yang semasa

Khamis, Januari 15, 2009

YANG BERSUMPAH LAGI & LAGI : MAT KOTEX

Kepala 6 Jahanam, Mat Kotex bersumpah dan mencabar lagi. Malam tadi bertempat di Kampung Kubang Parit dalam DUN Wakaf Mempelam, Mat Kotex bersumpah lagi. Wallahi wabillahi watallahi hanya kerana nak menyakinkan pendengar ceramah berretorikanya agar mempercayai bahawa beliau tidak seperti yang dituduh Husam Musa –‘masuk UMNO untuk cari makan’.

Marahnya Mat Kotex kepada Husam tidak terkira kerana tuduhan itu, sehingga membuatkan Mat Kotex bersumpah dan mencabar lagi. Bagi Mat Kotex, tuduhan Husam itu besar, berdosa besar dan tidak boleh dimaafkan oleh sesiapa pun kecuali oleh dirinya seorang sahaja. Kalau nak dikira, apa sangatnya tuduhan itu dibandingkan dengan tuduhan meliwat atau tuduhan munafik yang dilemparkan kepada Anwar oleh Mat Kotex.

Mat Kotex bersumpah bahawa pemimpin PAS pertama yang ditemuinya setelah beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan PKR ialah Husam Musa. Kata Mat Kotex, Husam ditemuinya bagi memaklumkan bahawa ada beberapa perkara yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim secara peribadi dan politik yang beliau tidak boleh menerimanya sebagai seorang Islam. Dan andainya beliau terus membantu Anwar, beliau akan terus menanggung dosa besar.

Hebatnya Mat Kotex. Angkuh dan sombongnya Mat Kotex apabila beliau mencabar Husam untuk menjawab kata-kata sumpahannya dan turut menyatakan, beliau tidak berhasrat untuk mendedahkan lagi, apa perkara yang dimaklumkan berkaitan Anwar kepada Husam kerana ‘menjaga aib orang’. Angkuhnya lagi Mat Kotex, siap dengan ugut mengugut, kalau Husam tidak menjawabnya sehingga 17 Januari ini, beliau akan menjelajah ke seluruh Kelantan mendedahkan perihal Husam dan Anwar ini. Itulah Mat Kotex, sombong dan takbur.

Mat Kotex mungkin lupa, sejak bila beliau pandai menjaga aib orang. Orang politik tetap orang politik. Aib dan malu adalah mainan politik. Mat Kotex bercakap pun atas dasar politik. Sekali lagi, sepatutnya perkara dan dedahan ini dibuat di Permatang Pauh bukan di Kuala Terengganu. Sekali lagi buat apa nak menjaga aib orang kalau benar orang sudah mendedahkan aib dirinya dan kita sendiri mendedahkan aib sendiri.

Apakah Mat Kotex sedar, bila beliau bercakap tentang dosa pahala dalam Islam, beliau tidak sewajarnya membiarkan orang lain bersubahat sama dengan Anwar Ibrahim dan menanggung dosa besar kerana perlakuan Anwar. Mat Kotex WAJIB mendedahkan, menyedarkan orang Islam yang lain sambil menyeru kepada umat Islam di seluruh dunia supaya tidak bersekongkol dengan Anwar kerana Anwar pembawa dosa besar. Alangkah besarnya pahala dan kurniaan yang bakal Mat Kotex perolehi sekiranya itu dilakukannya. Soal sama ada orang menerima atau pun tidak, itu bukan lagi soal Mat Kotex. Itu urusan orang lain dengan Allah. Tugas Mat Kotex sudah selesai.

Soalnya apakah Mat Kotex sudah menjalankan amanah dan suruhan Allah? Allah menyeru supaya manusia sesama Islam saling berpesan-pesan, tegur menegur dan ingat mengingati antara satu sama lain. Melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Tapi kalau begini caranya, nampaknya Mat Kotex kena belajar pondok lagi.

Saya yakin dan percaya teramat-amatnya, kalau Mat Kotex menyebut perkara itu, Nik Aziz dan Haji Hadi yang diakui oleh pengikut-pengikutnya sebagai Tok Guru itu pasti tidak akan bersama Anwar lagi. Pasti Nik Aziz, Haji Hadi, Harun Din, Ahmad Awang dan segala jenis lebai iman dalam PAS yang didakwa sebagai bertaraf ulama itu tidak akan bersama Anwar lagi dan sudah pasti Anwar akan tumbang seperti yang dihajatkan sangat-sangat oleh Mat Kotex dan kuncu-kuncunya serta oleh banyak orang pun.

Apakah ulama dan ustaz dalam PAS akan terus menerima Anwar apabila mereka mengetahui fie perangai Anwar? Ulama dan ustaz beragama Islam apa namanya kalau begitu. Pun kalau katakanlah ulama dan ustaz dalam PAS terus berdegil dan pembelit serta tidak boleh dipercayai, Mat Kotex wajib menyebutnya dulu. Mat Kotex kena sebut dan apabila mereka (ulama dan ustaz dalam PAS) tidak menerima, perkara ini akan menjadi modal besar untuk UMNO dan Mat Kotex.

Mungkn Mat Kotex memikirkan, mereka itu apabila mendengar apa yang diucapkan Mat Kotex, lantas mereka menuduh itu fitnah, cakap-cakap politik dan cerita rekaan semata-mata bagi menghalalkan penolakan cakap Mat Kotex. Mungkin benar. Tapi Mat Kotex juga kena sedar, kejujuran akan mengatasi segala-galanya. Soal terima atau sebaliknya itu soal mereka, asal Mat Kotex tidak memfitnah, bercakap politik dan mereka-rekakan cerita semata. Mat Kotex akan terlepas daripada bala dan dosa. Orang-orang UMNO akan terlepas daripada bala dan dosa. Terlepas daripada bersubahat dan bersekongkol mendengar cakap orang-orang PAS dan PKR yang berdosa besar itu.

Atau sebelum Mat Kotex memikirkan untuk meninggalkan PKR, apakah Mat Kotex tidak pernah terlintas untuk memaklumkan perihal perangai Anwar ini kepada orang dalaman PKR sendiri? Kalau itu berjaya dilakukan Mat Kotex, beliau tak perlu menyusahkan diri masuk UMNO semula sehingga timbulnya kata-kata yang amat menyinggung perasaan Mat Kotex itu. Sekurang-kurangnya Mat Kotex sudah melaksanakan kewajipannya dan punyai alasan kukuh untuk keluar PKR, kalau pun orang dalaman PKR amat taksub kepada Anwar.

Kecualilah Mat Kotex juga bercakap politik dan mereka-reka cerita, sebab itu Mat Kotex belum bersedia untuk mendedahkan. Maklumlah kena balik KL dulu, fikir masak-masak, apakah implikasi kalau disebut. Bagaimana nak mereka cipta cerita supaya lebih menarik dan dapat menarik perhatian ramai orang. Bagaimana nak menjawab dengan baik supaya orang tidak meragui dan terus mempercayai. Apa pula surat atau bukti yang hendak direka untuk ditunjukkan kepada ramai orang apabila nak menyebutnya nanti.

Kerana kalau Mat Kotex benar, segala macam perkara ini sudah sepatut dan sewajibnya Mat Kotex sebut lebih awal lagi. Dah disebut di Permatang Pauh, pada mana Anwar bertanding dan Husam membantu Anwar sampai nak gila. Tetapi kenapa Mat Kotex tidak menyebutnya? Kenapa Mat Kotex membiarkan Husam menjadi hampir gila sedangkan (kalau benar seperti didakwa Mat Kotex) Husam sudah pun tahu dosa besar Anwar ketika itu. Bodoh benar ke Husam sampai tidak boleh membatas dosa agama dan politik? Janganlah beralasan menjaga aib, menjaga aib, menjaga aib. Aib apa kalau kemudian boleh pula disebut? Ilmu apa dan ilmu mana Mat Kotex belajar nin?

Mesti ada sebab musababnya. Kalau pun Mat Kotex tidak berkesempatan untuk bersedia dengan rekaan baru, Mat Kotex sebenarnya belum terfikir skrip menarik itu untuk mendokong keenakan dan kemanisan bicaranya. Alasan lain, hanya untuk menyedapkan halwa telinga semata.

Apa sangatlah dengan perkataan ‘masuk UMNO untuk cari makan’ tu sehingga bersumpah, mencabar dan kena menjaga aib serta maruah orang lagi? Nampaknya Mat Kotex sengaja membogelkan fie perangainya yang sebenar. Mat Kotex sengaja nak tunjuk hebat. Sepatutnya, kalau Mat Kotex tidak boleh menerima cakap-cakap politik begitu dan terlalu banyak pantang larang dalam bercakap, elok Mat Kotex tinggalkan saja dunia politik yang penuh dengan kekejaman itu.

Jangan campur politik sebab Mat Kotex sendiri mendakwa kononnya dalam politik tak ada apa yang dapat. Menghabiskan wang ringgit, masa dan tenaga. Berkorban dan tak pernah dibela pun. Jadi buat apa terkejar ke sana ke sini untuk politik. Kan itu kerja bodoh namanya. Kalau tak terlibat dengan politik, tak adalah orang bercakap begitu. Kalau tiba-tiba aktif berpolitik sedangkan sebelumnya kita dah tinggalkan, banyaklah tafsirannya. Buat apa kita nak marahkan orang, apabila ditafsir begitu. Tafsiran tu tafsiran politik.

Nampak sangat bagi Mat Kotex, sumpah-sumpah itu perkara kecil. Niat dalam hati bahawa sumpah yang dilafaz bukan sebenar-benarnya, habis cerita. Hanya Allah saja yang tahu dalam perut pedalnya, orang lain tak tahu. Atau peduli apa dengan sumpah-sumpah tu. Itu hanya sebutan pemanis bibir. Sumpah orang politik bukan sumpah orang beriman. Mat Kotex sudah laih (lali) dengan sumpah.

Bagi Mat Kotex, sumpah adalah sebahagian daripada modal mencari makan dalam politik. Lagi kan bersumpah dalam masjid Mat Kotex tak heran, inikan pula bersumpah di pentas politik. Jelas, maruah Mat Kotex bila berperangai begini lebih rendah dan hina daripada ‘kotex’ itu sendiri sebenarnya.
Related Posts with Thumbnails