yang semasa

Sabtu, September 27, 2008

YANG TIDAK TAHU

Kurang lebih pukul 9.10 malam tadi (Jumaat, 25 September) saya melalui belakang SOGO Jalan Raja Laut Kuala Lumpur. Deretan manusia dan kereta amat luar biasa. Kereta-kereta yang berderetan termasuk kereta saya seolah-olah tidak bergerak sementara menunggu lampu isyarat menukar gilir - hijau kuning dan merah.

Manusia berpesta dengan jualan dan belian sempena menyambut kedatangan 1 syawal yang tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Lebih setengah jam dari belakang SOGO (betul-betul di bawah stesyen LRT Bandaraya), saya berjaya menyusul masuk ke tempat letak kereta di bawah SOGO. Setengah jam kemudian, kereta saya masih tidak dapat diparkir. Ramainya manusia dan banyaknya kereta. Tambah ramai termasuk kami bertiga yang baru tiba.

Kira-kira pukul 12.30 tengah malam selepas keluar dari parkir kereta SOGO, saya ke Restoran Putra, Jalan Putra bertemu kawan kepada kawan saya yang datang dari Kemaman.

Kurang lebih pukul 2.15 pagi, selepas sembang menyembang (majoriti peratus topik perbincangan tentang politik), saya menghantar kawan ke Hotel Adamson (sebelah KLI Hotel) dan saya kembali pusing mengikut Jalan Tunku Abdul Rahman untuk pulang ke Damansara Damai. Kami hanya tinggal berdua.

Pukul 2.30 pagi Jalan Tunku Abdul Rahman (sekitar Chow Kit) masih sesak. Kereta masih berensok-ensok. Rupa-rupanya pesta-pestaan jual beli masih berlaku pada waktu sebegitu. Manusia masih berjualan dan manusia masih memilih dan membeli.

Yang boleh ditelah betul salahnya ;

Manusia ramai tidak tahu dan tidak ambil pusing pun, siapa yang tak nak berhenti.
Manusia ramai tidak tahu dan tidak endah pun, siapa nak jadi PM.
Manusia ramai tidak tahu dan tidak peduli pun, parti mana nak perintah Malaysia.
Manusia ramai tidak tahu dan tiada hal pun, apa itu gawat politik dan gawat ekonomi.
Manusia ramai tidak tahu dan tidak kesah, parti siapa yang mewakili kawasan di situ.
Manusia ramai tidak tahu dan tidak mungkin tahu pun, kenapa UMNO tangguh sidang.
Manusia ramai tidak tahu dan tak tahu pun tak apa, apa itu ISA, apa itu demokrasi.
Manusia ramai tidak tahu dan tapi buat-buat tahu, Pak Lah Presiden PKR, Hj Hadi Presiden UMNO, Anwar Ibrahim Penasihat PAS, Karpal Sing Presiden MCA, Lim Guan Eng Presiden Gerakan, Ibrahim Ali Presiden MIC dan Samy Vellu Presiden SAPP.
Manusia ramai tidak tahu dan susah kalau tahu, rakyat Iraq, rakyat Afganistan, rakyat China, rakyat Samolia dan rakyat Palestin sedang buat apa sekarang.
Manusia ramai tidak tahu, apa-apa yang patut mereka tahu.

Yang mereka tahu dan perlu (malah wajib) tahu : mereka nak raya dan anak isteri/suami mereka nak raya, walau pun harga barang naik berganda, walau pun minyak hanya turun 10 sen saja, walau pun kereta tak cukup jalan, walau pun hampir semua peniaga di Chow Kit bukan warganegara mereka lagi.

Bagusnya kerana mereka menjadi manusia yang tidak tahu. Malangnya kalau mereka menjadi manusia yang serba tahu.
Related Posts with Thumbnails