yang semasa

Rabu, Oktober 22, 2008

YANG MERASAKAN DIRINYA SAJA YANG PANDAI DAN BETUL

Kerana 'tidak' berat sebelahlah :
Raja Petra di-ISAkan, Mahathir kata kepada Pak Lah, Karpal Singh boleh jadi peguam

Malam kelmarin, Kelab Wartawan Terengganu (KAWAT) mengadakan Malam Anugerah Kewartawanan KAWAT-ExxonMobil 2008 - acara tahunan yang memberi pengiktirafan kepada wartawan di Terengganu yang menghasilkan karya dan menyertai anugerah mengikut pelbagai kategori yang ditetapkan.

Perihal majlis dan anugerah ini, bukan menjadi topik perbincangan kali ini, tetapi yang saya nak ceritakan di sini berkaitan dengan seorang kawan saya (sudah lama berkawan, sejak akhbar Watan zaman Karangkraf lagi), yang mungkin merasakan dirinya hebat dan dia saja yang betul dan pandai.

Kawan saya nin selalu saya berjumpa dengannya, boleh dikatakan hampir setiap minggu, tetapi sebelum majlis KAWAT malam kelmarin, saya kira baru berjumpa dengannya semula kira-kira sebulan sebelumnya tak berjumpa.

Yang lucunya, kawan saya nin mungkin baru melayari laman blog ini. Lalu semasa bertemu dengannya malam tu, secara spontan dia berkata, “apalah kau nin, macam-macam tulis dalam blog, berat sebelah. Aku nak jawab pun fikir tentang kawan-kawan.”

“Apa yang aku tulis? Apa yang kau tak puas hati? Apa yang berat sebelah?” tanya saya.

“Berat sebelah, berat sebelah”. Katanya mengulangi lalu terus beredar meninggalkan saya.

Memang comfirm kawan saya nin tak tahu apa itu blog, laman web atau apa-apa yang berkaitan media dalam talian nin. Kawan saya nin cetek akalnya dari segi had dan kebebasan menulis dalam media internet berbanding media edaran cetakan atau elektronik penyiaran seperti tempat dia bekerja. Yang dia tahu (tu pun kalau tahu, kalau tak tahu lagi comfirm), hanya pandai komplen.

Apa sebenarnya yang ada dalam fikiran dia sehingga dia katakan saya nin berat sebelah, saya sendiri masih tertanya-tanya. Sehingga beberapa persoalan ini masih berlegar-legar dalam kepala saya :

1) Berat sebelahkah surat khabar harakah kerana sedikit pun tak ada memuji kerajaan?
2) Berat sebelahkah surat khabar pro-pembangkang yang sedikit ruang dan peluang pun tak diberikan kepada kerajaan.
3) Kawan saya nin pernah melayari ke jutaan blog / web yang lain, yang macam-macam istilah berat sebelah boleh kita labelkan kepadanya. Ada berat sebelah sokong pembangkang, ada berat sebelah hentam pembangkang, ada berat sebelah pro-kerajaan, ada berat sebelah hentam sesama pembangkang, ada berat sebelah hentam sesama kerajaan, ada berat sebelah hentam sesama UMNO, sesama PAS, sesama PKR, sesama DAP dan macam-macam lagi berat sebelahnya.
4) Kenapa kawan saya nin tak marah kepada surat khabar/media online lain yang secara totok semuanya pembangkang tak betul, yang betul kerajaan saja?
5) Kenapa kawan saya nin tak puji pula surat khabar online yang secara bulat-bulat berat sebelah kepada pembangkang, semua yang dibuat kerajaan tak kena.
6) Kenapa juga kawan saya nin tak baca blog Dr Mahathir Mohamad yang tak pernah memuji Pak Lah?
7) Kenapa kawan saya nin tak baca blog myMku.net yang menyokong Mahathir dan menghentam habis-habisan Pak Lah?
8) Kenapa kawan saya nin tak jumpa blog blogger pro-pembangkang yang terus memuji pembangkang dan mengutuk sekeras-kerasnya kerajaan.
9) Apa hal kawan saya nin, diam je bila baca blog blogger yang pelbagai (kalau-kalau dia terjumpa)?
10) Banyak lagi persoalan sebenarnya, tapi untuk yang terakhir kali ini, saya rasa sangat nak tanya kawan saya nin, kenapa dia tak marah pun kepada majikan dia (RTM) kerana dia tulis berita TV yang sedikit pun tak sokong pembangkang. Tak berat sebelah pun, walaupun totok dan cokeng kerajaan je yang betul?

Tu belum lagi saya minta kawan saya nin baca blog/web berbahasa Inggeris. Kalau suruh baca, birulah agaknya hidung dan matanya.

Yang dimaksudkan oleh kawan saya, maksud berat sebelah saya tu apa ya?

a) Apakah kerana saya menulis ‘yang benar walaupun pahit’ yang kebetulan terkena kepada orang-orang tertentu yang kawan saya nin dah ada ‘perkiraan’ atau selalu mendapat ‘perkiraan’?
b) Apakah cara saya menulis ‘yang benar walaupun pahit’ tu terkena kepada batang hidung individu ‘akaun simpanan’nya?
c) Seperti yang selalu saya sebutkan, saya menulis mengikut maklumat yang saya perolehi berkaitan apa yang saya tulis. Saya tak menulis tanpa maklumat dan bukti. Kawan saya nin pun faham tentang ini, kerana dia menulis pun berdasarkan maklumat. Cuma bezanya, kalau maklumat yang diperolehi kawan saya nin berkaitan bagus dan betulnya Haji Hadi (PAS), mati hidup semula dia tak tulis untuk siaran RTM tempat dia kerja tu, walaupun masa tu kerajaan Terengganu adalah kerajaan PAS.
d) Kalau saya mendapat maklumat tentang A, tak kan saya nak menulis tentang B. Kalau kawan saya nin memberi kepada saya maklumat keburukan C, tak kan saya nak tulis tentang keburukan A, sedangkan A tu adalah musuh C yang mana kawan saya nin mendapat faedah dan ada kepentingan daripadanya (A).
e) Kalau kawan saya nin menonton TV PAS (ada dalam laman web), mati hidup semula dia tak percaya apa yang diberitahu oleh TV PAS tu kerana baginya semua yang disiarkan oleh TV PAS adalah tidak benar kerana berat sebelah – sokong PAS saja.
f) Kalau kawan kepada kawan saya nin adalah orang PAS, mati hidup semula dia pun tak nak percaya apa yang disiar oleh RTM tulisan kawan saya nin kerana kata kawan kepada kawan saya tu, kawan saya nin tulis berat sebelah.

Sebenarnya kawan saya nin memang perangainya macam tu. Orang lain semua salah. Dia saja yang betul dan pandai. Mentang-mentang jadi wartawan TV, dia sajalah yang hebat. Wartawan lain di Terengganu nin, semuanya cap ayam.

Kerana dia merasa dia sajalah yang hebat dan pandai buat kerja, kerana itulah di pejabatnya dia, tanpa segan silu dan malu aib, tergamak pula mengarahkan ‘bos’nya itu dan ini, begitu dan begini. Mungkin dia rasa, dia dah jadi bos kot dan bosnya tu berat sebelah.

Kadang-kadang saya terfikir “sihat ke kawan saya nin?”
Related Posts with Thumbnails