yang semasa

Khamis, November 06, 2008

YANG HAMPIR MENJADI KENYATAAN

Saya pernah menulis YANG DILIHAT 10 TANDA-TANDA AWAL KELAIHAN UMNO TERENGGANU. Tulisan itu juga disiarkan dalam Mingguan Watan keluaran 19-25 Oktober 2008.

Sahabat saya Editor Watan (Zabidi Haji Saidi) mengirimkan sms kepada saya. Beliau bertanya apa makna KELAIHAN. Saya menjawab sepatutnya sebagai anak Terengganu, soalan itu tidak timbul. Bagaimanapun saya menjelaskan perkataan itu terbit daripada kata dasar LAIH dalam dialek/loghat Terengganu yang membawa makna dok rok, lemah, letih, lembik, hampir-hampir nak hancur. Begitu kira-kira maknanya.

Kemudian Zabidi sms lagi katanya beliau takut nanti MB dan pemimpin UMNO marah kerana tulisan saya itu. Jawab saya – tulisan tu tidak terlalu berat atau terlalu menghentam kerajaan / UMNO Terengganu. Cuma Mat Said selaku MB dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri kena fikir dan perbetulkan keadaan, mana-mana yang patut dibetulkan sekiranya perkara yang disebut dalam tulisan itu ada yang tidak betul. Saya juga tegaskan kepada Zabidi agar amalkan dengan sebenar-benarnya prinsip Watan iaitu bebas, berkecuali dan seimbang, sesuai dengan tagline Watan “Berani, Telus, Benar” seperti yang selalu beliau sebutkan. Mungkin kerana itu, tulisan berkenaan disiarkan.

Hari ini, dengan kemelut politik UMNO Terengganu yang semakin parah, telahan dalam tulisan saya itu hampir-hampir menjadi realiti. Saya tidak katakan yang saya adalah nujum atau penganalisa atau peramal politik yang betul dan tepat, jauh sekali hebat. Mungkin kerana kebetulan. Seperti juga beberapa tulisan lain yang saya tulis ada yang menjadi kenyataan dan ada juga yang tersasar.

Yang saya nak maklumkan, saya menulis bukan berdasarkan andaian dan tilikan ‘kecek’ nujum pak belalang, tetapi saya menulis berdasarkan sumber nyata dan ‘keluhan’ yang terkeluar daripada rakyat marhain hanya untuk memohon sedikit perhatian daripada orang yang berkenaan. Kalau dipedulikan, alhamdulillah dan kalau tidak pun, saya tidak rugi apa-apa.

Kepada sahabat saya Zabidi, saya tamatkan sms dengan “berkata benarlah walaupun pahit - kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai". Jawab Zabidi “ok. Cuma sekarang orang dah tak buat rumah tepi pantai sbb kerajaan marah”.
Related Posts with Thumbnails