yang semasa

Rabu, Oktober 15, 2008

YANG TERLEPAS PANDANG?

Keratan akhbar Sinar Harian, Selasa 14 Oktober 2008, halaman T17 yang menyiarkan berita penderitaan keluarga ibu tunggal di Kampung Batu Tiong dalam DUN Rantau Abang, Dungun.

Dalam kesibukan Yang Berhormat ADUN Rantau Abang, Datuk Za’abar Mohd Adib, yang juga Setiausaha UMNO Bahagian Dungun menjalankan tugas persiapan menjelang Persidangan UMNO Bahagian sekali gus bekerja untuk merebut jawatan Timbalan Ketua Bahagian serta selesa ke sana ke mari dengan mercedes baru menyambung hayat politiknya, ada rakyat dalam kawasannya yang terpaksa bergantung hidup dengan ‘sisa-sisa makanan jiran’.

Sama ada terlepas pandang atau kepentingan bukan keutamaan dalam kes-kes yang sebegini, ia tetap menjadi isu serius yang perlu diberi perhatian. Apa motifnya pula Ketua UMNO Bahagian merangkap Setiausaha Perhubungan negeri menjadi begitu sibuk dalam kes keluarga Sharlinie baru-baru lalu tetapi ‘susut kepala’ dalam kes keluarga ibu tunggal di Kampung Batu Tiong ini?

Kalau terlepas pandang, macam mana asyik terlepas pandang je YB? Tahun lalu dah ada kes orang susah dalam kawasan YB juga. Dapat liputan free dalam “Bersamamu TV3”. Ramai lagi ke orang-orang susah dalam kawasan YB? Ke YB tak tahu menahu pasal rakyat jelata nin. Mungkin si ibu tunggal Rokiah Ibrahim nin bukan perwakilan cawangan Batu Tiong kot? Tambahan pula cawangan Batu Tiong dah solid sokong Ketua Bahagian dan YB sendiri. Nampak Ketua Cawangan Batu Tiong pakai communicator baru.

Cuma yang peliknya, kes keluarga adik Sharlinie tak pula diterlepaspandangkan. Saya dah tulis YANG TERSEMBUNYI DI PADANG PULUT. Di dalamnya ada saya sebutkan, masih banyak orang susah dalam DUN Rantau Abang. Bukan keluarga adik Sharlinie sahaja, malah ramai lagi yang jauh lebih susah daripada mereka. YB boleh maklumkan kepada Menteri Besar kes-kes orang susah ni atau bawa MB ke rumah keluarga malang ini seperti YB bawa MB ke rumah keluarga Adik Sharlinie dulu. Baru masuk surat khabar dan TV bahawa YB prihatin, jaga rakyat.

Kalau nak bawa MB kena cepat YB, sebelum 25 Oktober nin. Sebab 25 Oktober tu kan Persidangan Bahagian Dungun. Sekurang-kurangnya ada advantage untuk YB nak menang jawatan Timbalan Ketua Bahagian tu. Jangan lupa ajak sekali Ketua Bahagian dan masa juru gambar nak ambil gambar tu, Ketua Bahagian kena duduk sebelah MB. Sebelah betul-betul.

Lepas keluar gambar dan cerita bersama MB tu, barulah YB Datuk Za’abar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri Terengganu akan menjadi sepopular Shah Rukh Khan (SRK). Yalah, jaga kebudayaan dan kesenian negeri. SRK juga orang seni sebab tu dia dapat Datuk dari Melaka. YB pun dapat dari Melaka juga kan? Kira setaraf dengan SRKlah tu.
Related Posts with Thumbnails