yang semasa

Jumaat, Januari 09, 2009

YANG DILIHAT & DIDENGAR (PRK-1)

Bandar Kuala Terengganu masih kurang sibuk. Ada peluang untuk pusing-pusing sambil menyaksikan gelagat manusia menghadapi PRK.

Masing-masing ‘satu’

Wan Farid berharap tuahnya untuk menang ada pada nombor satu kedudukan calon dalam kertas undi. Wahid Endut namanya sendiri dalam bahasa arab bermaksud ‘pertama / satu’. Sebenarnya kedua-dua adalah satu. Farid dalam bahasa arab juga bermaksud solo @ sendiri @ tunggal @ berseorangan. Masih lagi satu. Cuma bezanya Wahid berkedudukan yang pertama dan Farid berkedudukan sendiri atau berkeadaan solo. Seorang diri?

Bakal Ketua Penerangan PKR

Terjumpa poster ceramah PKR yang berlangsung di Cendering. Salah seorang penceramah ialah Dr Zarawi Sulong. Bertanya kepada seorang pemimpin PKR, Zarawi tu siapa? Pernah bertanding Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Marang kang? Ya lah… Lama tak jumpa dengan beliau. Paling akhir jumpa Zarawi di Kuantan, kalau tak silap 4-5 tahun lepas. Dia hulurkan kad jadi konsultan motivasi dan pendidikan. Masa tu belum ada Dr lagi. Seorang lagi orang UMNO masuk PKR. Katanya Dr Zarawi mungkin dilantik sebagai Ketua Penerangan PKR Negeri Terengganu.

Gula-gula berbungkus BN

Singgah di markas BN di DUN Ladang. Petugas merungut “cuma ada coklat BN. Ning pun baki masa PRU dulu. Untuk PRK nin sekeping biskut pun tak ada lagi, jangankan nak sebatang rokok Dunhill China”.

Sampul Ubat

Anda yang sakit boleh ke ‘klinik bergerak’ doktor bersama rakyat. Hari ini BN buka klinik tu di Pasir Panjang. Didokongi oleh puteri UMNO. PAS dan DAP juga ada di Kampung Cina dan Gong Kapas. Yang hadir pasti akan dapat ubat yang bersampul Undilah BN atau Undilah PAS. Ubat pun boleh jadi bahan kempen.

Orang Luar dan Anak Tempatan

Beberapa markas BN agak meriah. Malam tadi markah keindahan dan kemeriahan markas sudah memihak kepada BN. Cuma yang agak sedihnya, petugas dan penjaga markas bukan pengundi atau petugas dari peti undi kawasan berkenaan. Sudah beberapa malam situasi begitu. Yang ada, petugas ‘ayah angkat peti undi’. Anak-anak tak tahu ke mana.

Bendera PKR, DAP dan UMNO

Ketua AMK Terengganu, Fariz Musa memaklumkan SPR meminta beliau menurunkan bendera PKR dan DAP kerana parti-parti itu tidak bertanding dalam PRK ini. Kata Fariz, tu tektik dan cerita lama SPR. Bagaimanapun, beliau memberi jaminan akan turunkan bendera DAP dan PKR dengan syarat UMNO, MCA, MIC, Gerakan juga turunkan bendera mereka. Ya tak ya juga. Selain bendera / poster BN dan PAS, boleh tahan juga bendera parti-parti sekutu mereka dikibarkan di merata tempat. Di sesetengah tempat bendera mereka lebih banyak daripada bendera PAS dan BN. Kalau dilihat pada kibaran bendera seolah-olah ada banyak parti yang bertanding.

Mat Rempit Yang Senantiasa ‘Happy Go Lucky’

Mat rempit di Kuala Terengganu memang hebat dan berani. Tak kira musim pilihan raya atau musim durian, seperti biasa, malam minggu (malam Jumaat di Terengganu), ratusan mat motor akan melakukan 'tawaf' bandar Kuala Terengganu beberapa kali. Sampai di jalan-jalan tertentu yang agak mencabar, mereka merempit. Jalan-jalan yang biasa terlibat dengan aktiviti ini termasuklah Jalan Kuala Berang / Wakaf Mempelam dan Jalan Sultan Mahmud. Mat rempit nin pun satu hal, sebegitu ramai polis di Kuala Terengganu sekarang pun mereka masih berani merempit. Hoit adik-adik, polis di Kuala Terengganu sekarang ada lebih kurang 1/8 daripada jumlah pengundi tahu? Kalau Azharudin tak dapat undi 1/8, gerenti dia hilang wang deposit.

Markas Besar DAP & PKR Untuk Pengundi Cina

Pukul 1.15 pagi, sengaja mencari Markas Besar sekutu PAS – DAP dan PKR untuk pengundi Cina. Dah tutup kedai.

Kampung Cina Pukul 1.20 pagi

Kampung Cina pukul 1.20 pagi juga sunyi sepi. Yang masih ‘hidup’ bendera BN dan bendera MCA yang ada beberapa helai terpintal pada tiang. Tidak kelihatan bulan atau roket pun. Belum dipasang atau mata saya sedikit kabur, maklum dah pagi, wallahuaklam. Melalui Jalan Banggol jentera PAS sedang sibuk memasang poster dan menaikkan bendera. Markas bersaiz besar juga kelihatannya.

Papan Tanda dan Mini Billboard

Sehingga awal pagi semalam, papan tanda dan mini billboard BN sudah banyak dinaikkan. Daripada PAS langsung tak ditemui. Begitu juga sebahagian besar bendera dan poster. Kelmarin saya ceritakan ada pekerja parti BN yang mula kerja sebelah petang lagi. Mereka sebenarnya bekerja dengan majikan yang dapat kontrak menaikkan papan tanda dan billboard tu. Sebab tu mereka kerja ikut waktu pejabat. Kerja malam / lewat malam / awal pagi adalah untuk orang parti sahaja. Kebetulan awal pagi semalam, terjumpa dengan bos mereka, kontraktor yang dapat kontrak tu dan beliau belanja kami makan laksan Terengganu.

Kerja Menaikkan Markas/Pos & Kerja Buat Longkang/Parit

Tidak kurang 3 tempat berlaku ‘pertembungan’ kerja. Sekumpulan menaikkan markas / pos dan bendera / poster di satu sudut dan di satu sudut yang lain, ada kumpulan dengan jentera pengorek membaiki longkang dan saluran paip. Kerja mereka tak tentu masa.
Related Posts with Thumbnails