yang semasa

Jumaat, Oktober 31, 2008

YANG DISEBUT MAT SAID : NAIK DAN TURUN

Mari merenung sambil menengung :

Banyak orang turun, naik, jatuh dan bangun dalam politik. Katanya itulah resam berpolitik. Kalau tidak sanggup menjadi roda, jangan bermain politik.

Politik BN/UMNO Terengganu di tangan Mat Said masih tidak stabil dan semakin kronik sakitnya. Mat Said masih gagal bertemu ubat yang boleh memujarabkan. Justeru sudah ada yang bertanya, sampai bila Mat Said akan ‘duduk di atas’? Namun, tiada siapa yang boleh meneka tepat tempohnya, walaupun Mat Said pernah berkata dia mungkin menjadi Menteri Besar yang tidak lama. Yang pasti, Mat Said sendiri tidak tahu tempoh sebenar ‘sekejap atau tidak lama’ yang disebutnya.

Siapa akan menjadi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, kalau-kalau (saya ulangi, kalau-kalau) Mat Said tidak lagi mahu duduk di atas (atau diminta turun) dalam masa terdekat ini? Siapa paling layak? Apakah giliran Yahya Khatib pula berada di atas.

Bagaimana kalau yang nak mengganti kedudukan naik turun ini kena ikut kem? (dalam konteks semasa, kem Idris dan kem Mat Said masih relevan dan masih diguna orang). Katakanlah kena ganti dengan kem Idris pula. Dan mengambil kata Mat Said lagi, “dia dilantik menjadi Menteri Besar kerana dia dan Dato’ Idris saja yang jadi Ketua Bahagian di kalangan ADUN yang ada sekarang”. Kalau begitu kiraannya, kem Idris hanya ada dua Ketua Bahagian iaitu Marang dan Besut. Bahagian-bahagian lain, diketuai oleh orang-orang daripada kem Mat Said dan bukan ADUN pula. Jadi tak kan Idris nak ambil balik semula sebagai Pengerusi Badan Perhubungan. Berilah Yahya pula yang merasa, agaknya.

Menjadi tradisi juga Pengerusi Badan Perhubungan negeri adalah ketua negeri atau kalau di Terengganu – Menteri Besar. Itu yang selalu diulang-ulang dan disebut Mat Said semasa dia jadi Menteri Besar tapi Pak Lah belum lantik beliau jadi Pengerusi Badan Perhubungan dulu. Sekali lagi, tak kan Idris nak ambil semula, nanti buruk siku. Kalau bukan Idris, layak dan mampukah Yahya? Atau apakah kemungkinan jawatan itu dipangku sementara oleh pemimpin UMNO Pusat seperti yang pernah berlaku pada zaman PAS memerintah Terengganu 1999-2004 dulu? Sama-samalah kita tunggu dan lihat.

Yang penting Mat Said kena sedar dan berubah, kalau tidak mahu hal ini menghantui beliau.
Related Posts with Thumbnails