan Ketua Bahagian kerana beliau dengan bijaksana telah menggunakan kuasa itu sepenuhnya”, jelas Abdul Samad lagi.

Sementara itu, Ustaz Kamal gagal dihubungi bagi mendapatkan komen daripadanya.

(Catatan : telah diterbitkan dalam Mingguan Watan bilangan 03/08. Pakat beli Watan ramai-ramai deh…)
Related Posts with Thumbnails