yang semasa

Selasa, September 30, 2008

YANG SINONIM

Kedua-dua calon Ketua UMNO Bahagian Dungun yang bakal bertembung pada pemilihan Bahagian 25 Oktober 2008 ini nampaknya sama saiz dan sama bentuk. Kedua-duanya diakui mempunyai kekuatan dan kelebihan masing-masing. Masih terlalu awal untuk meneka siapa menang siapa kalah. Memang di atas kertas, berdasarkan beberapa faktor tertentu, Ketua Bahagian sedia ada dilihat mempunyai kelebihan.

Cuma saya pernah dipesan oleh cikgu saya, katanya “dalam menentukan kemenangan atau kekalahan hanyalah peluang. Kebijaksanaan mengambil peluang dan menggunakan peluang akan memberi lebih peluang kepada kita. Maka cari dan gunakanlah peluang yang amat relatif sifatnya itu”.

Makanya bagi saya, kedua-dua mereka mempunyai peluang dan kelebihan. Namun perlu diingat, mereka juga ada kelemahan dan kekurangan kerana tiada manusia yang sempurna dan itulah sifat manusia yang dijadikan Allah SWT.

Umum telah mengetahui. kedua-dua calon ini banyak perbezaannya, namun masih ada walau pun sedikit persamaan. Yang agak jelas persamaan mereka berdua, mereka tergolong dalam kategori “orang pendek @ pandak @ katik @ renek @ rendah @ singkat @ tidak cukup inci”.

Cuma kita perlu mencari peluang untuk menentukan betul tidaknya kata orang bahawa “orang pendek @ pandak @ katik @ renek @ rendah @ singkat @ tidak cukup inci ini susah nak kira bicara”.

Sama-samalah kita tentukan, pendek panjangnya hayat mereka dalam politik UMNO Dungun itu.
Related Posts with Thumbnails