yang semasa

Ahad, Januari 11, 2009

YANG TERSALAH CALON : 6 JAHANAM & KOTAK-KOTAKNYA

Bertempat di sebelah Flet Kampung Kolam, Kuala Terengganu ada ceramah khas BN. Dikatakan khas kerana yang menjadi penceramahnya ialah 6 Jahanam bangkai pemimpin PKR yang sekarang telah kembali ke pangkuan UMNO (sebagai makluman : jangan keliru kerana dalam UMNO Terengganu juga ada satu kumpulan yang dinamakan 6 Jahanam – baca di sini).

6 Jahanam ‘bangkai’ ini diketuai oleh Ezam Mohd Nor. Yang menjadi pengikut setia Ezam dalam episod ini ialah Hamdan Taha (Bangkai Pengerusi Perhubungan PKR Perak yang juga bangkai Timbalan AMK), Lokman Nor Adam (bangkai MPT PKR), SD (tak pasti apa makna SD – Sedia Didera?) Johari Hj Yasin (bangkai Setiausaha AMK), Azwanddin Hamzah (bangkai Ketua AMK Wilayah Persekutuan) dan Mohd Nazmi Rosli (bangkai Setiausaha Perhubungan PKR Selangor).

Seronok mendengar ceramah orang yang ada pengalaman boleh mengubahsuai kelembutan lidah ini menghentam lawan semasa dalam UMNO, kemudian menghentam UMNO semasa keluar UMNO dan kemudian menghentam semula PKR dan lawan apabila kembali menyertai UMNO. Banyak cerita-cerita menarik yang dapat kita pungut, walaupun 100% cerita-cerita mereka tidak banyak relevennya dengan PRK P036 Kuala Terengganu ini.

Bukan bermaksud untuk merendahkan kehebatan pidato dan isi pidato orang lain, saya hanya akan menyentuh sedikit berhubung dengan ceramah Ezam. Bukan juga kerana Ezam kepala 6 Jahanam dan bukan juga kerana dia dianggap VVIP yang tiba di penghujung ceramah (seperti iman yang akan mengimankan sembahyang berjemaah, lebih afdal masuk ke masjid paling lewat – betul ke, itu kena tanya Ustaz PAS).

Apa yang dapat disimpulkan selepas ceramah mereka terutamanya ceramah Ezam ialah, calon yang bertanding dalam PRK pada 17 Januari ini ialah antara Wan Farid vs Anwar Ibrahim vs Azharudin. Wahid Endut telah dengan rasminya bukan calon PRK ini. Wahid hanya meminjamkan namanya sahaja sebagai calon. Bukan proksi atau boneka tetapi bolehlah dikatakan calon photostat.

Sepanjang kurang lebih 35 minit ceramah Ezam yang menyentuh dua perkara besar, Ezam terus menerus menyerang Anwar Ibrahim yang masih diakui sebagai bekas (bangkai?) bosnya. Seolah-olah Anwar adalah calon PAS atau BN berhadapan dengan calon PKR dalam PRK ini.

Mungkin Ezam terlupa ini bukan Permatang Pauh tetapi Kuala Terengganu. Mungkin Ezam dan rakan-rakan 6 Jahanamnya terlupa yang calon di PRK Kuala Terengganu ini adalah calon PAS bukan PKR atau mungkin juga Ezam masih ‘mabuk udara’ (beliau maklumkan baru saja tiba dari Jakarta dan terus ke Kuala Terengganu) bahawa ini adalah pilihan raya kecil bukan pilihan raya umum. Sebab itu mereka bersikap dan bercakap begitu.

Ezam memang hebat berpidato. Suara, gaya dan cara penyampaiannya tidak ubah seperti bangkai bosnya Anwar Ibrahim. Itulah kelebihan yang dikurniakan Illahi kepada hamba-Nya.

Antara kenyataan Ezam
:

(1) Kalau tuan-puan memilih calon bukan dari BN pada 17 Januari ini bermakna tuan-puan merestui Anwar Ibrahim sebagai PM dan Lim Kit Siang sebagai TPM.

(2) 6 kotak berada dalam pengetahuannya bukan disimpan olehnya. 6 kotak disimpan di luar dan dalam negara. Ezam mengakui dia yang memulakan dan menyebut perihal kotak itu buat pertama kalinya pada tahun 1999 di Pasir Salak, Perak.

(3) 3 kotak dilihat isinya. Apa isinya tunggu Anwar jawab cabarannya (berhubung di mana dan apa isi kotak itu), kerana dia dan Anwar saja yang tahu tentang kotak itu dan di mana kotak-kotak itu disembunyikan. (p/s : Disahkan oleh Pejabat TPM bahawa Ezam dan Anwar sendiri yang memikul dan memunggah kotak-kotak itu. Kemudian Ezam dan Anwar memikul 3 kotak membawa lari ke luar negara).

(4) Tarikh tengok kotak ialah pada 8 September 1998 dan pada tarikh itu terpaksa meninggalkan isteri yang sakit nak bersalin kerana ada perkara paling mustahak yang terpaksa beliau buat pada malam 8 September itu. Perkara penting itu terpaksa dibuat pada malam itu juga dan ia berkaitan dengan hasrat Anwar untuk berdamai dengan Dr Mahathir.

(5) Ada suatu rahsia besar berserta bukti kukuh (yang boleh memalukan dan meruntuhkan politik Anwar jika dibongkar) telah diminta oleh Anwar supaya beliau buat pada malam 8 September 1998 itu. Tetapi beliau tidak akan bongkar selagi Anwar tidak menjawab cabaran berkaitan dengan kotak itu. Beliau akan sebarkan ke seluruh negara apabila sampai masanya.

Kesimpulannya :

(1) Ezam mengelirukan pengundi Kuala Terengganu. Seperti kata Dr Mahathir, pilihan raya kecil di Kuala Terengganu ini sepatutnya tidak dianggap penting. Sama ada BN menang atau kalah Kerajaan Terengganu tak akan berubah. Kerajaan Malaysia lagilah masih jauh untuk berubah.

(2) Kalau betul Ezam jujur dan benar serta ada rahsia besar yang masih disembunyikan terutama berkaitan kotak-kotaknya itu, PRK Permatang Pauh sepatutnya sudah menjadi tempat paling dan amat-amat sesuai untuk beliau dedahkan segalanya, kerana Anwar sendiri adalah calon PRK Permatang Pauh ketika itu. Matikan politik Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi calon supaya Anwar tidak menang sebagai Ahli Parlimen, bukan sekarang yang terpaksa kena tunggu Anwar menjawabnya dulu.

(3) Ezam sendiri mengakui yang beliaulah orang yang menyebut dan mendedahkan perihal kotak itu. Kenapa perlu mencabar orang lain untuk menjawab?

(4) PRK Kuala Terengganu bukan medan soal jawab dan cabar mencabar untuk berbalas-balas membongkar maklumat tentang Anwar Ibrahim kerana masing-masing sepatutnya menumpukan kepada soal jawab dan cabar mencabar kenapa Wan Farid mesti menang atau kenapa Wahid Endut perlu dikalahkan atau kenapa Azharudin perlu dihilangkan wang pertaruhannya dalam PRK ini.

(5) Wan Farid atau orang-orang UMNO/BN Kuala Terengganu perlu mencabar (merayu?) Ezam supaya bongkarkan segera rahsia besar itu tanpa menunggu jawapan Anwar, kalau Ezam datang ke Kuala Terengganu ini benar-benar untuk membantu kemenangan Wan Farid dan Ezam benar-benar berniat suci, setia, amanah dan jujur serta ikhlas dengan UMNO setelah beliau kembali semula kepada UMNO. Apa lagi kalau benar isu 6 kotak itu menjadi isu penting dan amat diperlukan bagi menjamin kemenangan Wan Farid.

(6) Kalau pun Ezam merasakan isu 6 kotak itu boleh membantu kemenangan calon BN kenapa masih disembunyikan. Masa sudah tidak ada untuk beliau bongkarkan habis-habisan. Bagaimana kalau Anwar tidak menjawabnya sehingga 17 Januari ini dan ditakdirkan Wan Farid kalah (ditakdirkan sahaja). Katakanlah, dengan tidak dibongkarnya isu itu menjadi antara salah satu faktor yang tidak boleh membantu kemenangan Wan Farid. Dalam erti kata yang lain, Wan Farid pasti menang kalau Ezam dedahkan perihal 6 kotak itu, tetapi sayang Wan Farid terpaksa menerima kekalahan hanya disebabkan Ezam tidak membantu beliau dengan membongkar isu itu.

(7) Minta tolong Ezam jadikan Permatang Pauh sebagai panduan pada mana calon BN kalah kerana Ezam tidak membogelkan Anwar habis-habisan di sana. Maklumkan juga kepadanya, jangan biarkan tragedi Permatang Pauh itu berulang untuk kali keduanya di Kuala Terengganu ini. Orang UMNO dan rakyat Kuala Terengganu bukan semuanya suka menyaksikan lakonan Ezam.

(8) Besar dan hebat serta berkesan sangat ke isu 6 kotak itu sehingga Ezam terpaksa menunjukkan kejaguhannya yang hanya mahukan Anwar saja satu-satunya yang boleh menjawab. Atau Ezam saja nak menonjolkan keegoannya dalam mencari publisiti murahan sambil mendabik dada menunjukkan kejantanannya.

(9) Ezam pasti akan terus bermain wayang dengan lakonan hebatnya, sekiranya pada 17 Januari ini, Wan Farid diumumkan sebagai Ahli Parlimen Kuala Terengganu.

(10) Ezam jangan menganggap pengundi Kuala Terengganu bodoh dengan lakonan menarik beliau atau pengundi Kuala Terengganu cetek maklumat berkenaan dirinya. Tuk Mun atau Azharudin Mamat @ Adam sebenarnya lebih jujur dan lebih ikhlas dan benar cakapnya daripada orang politik seperti Ezam dan geng 6 Jahanamnya itu, walaupun Tuk Mun dan Azharudin atau pengundi lain mungkin akan terpinga-pinga bila ditanya perihal kotak-kotak tu.

(11) Maaf. Saya sebenarnya sudah acap kali mendengar ceramah Ezam baik semasa masih dalam UMNO dulu, kemudian dalam PKR dan masa beliau kembali dalam UMNO semula sekarang. Juga ceramah pemimpin yang suka lompat-lompat ini. Yang dapat disimpulkan, semuanya sama sahaja. Cakap politik. Tidak ada pendirian, hanya berani bersuara dari luar atau setelah keluar. Hipokrit dan ada kepentingan peribadi. Ezam sama saja seperti Anwar Ibrahim atau Ibrahim Ali atau Kapten Abu Zahar atau sesiapa saja baik yang sekarang dah lompat ke UMNO, PAS, PKR, DAP atau parti apa sahaja, asal namanya lompat melompat dan kerja hakiki politiknya melompat ke sana ke mari, termasuklah juga Dr Mahathir. Semuanya politik ada kepentingan dan politik cari makan.

(12) Ezam dan geng 6 Jahanam merosakkan keharmonian berkempen yang telah dimeterai bersama oleh BN dan PAS bagi PRK Kuala Terengganu ini.

(13) Dah tak ada isu lain ke? Ke sana ke mari, isu kotak tu je yang dijaja. Carilah isu lain pula. KOTEX ke !!!

(14) Cakap politik Ezam and the geng adalah cakap politik berskema.

Soalan cepumas kepada Ezam :

Siapa yang memanjat pagar rumah Anwar Ibrahim untuk bertemu Nurul Izzah kerana gilakan anak perempuan Anwar Ibrahim itu?
Related Posts with Thumbnails