yang semasa

Selasa, September 16, 2008

YANG TERSEMBUNYI DI PADANG PULUT

Alkisah maka berangkatlah rombongan YAB Menteri Besar Terengganu ke Kampung Padang Pulut, Dungun tujuan ziarah simpati dan empati seterusnya menyampaikan bingkisan Hari Raya ke pangkuan keluarga adik Sharlinie yang hilang sejak Januari lalu.

Mohd Nashar Mat Hussin, 30 tahun ayahanda kepada adik Sharlinie dan keluarga pulang dari Kuala Lumpur untuk menetap di kampung asal keluarganya di Kampung Padang Pulut Dungun, sekurang-kurangnya bagi mengurangkan bebanan emosi lanjutan kehilangan adik Sharlinie yang dianggap oleh Menteri Besar sebagai satu tragedi sedih yang terpaksa dilaluinya.

Kata Menteri Besar, Kerajaan Negeri amat bersimpati dengan apa yang menimpa Mohd Nashar dan keluarga. Kemudian Menteri Besar memberi jaminan untuk membantu Mohd Nashar menyiapkan segera rumah untuk kediaman mereka. Alhamdulillah itulah tanda dan lambang kecaknaan yang ikhlas dan terpuji Kerajaan Negeri kepada rakyatnya terutama rakyat pedalaman yang ditimpa kesusahan dan memerluan sokongan.

Yang ini bukan nak pertikai kerja kebajikan dan keprihatinan pihak Kerajaan Terengganu, jauh sekali untuk menafikan rasa simpati dan kelayakan Mohd Nashar sekeluarga untuk menerima prihatin dan bantuan Kerajaan. Cuma yang sedikit agak peliknya, kenapa baru sekarang dan kenapa hanya keluarga Mohd Nashar sahaja?

Apakah wakil rakyat kawasan tidak dimaklumkan (kalau sendiri nak ambil tahu, mungkin banyak kerja) tentang banyaknya lagi keluarga di Padang Pulut khasnya dan dalam DUN Rantau Abang serta Parlimen Dungun khususnya yang memerlukan simpati dan perhatian pihak Kerajaan lebih daripada kes Mohd Nashar ini. Dan kenapa baru sekarang, setelah sepenggal yang lalu wakil rakyat kawasan hampir-hampir tidak dibenarkan menjejaki kampung berkenaan dan beberapa kampung lain dalam DUN atau Parlimennya sendiri?

Apakah dalam kes simpati dan kemanusiaan sebegini pun ada agenda politik tersembunyi? Apakah terpaksa tunggu parti lawan menguar-uarkan akan membantu dulu baru nak bertindak? Mungkinkah pemimpin tempatan sengaja menggunakan peluang untuk menumpang publisiti? Ataukah kerana ada hubungan dengan pemilihan Bahagian Oktober ini, yang secara kebetulan cawangan kampung itu telah dirampas jawatan ketuanya oleh orang yang tidak memihak kepada Ketua Bahagian dan wakil rakyat kawasan?

Tetapi harap-harap jawapan kepada semua persoalan ini adalah tidak. Hendaknya sendiri jawab dan sendiri ikhlas.
Related Posts with Thumbnails