yang semasa

Jumaat, Oktober 24, 2008

YANG TELAH MENARIK DIRI

Dua hari lepas seorang calon Ketua UMNO Bahagian telah mengumumkan menarik diri setelah lebih dua bulan berkempen dan merayu agar cawangan-cawangan mencalonkan beliau selaku Ketua Bahagian.

Di Marang, YB Alias Abdullah, Timbalan Ketua UMNO Bahagian yang telah mendapat pencalonan mencukupi untuk bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian mengumumkan menarik diri daripada bertanding jawatan itu dan sekali gus mengisytiharkan memberi laluan dan menyokong YB Yahya Khatib Mohamad. Bermakna Yahya akan menentang Datuk Rahman Bakar dalam pertandingan satu lawan satu di Bahagian Marang. Alias turut mengumumkan untuk hanya bertanding mengekalkan jawatan Timbalan Ketua.

Tindakan Alias sudah dijangka daripada awal. Alias dan Yahya datangnya dari satu kem yang sama. Tujuan mereka adalah satu yakni untuk merebahkan Rahman Bakar di Marang. Pada peringkat awal, dikatakan telah ada perundingan kilas antara Alias dan Yahya. Yahya adalah Setiausaha UMNO Bahagian merangkap Exco Kerajaan negeri. Yahyalah satu-satunya Exco Kerajaan negeri yang berani menyanggah Ketua Bahagian sedia ada di Terengganu, walaupun ‘amaran’ telah diberikan oleh Pengerusi Badan Perhubungan merangkap Menteri Besar supaya Exconya tidak bertanding jawatan nombor satu bahagian.

Bimbang kalau-kalau tragedi 2004 berulanglah, makanya Alias turut meminta dirinya dicalonkan bertanding jawatan Ketua Bahagian. Sebagai ‘standby’ sekiranya Yahya diisyaratkan untuk menarik diri bertanding dan tidak menentang Rahman Bakar. Yang penting bagi Alias, Rahman Bakar perlu ditumbangkan.

Pemilihan tahun 2004 lalu, Alias sudah melalui pengalaman ini. Yahya yang dicalonkan untuk bertanding Timbalan Ketua Bahagian menarik diri pada saat-saat akhir atas nasihat Pengerusi Badan Perhubungan ketika itu (Datuk Idris Jusoh). Idris bertindak begitu bagi menyelamatkan Alias kerana Alias adalah antara orang kesayangan Idris. Alias menang tanpa bertanding. Ketika itu, Yahya satu kem dengan Rahman Bakar dan sebagai gantian apabila Yahya menarik diri, Rahman Bakar terpaksa menganugerahkan Yahya jawatan Setiausaha Bahagian. Itu pun atas nasihat dan kehendak Idris bagi membalas pengorbanan Yahya.

Bagaimanapun, kemungkinan Yahya bakal menarik diri di saat-saat hampir berlangsungnya pemilihan bahagian Marang juga bukan sesuatu yang mustahil. Yahya masih ada masa dan kedudukan yang bakal dihadiahkan. Kalau tragedi 2004 berulang kembali, Alias sekali lagi akan tertipu. Alias bukan sahaja gagal dalam usahanya untuk menumbangkan Rahman Bakar malahan terpaksa berhadapan pula dengan Nik Dir untuk merebut jawatan Timbalan Ketua Bahagian. Kali ini Alias tidak akan menang percuma lagi, malahan kalau kedudukan Rahman Bakar agak selesa, aura keselesaan Rahman Bakar itu akan turut ditumpang sama oleh Nik Dir.

UMNO Bahagian Marang akan bersidang Sabtu ini (25 Oktober).

Namun apa pun, apakah tindakan mereka ini berupa strategi atau tragedi? Strategi untuk membantu calon lain lebih kuat serta berpotensi untuk menang atau tragedi yang membawa kecenderungan penyokong setianya hampa lalu beralih kepada calon yang ditentang. Harapnya janganlah strategi membawa tragedi.
Related Posts with Thumbnails