yang semasa

Isnin, September 29, 2008

YANG WAJAR MENANG - MUKHRIZ?

Kesempatan bertemu dengan Dato’ Mukhriz Mahathir bukanlah sesuatu yang luar biasa. Mukhriz memang popular di kalangan kerabat wartawan, itu diakui banyak pihak. Kebetulan petang semalam, Mukhriz mengadakan majlis berbuka puasa bersama teman-teman wartawan dan teman-teman blogger di Menara KL. Tingginya Menara KL begitulah tingginya harapan Mukhriz untuk menduduki kerusi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, barangkali.

Kenapa Mukhriz dan kenapa saya katakan beliau ‘yang wajar menang’ dalam perebutan kerusi Ketua Pemuda nanti? Jawapannya mudah sahaja – banyak masalah.

Bukan kerana beliau menjamu saya dan teman-teman wartawan untuk berbuka puasa di penghujung bulan ramadhan yang mulia ini di tempat antara 4 menara tertinggi di dunia itu. Bukan juga kerana beliau anak bekas negarawan yang tersohor lagi termasyhur itu. Bukan juga kerana beliau satu-satunya Wakil Rakyat Kerajaan yang menulis surat supaya Perdana Menteri turun takhta. Bukan juga kerana beliau anak muda yang berani bersuara untuk berubah. Bukan juga kerana beliau calon yang berani mencabar KJ. Bukan juga kerana beliau tak ada kerja lain, asyik nak berlawan saja. Bukan, bukan, bukan….

Mudahnya pada saya ialah kerana :

1. Beliau wajar menang kerana KJ.
2. Beliau wajar menang kerana sebahagian Ketua-ketua Pemuda Negeri sokong KJ.
3. Beliau wajar menang kerana beliau bukan bekas Menteri Besar yang hilang negeri.
4. Beliau wajar menang kerana beliau bukan pemimpin Bahagian di negeri yang bermasalah untuk melantik Menteri Besar.
5. Beliau wajar menang kerana beliau tidak sokong Ku Li dan tidak juga sokong Pak Lah.
6. Beliau wajar menang kerana beliau kurang duit yang dikumpul di zaman bapanya jadi Perdana Menteri.
7. Beliau wajar menang kerana beliau tidak ikut telunjuk bapanya, apa lagi untuk bapanya mengikut telunjuk beliau.
8. Beliau wajar menang kerana beliau tidak pandai guna peluang semasa bapanya jadi Perdana Menteri.
9. Beliau wajar menang kerana beliau hanya anak kepada bekas Perdana Menteri bukan menantu.
10. Beliau wajar menang kerana beliau tak wajar kalah.

Yang hanya boleh menentukan Mukhriz tidak wajar menang ialah para perwakilan pemuda yang mungkin telah dinafikan kewajarannya dengan pelbagai pulangan dan janji penerusan pulangan dan pulangan awal menentukan kewajaran pencalonan dan seterusnya pemilihan yang telah ditentukan dengan keajaiban buatan manusia untuk memihak kepada siapa-siapa. Wallahuaklam.
Related Posts with Thumbnails