yang semasa

Sabtu, Januari 24, 2009

YANG MENJADI TEORI : PAK LAH KEKAL PM (& PRESIDEN UMNO?)

Ini hanya teori. Boleh juga kalau nak dikategorikan sebagai hipotesis dan tesis.

Sejak BPR dinaiktarafkan sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), sudah berbaris berbondong nama-nama ahli UMNO telah, sedang dan akan disoal siasat. Sudah pasti, kemudiannya nanti akan ada yang didapati bersalah dan didenda.

Ada yang berteori, tindakan SPRM bukan kerana Pak Lah nak membalas dendam atau kerana Pak Lah dah nak berhenti, maka “peduli aku, siapa-siapa pun kena, aku dah nak berhenti, tak perlu lagi sokong menyokong bodek membodek”, tetapi dianggap sebagai kesengajaan yang tidak nampak sengaja untuk memastikan kerusi PM (dan mungkin Presiden UMNO juga) akan dapat terus didudukinya.

Pak Lah orangnya amat bertanggungjawab dan tidak lari kepala. Apa lagi kalau-kalau (hanya kalau-kalau), SPRM buat-buat tersalah siasat kes kapal selam dan helikopter, lagilah Pak Lah kena bertahan. Nak minta Timbalan Presiden memangku, Timbalan Presiden orang baru dan ADUN atau Senator saja (oooppp !!! dah comfirm ke?).

Pak Lah juga bukan sebarangan orang yang nak cuci tangan begitu sahaja dan ingin melihat parti keramatnya terus-terusan dihina dicaci dituduh dengan pelbagai amalan rasuah dan sejuta kehinaan lainnya. Pak Lah berhak mencadangkan kepada MT UMNO supaya mana-mana Bahagian yang pemimpinnya didapati terlibat dengan rasuah politik dibatalkan keesahan persidangannya dan perlu dibuat persidangan dan pemilihan semula. Kalau tak sempat tahun ini, boleh tahun hadapan atau tahun lagi hadapan atau lagi lagi hadapan, hinggalah PRU ke-13.

Itu kerja SPRM bukan kerja Pak Lah. Namanya Suruhanjaya, mesti bebas dan berkecuali.
Related Posts with Thumbnails