yang semasa

Selasa, September 30, 2008

YANG PENDEK : FIZIKAL + AKAL = KHETOQ **

Belum selesai lagi belajar mencari sinonim kata pendek @ pandak @ katik @ renek @ rendah @ singkat @ tidak cukup inci, Ketua Bahagian dah buat komen yang menjelaskan sangat sifatnya yang bukan sahaja pendek @ pandak @ katik @ renek @ rendah @ singkat @ tidak cukup inci fizikal, malah pendek @ pandak @ katik @ renek @ rendah @ singkat @ tidak cukup inci akal.

Kes 1 : Akhbar Watan bilangan 03/08 menyiarkan berita berhubung dengan pertembungan Ketua UMNO Bahagian Dungun yang menggunakan tajuk ‘Perebutan Jawatan Ketua UMNO Dungun : Buku Bertemu Ruas’ (gambar keratan berita berkenaan).

Ketua Bahagian Dungun merangkap Setiausaha Badan Perhubungan Negeri ini dengan megahnya membuat ulasan yang menjelaskan kepandakan akalnya sendiri. Konon-konon dia serba hebat dan serba tahu. Mungkin tak reti nak komen yang lain atau dah tidak ada komen atau bahan nak dijadikan isu lagi, maka si Ketua Bahagian ini pun membuat komen terhadap tajuk berita berkenaan. Sambil mencemeh katanya “macam mana buku bertemu ruas kalau hanya dapat 27 pencalonan? Kalau dapat separuh seorang pencalonan (dari cawangan-cawangan) barulah buku bertemu ruas”.

Dua perkara yang perlu dijelaskan daripada kerenekan akal Ketua Bahagian ini. Pertama memang sah dan nyata dan comfirmed, Ketua Bahagian ini buta peribahasa. Jangan ingat kita jadi Ketua Bahagian merangkap Setiausaha UMNO Negeri, kita dah tahu segala-galanya. Ada lagi ke orang Melayu yang macam nin. Makna peribahasa pun tak tahu. Tak kanlah nak kena mengajar Bahasa Melayu pulak dalam blog nin.

Makna peribahasa tu ialah “yang sesuai @ yang serasi @ yang seimbang @ padan benar”, bukan maknanya dapat pencalonan sama banyak baru nak dikira sesuai, serasi, seimbang, padan benar untuk bertanding. Jangan jelaskan sangat kesingkatan akal kita tu.

Kedua, kalau bilangan pencalonan nak dijadikan alasan kekuatan atau baru dapat bertemunya buku dengan ruas, janganlah semasa cawangan-cawangan hendak mengadakan persidangan dan nak mencalonkan barisan kepimpinan di peringkat Bahagian baru-baru ini, mereka diugut, dipaksa, disogok, dikumpul, dinafikan hak dan kebebasan mereka, dinafikan hak asasi mereka, digunakan pelbagai cara dan kaedah dan saluran untuk menghalalkan cara agar mereka mencalonkan kita sahaja. Tektik, teknik, kaedah, cara, pendekatan, gerakan tu semua orang tahu. Janganlah nampak sangat kekatikan akal kita.

Kes 2 : Antara isu yang ditaburkan kepada perwakilan sekarang ini bahawa Dato’ Din Adam yang akan mencabar Dato’ Pak Rosli bukan orang Dungun. Din orang Kampung Jerung, Marang. Jadi kena tolak orang luar, pilih orang Dungun sahaja.

Pertama, kenapa baru sekarang kita menunjukkan kepandakan akal kita. Memang Din Adam orang Jerung, Marang. Tapi macam orang lain jugak, dia dah lama tinggal di Dungun, ada rumah tangga di Dungun dan pernah memegang jawatan Ketua Pemuda Bahagian. Kenapa masa tu tak dijadikan isu? Atau mungkin masa tu, Din tidak menggugat kedudukan dan kepentingan Dato’ Pak? Maka tidak timbul isu.

Kedua, apakah semua pemimpin, bekas dan bakal pemimpin UMNO Dungun (termasuk pemimpin di semua peringkat – cawangan, wanita, pemuda, puteri dan sebahagiannya pernah memegang jawatan penting di peringkat Bahagian) semuanya orang Dungun? Sekadar mengambil beberapa nama – bekas YB Dato' Engku Bijaya Sura orang mana? bekas YB Datuk Awang Jabar orang mana? bekas YB Cikgu Harun Ali orang mana? bekas YB Ustaz Kamal orang mana? YB Matulidi Jusoh orang mana? bekas SU Bahagian Ustaz Adam Sulong orang mana? Saudara Razak Endut orang mana?

Apakah semua Ketua Cawangan dalam Dungun termasuk yang berada di dalam Felda semuanya berasal dari Dungun? Kenapa mereka ini Dato’ Pak tidak jadikan isu sebagai orang luar? Kerana mereka sokong Pak? Kerana mereka tidak menggugat kedudukan Pak? Atau kerana kita sengaja nak jadikan isu dan nak memekakkan teliga, membutakan mata?

Kalau ya pun nak beri komen atau nak dijadikan isu, sesuaikanlah dengan status Doktor berkurung (Dr) tu. Jangan beri orang mentafsir Dr berkurung tu dengan makna macam berkurung di bawah tempurung.

Oooppp.. lupa, Dr berkurung bukan dapat dari Malaysia, sebab itu Dr ning kurang faham peribahasa dan pepatah Melayu. Dr tu dapatnya dari Jepun. Dalam loghat Hulu Jepun mungkin bunyinya “bupandakku bereneko tekatimu rupoktaracukuinci ahhhhh…”

Agak menghairankan juga, macam mana orang seperti ini diberi jawatan Pengerusi Yayasan Pelajaran MARA dan Pengerusi Kolej Ketengah dan khabarnya dilantik sebagai Panel Pemikir Kementerian Penerangan dan Pengerusi Unit Komunikasi (UKOM) Kerajaan Negeri Terengganu pula. Semua tu (pelajaran, kolej, pemikir, komunikasi) berkait rapat dengan pendidikan @ pelajaran @ ilmu. Rosak binasalah anak bangsa kalau institusi pelajaran @ ilmu dipertanggungjawabkan kepada orang-orang macam ini.

Benarlah kata orang Terengganu, pendek fizikal campur pendek akal jadinya pendek khetoq.

(Nota ** : khetoq dalam dialek Terengganu bagi menggambarkan kata ganda pendek. Pendek yang sependek-pendeknya)
Related Posts with Thumbnails