yang semasa

Isnin, September 15, 2008

YANG TERLAMPAU – KEBODOHAN, KESOMBONGAN DAN KEBODOHSOMBONGAN

Malam 13 September 2008, pukul 11.58 malam, saya menerima sms daripada teman saya di kampung. Mesejnya ringkas saja – mesyuarat semula cawangan Gong Pasir esok (14 September 2008) jam 9.00 pagi.

Dalam UMNO Bahagian Dungun, hanya dua cawangan yang bantahan Persidangan Tahunan Cawangan-cawangan diterima. Satu cawangan Taman Setia, Bandar AMBS, dalam DUN Bukit Besi dan satu lagi cawangan Gong Pasir dalam DUN Rantau Abang.

Keputusan oleh UMNO Bahagian agar kedua-dua cawangan ini mengadakan semula persidangan diputuskan pada 7 September 2008. Dua cawangan ini perlu mengadakan persidangan semula selewat-lewatnya 14 September 2008, barulah cawangan berkenaan berstatus aktif dan berhak menghantar perwakilan ke Persidangan Bahagian nanti. Itulah peraturan.

(*****Sekadar catatan, kedua-dua cawangan ini mirip sokongan lebih kepada calon Ketua Bahagian yang akan mencabar.)

Untuk sementara kita tinggal cerita di Taman Setia kerana mereka sudah selamat mengadakan mesyuarat. Yang hendak diceritakan cawangan Gong Pasir dalam Dewan Undangan Negeri Rantau Abang.

Ketua Cawangan Gong Pasir atas sifatnya yang betul bendul dan betul sodek (almaklum Ustaz) pergi mendapatkan pandangan dan nasihat daripada YB Setiausaha Bahagian yang juga merangkap ADUN/wakil rakyat Rantau Abang yang juga merangkap Exco Kerajaan Negeri. Malangnya 'pandangan' YB Setiausaha Bahagian alias Wakil Rakyat DUN RANTAU ABANG alias EXCO Kerajaan Negeri ini langsung tidak mencerminkan kerasionalan pemikirannya dengan jawatan yang besar-besar itu. Jawapan yang diterima langsung tidak berpatriotik untuk kelangsungan perjuangan dalam UMNO.

Katanya mesyuarat tidak perlu diadakan lagi, nanti selepas Persidangan Bahagian baru kita tengok macam mana. (ini cawangan dalam DUN beliau sendiri - mungkin juga beliau menjawab dalam keadaan kecewa dan sudah bosan untuk jadi wakil rakyat. Tapi amat sesuai sekali dengan cerita yang berlaku di Cawangan YB sendiri - sehinggakan tidak ada ahli yang hendak menghormati beliau).

Namun atas desakan ahli-ahli cawangan yang ‘sayangkan’ parti, mungkin itu yang jadinya “notis” persidangan semula itu diterima hanya dalam tempoh kurang 2 minit 9 jam persidangan semula hendak diadakan.

Alahai YB… moral cerita sekali gus untuk mengenali YB dalam menangani kes kecil macam nin, mungkin boleh kita kata dengan nada yang lemah lembut dan penuh kesopanan :

Sebagai Setiausaha Bahagian - terlampau kebodohan YB...
Sebagai ADUN Rantau Abang - terlampau kesombongan YB...
Sebagai Exco Kerajaan Negeri - terlampau kebodohsombongan YB…
Related Posts with Thumbnails