yang semasa

Rabu, Oktober 29, 2008

YANG BERBELIT DAN PUTAR ALAM

Saya menjadi agak terkedu dan sedikit terbantut idea bagaimana nak memulakan tulisan ini. Bukan tak percaya dengan apa yang saya baca, tetapi saya menjadi terharu, sedih, kecewa dan kasihan kepada ahli-ahli UMNO dan masyarakat ramai. Pelbagai rasa yang lahir secara pantulan ini datang bersama persoalan : begitu mudahnya pemimpin UMNO memutarbelitkan fakta, menyembunyikan kebenaran, bersifat putar alam, bertujuan untuk memperbodohkan dan mempertololkan ahli-ahli UMNO dan masyarakat ramai, tanpa menyedari bahawa dirinya sendiri yang tolol, bengong dan bodoh.

Kenyataan balas Ketua Penerangan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, Datuk Zubir Embong terhadap dakwaan YB Dato’ Rosol Wahid berhubung adanya politik wang dalam pemilihan UMNO Bahagian Hulu Terengganu baru-baru ini, selain sarat dengan rasa kehibaan dan simpati kepada ahli UMNO dan masyarakat ramai, juga sebenarnya amat melucukan dan boleh ‘berguling-bating’ ketawa dek kerana lucunya kenyataan bodoh dan bengong pemimpin kanan UMNO negeri itu. Kenyataannya telah dengan sengaja dibuat bagi menyerlahkan kebodohan dan ketololan diri sendiri.
(Keratan muka depan akhbar Sinar Harian edisi Terengganu keluaran 28 dan 29 Oktober 2008 yang menyiarkan kenyataan Rosol dan kenyataan balas Zubir)

Apa tidaknya, dalam masa semua orang bercakap pasal rasuah politik @ politik wang dalam UMNO sampai ke seantero dunia, Zubir boleh mempertikaikan dan menafikan kenyataan Rosol dengan nada yang penuh kesombongan selain berbaur dendam kesumat. Apalah salah dan dosa orang-orang UMNO, sehingga dikurniakan dengan pemimpin yang terlalu bongok dan bengong sebegini?

Hairan kenapa Zubir berkeras sangat untuk mempertahankan juak-juaknya selain berusaha menyembunyikan hakikat sebenar yang berlaku dalam proses pemilihan UMNO sekarang. Amat mustahil, Zubir tidak tahu hakikat berlakunya rasuah politik yang amat bermaharajalela sekarang. Pelik juga, kenapa Ketua Penerangan yang cuba menjadi jaguh ini, nampak sangat bersungguh-sungguh menutup perbuatan terkutuk beberapa pemimpin di kalangan kumpulannya.

Zubir bukan baru dua hari terlibat dalam politik UMNO. Beliau pernah jadi Ahli Parlimen Kuala Terengganu, pernah kalah di DUN Batu Burok. Beliau pernah pegang jawatan penting dalam UMNO di semua peringkat, daripada cawangan sehingga ke Pusat. Pernah jadi Exco Pemuda UMNO Malaysia, Ketua Pemuda Bahagian, Timbalan Ketua UMNO Bahagian dan sekarang sebagai Ketua Penerangan UMNO Bahagian Kuala Terengganu dan Ketua Penerangan UMNO negeri.

Sempena pemilihan UMNO kali ini, Zubir pernah menyatakan hasrat untuk bertanding Ketua Bahagian, tetapi terbantut kerana kononnya ‘mematuhi arahan’ Pengerusi Perhubungan. Jadi, tak kan bila dah pegang jawatan yang besar-besar gitu, kes ‘sekecil’ politik wang tu Zubir tak tahu atau buat-buat tak faham pula.

Siapa Rosol sehingga Zubir bimbang dan terkilan lalu berkata “dakwaan daripada orang yang berkedudukan seperti Rosol hanya boleh mengundang persepsi negatif masyarakat terhadap parti UMNO”? Kenapa Zubir tidak memberi amaran, melahirkan keterkilanan dan kebimbangan dengan kenyataan pemimpin-pemimpin besar negara berhubung dengan politik wang seperti Menteri, Timbalan Menteri, AMT UMNO waima kenyataan Timbalan Presiden dan Presiden parti sendiri sebelum ini?

Kalau pun benar kenyataan Rosol boleh mengaibkan dan memudaratkan UMNO secara keseluruhan, untuk sementara ini tak payahlah buat kenyataan. Membisu itu lebih baik daripada berkata-kata. Biar orang kata kita bodoh sebab tak bersuara, tetapi jangan orang tersedar dan lebih pasti (comfirmed) kita bodoh setelah sepatah kita bersuara. Baikilah dengan cara yang betul dan lebih berhemah. Bukan dengan melalak di surat khabar.

Mungkin kalau kenyataan Rosol itu menjadi kenyataan Man Bakar, maka kemungkinan Zubir akan berkata, “Memang benar berlaku (politik wang). Man Bakar tewas di Marang kerana politik wang. Kita bantu Man Bakar, tapi kita bagi duit tak cukup. Lagi pun Man Bakar salah guna peruntukan yang kita beri, dia guna sebahagian duit tu untuk bayar hutang, bukan diguna sepenuhnya untuk beli perwakilan. Sebab tu dia kalah.”

Atau sekiranya ditakdirkan Pak Rosli kalah di Dungun, saya kira Zubirlah orang pertama yang akan mengeluarkan kenyataan 'mengutuk' perwakilan. Pasti Zubir kata, “macam mana perwakilan tak reti nak balas budi? Kita dah beri Nokia E90 sebiji seorang, masih tak cukup ke? Minyak kereta ke Awana Kijal malam akhir tu, kita dah beri RM1,000 seorang. Kalau tak cukup, semasa persidangan pagi itu pun masih boleh SMS, kita boleh lagi hulur dalam tandas. Jangan main politik wang, minta wang untuk main politik tak apa”.

Yang jelas, Zubir cuba mempertahankan anak buahnya. Semua orang tahu siapa orang Zubir dan siapa bukan orangnya. Dato’ Ahmad Said (Mat Said) sendiri adalah orang Zubir. Zubir adalah bos kepada Mat Said, bukan Mat Said bos Zubir.

Bagaimana Zubir jadi bos Mat Said dan bos kepada semua konco-konconya yang lain, itu kena tanya Zubir sendiri. Rasanya Zubir ada jawapan apabila ada yang bertanya, siapa ‘dalang’ utama menjatuhkah Idris Jusoh dan berapa banyak wang yang digunakan ‘dalang’ berkenaan untuk menaikkan Mat Said.

Mungkin bagi ‘dalang’ berkenaan, itu bukan rasuah atau penggunaan wang untuk kepentingan politik beliau dan konco-konconya, tapi hanya “sedekah politik”.
Related Posts with Thumbnails