yang semasa

Ahad, Oktober 19, 2008

YANG TERDESAK DAN YANG CEMAS : HULU TERENGGANU

Maklumat terkini : YB Zawawi dibenarkan untuk bertanding semula jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Hulu Terengganu. Maknanya ayam Cikgu Mat Nong akan masuk gelanggang dan ayam Ku Tera tak boleh nak ambil mudah. (cerita YB Zawawi yang kalah tanpa bertanding boleh dibaca semula di sini).

Maklumat terkena : sumber dalaman yang amat boleh dipercayai memaklumkan bahawa dalam keadaan terdesak dan cemas dengan perkembangan mutakhir, kem Ku Tera yang sudah menghidu asap kelemasan dan kemungkinan gagal untuk mempertahankan jawatan Ketua Bahagian, telah mengutuskan YB Rozi sebagai utusan untuk berunding dengan kem Cikgu Mat Nong untuk berkompromi.

Khabarnya YB Rozi telah bertemu dengan YB Dato’ Rosol dan merayu (sehingga dikatakan sanggup melutut dan menjilat tapak kaki – jika perlu) agar tidak ada pertandingan. YB Rozi sebagai juru utusan yang datang bertemu YB Dato’ Rosol telah membawa harapan setinggi langit dengan pelan kompromi saat akhir iaitu memohon agar Cikgu Mat Nong menarik diri dan memberi laluan menang tidak bertanding kepada Ku Tera dan Rozi akan menarik diri untuk memberi kemenangan tanpa bertanding juga kepada Rosol.

Maklumat terbaru : Kem Cikgu Mat Nong menolak pelan kompromi atas dasar maruah dan prinsip. Apa ke hal pelan baru dicadang pada saat-saat akhir apabila kedudukan kem Ku Tera sudah lemas?

Maklumat terharu-biru : Satu laporan telah dibuat kepada jawatankuasa disiplin UMNO atas kesalahan kem Ku Tera yang menggunakan nama Kelab Prihatin Hulu Terengganu menganjurkan satu program yang siap dengan adanya nyanyian dan persembahan kebudayaan oleh Arni Nazira, Pak Su Serunai dan satu kumpulan tarian. Yang dijemput ke majlis berkenaan adalah perwakilan cawangan-cawangan dalam Bahagian Hulu Terengganu dari semua DUN. Yang diisi pada majlis berkenaan ialah ucapan Ketua Bahagian dan calon-calon regu kem Ku Tera, termasuk yang telah ‘diprogramkan ucapannya' (cuma mereka menyampaikan sahaja) oleh beberapa orang perwakilan yang sebelumnya menentang Ku Tera tetapi kini telah berpaling tadah semula kepada Ku Tera.

Khabarnya, laporan berkenaan berasas dan penganjuran berkenaan adalah salah dari segi etika pemilihan parti dan Ku Tera and the geng boleh dilarang daripada bertanding. Tetapi dengan menggunakan ‘pengaruh’ dan ‘kedudukan’ Ku Tera serta orang-orang tertentu, laporan berkenaan diselit di bawah tikar untuk sementara dengan syarat kem Ku Tera mesti membenarkan semula YB Zawawi kembali bertanding. Fare and square. Ada tukar ganti yang demokrasi.

Maklumat terakhir : kedudukan Ku Tera masih belum selamat. Masih ada satu talian hayat yang tidak digunakan. Mungkinkah talian hayat terakhir itu akan digunakan sebelum 25 Oktober nanti. Agaknyalah, kerana bukan mustahil akan dilakukan hanya untuk memastikan keselamatannya terjamin.
Related Posts with Thumbnails