yang semasa

Jumaat, Oktober 31, 2008

YANG SERONOK DIDENGAR, YANG SUKA DIBACA

Dua perkataan yang seronok untuk ditafsir telah diistilahkan oleh YB Dato’ Rosol Wahid lewat tulisannya Pecat Exco – Janji MB Terengganu ialah EXCO LELONG.

Apabila Rosol menulis sedemikian, sudah tentu berlegar di dalam pemikiran kita betapa bercelarunya politik Terengganu. Banyak yang tidak kena sebenarnya. Langkah Mat Said mengambil tindakan drastik sebegitu mungkin benar seperti dakwaan Rosol yang Mat Said dinasihati oleh penasihatnya yang bengong-bengong. Sedangkan yang kita dengar dari mulut Mat Said sendiri semasa beliau mula-mula dilantik sebagai Menteri Besar, beliau bukan pendendam. Justeru, implikasi selepas tindakannya boleh merosakkan kedudukan dan maruah beliau sendiri.

Sudah terlalu banyak Mat Said mengambil tindakan yang amat tidak kena semenjak beliau dilantik sebagai Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri. Mat Said gagal membaca politik semasa dan tidak belajar daripada pengalaman kemelut dan peristiwa perlantikan beliau sebagai Menteri Besar April lalu. Mat Said terlalu bergantung kepada konco-konco penasihatnya yang berada di luar kerajaan. Saya ulangi, berada di luar kerajaan.

Hari ini kita lihat penasihat-penasihat kanannya dalam parti (yang juga bertindak sebagai penasihatnya dalam kerajaan) terdiri daripada mereka yang menyokong Mat Said sewaktu kemelut ‘23 ADUN menderhaka’ lalu. Selain Ku Tera yang ada sedikit ‘kuasa’ sebagai Yang Di Pertua DUN, yang lain seperti Man Bakar, Pak Rosli, Zubir, dan Roslan Awang Chik tiada apa-apa jawatan dalam kerajaan negeri. Bukan wakil rakyat / ADUN kecuali Man Bakar dan Roslan Awang Chik sebagai Senator. Ketua Bahagian seperti Nasir dan Mat Jidin berjawatan sebagai Ahli Parlimen. Wan Farid juga Senator dan Timbalan Menteri yang tidak mempunyai kerusi di DUN. Maknanya mereka tidak mempunyai ‘suara dan kuasa’ untuk mempertahankan Mat Said di dalam DUN dan kerajaan.

Kenapa jawatan Exco sampai perlu dilelong? Tafsirannya mudah sahaja. Kita mengambil kes demi kes dengan merujuk kepada tafsiran saya dalam YANG DIPECAT.

Kes Yahya Khatib Mohamad (ADUN Pengkalan Berangan) di Marang. Kalau Yahya dipecat yang tinggal wakil rakyat BN hanya Alias Abdullah (Alor Limbat). Kalau Alias mengenepikan maruah dan membuang kesetiakawanan jatuh bangun bersama serta pentingkan jawatan dan kedudukan, Alias mungkin menerima jawatan Exco yang mungkin ditawarkan oleh Mat Said mewakili Marang. Selesai cerita, walaupun Aliaslah yang bersekongkol dengan Yahya sehingga Man Bakar tumbang dan Aliaslah yang membuatkan Yahya hilang jawatan Exco.

Tapi kalau Alias menolak atas dasar prinsip, maruah dan simpati kepada Yahya, siapa lagi yang boleh dilantik sebagai Exco mewakili Marang. Kecuali tiada wakil Exco dari Marang, Mat Said masih boleh membuat pilihan dengan menawarkan jawatan Exco kepada Haji Hadi Awang (ADUN PAS Rhu Rendang) atau Ustaz Mohd Nor Hamzah (ADUN PAS Bukit Payong). Kalau kedua-duanya juga menolak, benarlah, terpaksa dilelong secara terbuka.

Demikian dengan kes di Hulu Terengganu, kalau YB Rozi (ADUN Telemong) dipecat, ADUN BN yang tinggal ialah Rosol (ADUN Ajil) dan YB Zawawi (ADUN Kuala Berang). Kedua-dua mereka menjadi orang kanan Cikgu Mat Nor menentang Ku Tera. Daripada cara Rosol menulis dalam blognya, agak tipis peluang untuk beliau menerima tawaran (itu pun kalau ditawarkan) jawatan Exco. Tak tahu pula kalau Zawawi boleh menerima kalau prnsip yang disebut dalam kes Marang di atas menjadi pilihan Zawawi.

Kalaulah Zawawi juga menolak, seorang lagi wakil rakyat ialah Harun Taib (PAS Manir). Sekali lagi, seperti kes di Marang, kecuali tiada wakil Exco daripada Hulu Terengganu, Mat Said masih boleh membuat pilihan dengan menawarkan jawatan Exco kouta Hulu Terengganu kepada Harun Taib atau berlaku lagi lelongan awam di pasar Baghdad.

Di Dungun juga hampir sama. Seandainya benar Za’abar (ADUN Rantau Abang) terpecat daripada jawatan Exco, yang tinggal Din Adam (Bukit Besi) dan Zakaria Abdullah (Paka) sahaja. DUN Sura adalah milik PAS yang diwakili oleh Ustaz Wan Hassan. Din Adam dan Zakaria adalah regu yang menentang Ketua Bahagian. Apa lagi Din Adam yang melanggar ‘arahan’ Mat said kerana bertanding Ketua Bahagian, sudah pasti tidak layak untuk ditawarkan sebagai Exco. Din dan Zakaria juga adalah seteru mak bapak kepada Pak Rosli. Namun kalau maruah diketepikan dan persoalan ‘keutuhan dan perpaduan’ dalam parti dan kerajaan kononnya diutamakan, selain prinsip dan kepentingan diri, Din atau Zakaria boleh menerima kalau-kalau ditawar jawatan Exco oleh Mat Said. Namun yang pasti Pak Rosli (Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan) akan bermati-matian mempertahankan Za’abar orang kanannya itu, selain ‘bermatihidupan’ pula menentang cadangan perlantikan Din atau Zakaria sebagai Exco.

Kalau Mat Said tetap dengan kedegilannya hendak memecat ‘Exco keras kepala’ termasuk Za’abar, Exco wakil Dungun dalam kabinet Mat Said mungkin Wan Hassan. Kalau Wan Hassan tidak ditawarkan atau semua ketiga-tiga ADUN (Din, Zakaria dan Wan Hassan) menolak, lelongan terbuka juga terpaksa dibuat. Kali ini di pasar Jepun tempat Pak Rosli dapat anugerah (Dr).

Lebih seronok untuk diteliti, kalau pemecatan Exco oleh Mat Said berlaku di Setiu. Di sini ada dua orang Exco, YB Ashaari (Langkap) dan Ustaz Khazan (Batu Rakit). Wakil Rakyat biasa ialah Cikgu Ramlan (Jabi). Cikgu Ramlan seperti juga Din Adam di Dungun adalah orang yang melanggar arahan. Yang tinggal YB Halim Jusoh di Permaisuri. Kalau kedua-dua Ashaari dan Khazan terpecat, tawaran mungkin beralih kepada Halim. Tetapi mereka adalah pendokong utama pakatan 4 lawan 1 di Setiu. Soal prinsip, perjuangan, maruah, kepentingan mungkin sedikit sebanyak boleh menggugat ‘keimanan’ mereka, dan urusan lelongan boleh ditangguhkan di sini. Tapi kalau semua sepakat “berdiri sama tinggi, duduk sama rendah”, lelongan terbuka boleh diteruskan.

Kes YB Razif atau YB Datuk Rahin di Kuala Nerus juga hampir sama. Tapi mereka masih ada masa untuk ‘menyelamatkan diri’ kerana persidangan Bahagian Kuala Nerus akan diadakan minggu depan. Di sini juga ada ADUN PAS di Bukit Tunggal (Dr Alias Razak).

Implikasi daripada kes demi kes ini dapatlah kita buat analisa ‘bodoh’ tersendiri. Bagaimana jadinya kalau mereka sepakat untuk menolak tawaran jadi Exco? Pasar mana yang akan dipilih Mat Said and the geng untuk dijalankan urusan lelongan? Bagaimana pula kalau yang dipecat akan bergabung dengan yang menolak untuk melakukan sesuatu kepada Mat Said?

Tetapi bagi mengelakkan lelongan, Mat Said masih ada satu talian hayat yang tidak pernah digunakan walaupun talian hayat nin dah diluluskan semenjak zaman PAS memerintah tahun 2000 lagi. Mat Said berhak melantik Senator DUN. Tapi kurang pasti apakah mereka boleh dilantik sebagai Exco. Yang pasti mereka tidak boleh mengundi dan tidak dikira sebagai korum. Demikianlah adanya.

Yang tidak ingin kita dengar : akan adanya usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar.
Yang tidak ingin kita baca : Terengganu dapat Menteri Besar baru lagi…
Related Posts with Thumbnails