yang semasa

Selasa, November 25, 2008

YANG BERJANGKIT : UMNO & PAS, SAMA TAPI TAK SERUPA

Seronok juga baca cerita perihal PAS Selangor (laporan Malaysiakini serta ulasan MSO) serta PAS Kedah (laporan NOBISHA) dan cerita-cerita pergolakan parti itu di mana-mana sebelumnya.

Apabila selesai menelaah tulisan-tulisan berkenaan sambil mengenang kembali cerita-cerita terdahulu yang relevan, saya membuat kesimpulan bodoh sendiri – “apa-apa pun sama sahaja, baik parti mahupun orang di dalamnya”. Manusia ada selera dan selera itu walaupun kadang-kadang secara kebetulan banyak persamaan tetapi tetap tidak akan menjadi 100 peratus sama.

Pendek kata, walau apa sekali pun wadah perjuangan parti, ia tetap parti. Manakala pemimpin parti tetap manusia @ orang yang punyai kekuatan, kelemahan dan kekurangan tersendiri. Ada persamaan tapi tidak serupa.

Dato’ Seri Azizan Razak, Dato’ Dr Hassan Ali, Dato’ Ahmad Said dan Dato’ Rosli Mat Hassan ada persamaan tetapi jelas tidak serupa.

Secara umum yang sama dan paling ketara keempat-empat mereka adalah lelaki. Mereka berempat orang politik kepartian. Mereka berempat orang Melayu dan beragama Islam. Azizan dan Ahmad Said adalah Menteri Besar. Yang tidak serupanya Azizan dan Hassan Ali orang PAS dan Ahmad Said dan Rosli Mat Hassan adalah orang UMNO. Itulah lebih kurang.

Keempat-empatnya sama apabila dikaitkan dengan perkataan “PECAT” (sebagai kata dasar dan kemudian disebut menggunakan awalan, imbuhan dan akhiran seadanya). Baik UMNO mahupun PAS, sama saja, tetapi jelas tidak serupa.

Yang sama tapi tak serupa ialah Azizan dikhabaranginkan akan menerima undi tidak percaya bagi memecat beliau dan kerajaan pimpinannya di Kedah, tetapi masih belum berlaku. Manakala Ahmad Said telah menguar-uarkan akan memecat Exconya, tapi belum pun terpecat. Hassan Ali, Ahmad Said dan Rosli Mat Hassan sama kerana mereka memecat dan hendak memecat kerana ‘panas’.

Hassan Ali dan Rosli Mat Hassan walaupun tidak menguar-uarkan telah bertindak ‘memecat’. Hassan Ali sudah memecat dua pemimpin kanan PAS Selangor masing-masing sebagai Timbalan Pesuruhjaya dan Ketua Penerangan, manakala Rosli Mat Hassan telah pun memecat dua ADUN dalam Bahagian Dungun sebagai Pengerusi Penyelaras DUN masing-masing.

Yang tidak sama dan tidak serupa ialah Hassan Ali dan Rosli Mat Hassan telah pun menunaikan kepanasan masing-masing, manakala Ahmad Said yang pada mulanya nampak begitu kepanasan, masih belum mengotakan janjinya.
Related Posts with Thumbnails