yang semasa

Selasa, November 25, 2008

YANG AKAN TERPECAT LAGI : RASUAH POLITIK LAGI

Saya pernah menyiarkan salinan surat bantahan seorang ahli cawangan UMNO berhubung dengan ketidaksahnya mesyuarat cawangan kerana beberapa faktor yang telah digariskan.

Antaranya melibatkan etika calon dan rasuah politik yang melibatkan ugut mengugut dan ketakutan pemegang jawatan yang berkepentingan sehingga membuatkan proses mesyuarat dan pencalonan menjadi ‘mengikut arahan’ (baca di sini).

Terbukti selepas segala-galanya selesai (‘sempurnanya’ persidangan dan pemilihan di peringkat Bahagian), sekoyong-koyong telah diuar-uarkan bahawa mana-mana Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (Pengerusi JKKK - mudahnya disebut Ketua Kampung) sama ada mereka adalah Ketua Cawangan UMNO atau tidak (dalam konteks sekarang, ada Pengerusi JKKK bukan daripada kalangan Ketua Cawangan), semasa pemilihan bahagian baru-baru ini tidak menyokong Ketua Bahagian yang menang, akan digugurkan (atau dalam bahasa lebih lembut dan sopan berhemah – DIPECAT) daripada menjadi Pengerusi JKKK @ Ketua Kampung.

Khabar ini datangnya daripada Bahagian Dungun. Dan yang bakal menjadi mangsa termasuklah Ketua-ketua Cawangan yang sebelum ini menjadi Pengerusi JKKK tetapi dalam pemilihan UMNO Bahagian baru-baru ini mereka menyokong Dato’ Din Adam, bukannya Dato’ (Dr Jepun) Rosli Mat Hassan. Maknanya perkhidmatan mereka akan mulai diambilalih oleh orang lain mulai 1 Januari 2009 nanti. Tamat kontrak Pengerusi JKKK sekarang ialah pada 31 Disember ini. Khabarnya juga, senarai telah pun siap, hanya menanti saat dan ketikanya sahaja.

YB Din Adam dah terpecat, YB Ya Paka juga dah terpecat. Yang menanti ‘dengan pasti’ giliran mereka ialah Pengerusi JKKK pula, terutama dari DUN Bukit Besi dan Paka yang menyokong YB-YB mereka dan DUN Sura dan Rantau Abang yang menyanggah Ketua Bahagian yang ada.

Sama-samalah kita tunggu apa yang akan terjadi sambil kita juga menunggu apakah cadangan yang pernah disuarakan oleh Pak Lah (semasa perjumpaan Pak Lah dengan semua Ketua cawangan negeri-negeri di PWTC sebelum persidangan cawangan dulu) akan diingkari lagi oleh Mat Said.

Kata Pak Lah – kita akan selaraskan dan memastikan semua Pengerusi JKKK dilantik di kalangan Ketua-ketua UMNO cawangan.

Kalau Mat Said ingkari cakap Pak Lah lagi, bermakna RM400.00 sebulan tidak terhidu lagi oleh mereka yang malang itu.
Related Posts with Thumbnails