yang semasa

Selasa, Oktober 28, 2008

YANG MISTERI : KAD RAYA

Misteri awal : Bulan ramadhan yang lalu, kira-kira seminggu sebelum raya, seorang teman yang kebetulan menjadi perwakilan UMNO Bahagian Hulu Terengganu menghulurkan sekeping kad raya kepada saya. Katanya, dia tak tahu daripada siapa kad raya tu, walaupun di dalamnya tercatat nama ‘orang yang mengucapkan selamat hari raya’ tu. Kad raya berkenaan diposkan dari Kuala Lumpur pada 25 September 2008, bersetem Malaysia 40 sen. Bagus mengeratkan silaturahim sesama Islam.

Misteri pertengahan : kawan saya masih tertanya-tanya, siapa kenalan dia yang datangnya dari Indonesia. Keturunan orang bangsawan / istana lagi tu. Seingat kawan saya tu, dia tak punya hubungan atau kenalan orang biasa pun, apa lagi di kalangan bangsawan tambahan makin jauh di kalangan istana dari Indonesia. Namun setelah dilihat nama dan alamat sendiri yang digunakan oleh pengirim untuk mengirim kad raya berkenaan, beliau mengesyaki bahawa mungkin semua perwakilan UMNO Cawangan dalam Bahagian Hulu Terengganu menerimanya. Setelah ditanya beberapa kenalan lain yang juga perwakilan, maka sahlah bahawa kad itu dihantar kepada perwakilan cawangan.
Misteri tiga suku pertengahan : kad raya tu, daripada siapa, proksi siapa, arahan siapa dan untuk menyokong siapa? Ada banyak orang yang bertanding. Atau paling tidak, ada dua kem / rakit yang bertanding daripada jawatan no. 1 hingga pemeriksa kira-kira. Tapi rakit mana yang minta disokong? Masih ternganga. Terfikir oleh kawan saya, strategi kempen apa ni? Tak kan kempen nak jadi Ketua Bahagian pun guna TKI (Tenaga Kerja Indonesia) juga? Waduuhhh… gayat apa kiranya ini.
Misteri separuh akhir : siang hari, sehari sebelum persidangan Bahagian, kawan saya memaklumkan dia menerima sehelai kemeja putih ‘kain linen’ dan sebuah songkok daripada ‘ejen’ calon Ketua Bahagian. Bersamanya juga ada sampul surat. Setelah diteliti didapati kemeja dan songkok tercatat “buatan Indonesia”. Manakala di dalam sampul surat terdapat sebuah surah Yasin dan wang tunai RM1,000.00.

Misteri akhir : malam hari, beberapa jam sebelum persidangan, kawan saya menghadiri majlis pertemuan kumpulan / rakit “kad raya” ini dan terpandang beberapa buah kereta mewah yang tidak pernah kelihatan sebelumnya di Hulu Terengganu. Banyaknya orang yang datang membantu calon Ketua Bahagian and the geng / rakitnya ini. Misteri kad raya sudah terjawab.
Misteri terbongkar : Ketua Bahagian and the geng menang. Daripada soksek soksek di kalangan perwakilan, setiap seorang perwakilan kali ini menerima tidak kurang RM3,500.00 tunai (tunai sahaja, tak termasuk nilai kemeja, songkok, makan minum pertemuan dan sebagainya) daripada Ketua Bahagian and the geng yang menang ini. Turut tidak termasuk kiraan terimaan itu ialah yang diterima perwakilan daripada ‘bangkai’ Ketua Bahagian and the geng yang kalah.

Misteri terus misteri : yang terus menjadi misteri : apakah kawan saya mengundi calon Ketua Bahagian and the ‘kad raya’ geng ini?
Related Posts with Thumbnails