yang semasa

Isnin, Januari 05, 2009

YANG GATAL MULUT & YANG SEBENAR (10)

Yang gatal mulut :

Sukar untuk kerajaan meneruskan agenda pembangunan jika sekiranya Parlimen Kuala Terengganu jatuh ke tangan pembangkang dalam pilihan raya kecil nanti. Lihat sahaja (kawasan) DUN (Dewan Undangan Negeri) Wakaf Mempelam yang agak ketinggalan dari segi pembangunan berbanding kawasan-kawasan lain dalam Parlimen Kuala Terengganu. Ini kerana wakil rakyatnya dari parti pembangkang, dan beliau tidak dapat membangunkan kawasan itu kerana bukan dari parti pemerintah.

Yang sebenar :

(1) Kerajaan telah melaksanakan pelbagai projek pembangunan sejak 50 tahun lalu dan kesan berganda daripada usaha itu kini dinikmati oleh generasi sekarang dan akan datang. Sebenarnya kerajaan tidak tunggu pilihan raya saja, kita sentiasa beri bantuan. Saya sendiri tiap-tiap minggu pergi ke kampung-kampung, masuk kawasan Orang Asli, ladang dan kawasan luar bandar. Kita sentiasa luluskan bantuan berbilion ringgit untuk faedah masyarakat luar bandar tanpa mengira fahaman politik. Kebetulan sekarang masa pilihan raya, kita datang juga. Tak adil jika tempat lain kita pergi, tapi sini (Terengganu) tak datang. Apabila sudah datang kita sampaikanlah bantuan. (Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib).
.
(2) Selain DUN Wakaf Mempelam, DUN Batu Burok juga telah lama dikuasai pembangkang. Sekarang sudah tiga DUN dalam Parlimen Kuala Terengganu dikuasai pembangkang. Mungkin boleh dikatakan bahawa Batu Burok dan Ladang jauh meninggalkan Wakaf Mempelam dari segi pembangunan atau masih ketinggalan seperti juga Wakaf Mempelam.

(3) 1982-1986, 1986-1990, 1995-1999, 2004-2008 & Mac 2008 – November 2008 – Parlimen Kuala Terengganu diwakili oleh wakil rakyat BN. Wakaf Mempelam dalam kawasan Parlimen Kuala Terengganu. Ke mana mereka?

JAM : ‘Terpegun beruk’ (dekat-dekat dengan 'terkejut beruk') melihat pembangunan Terengganu di zaman Mat Said, walaupun baru 9 bulan jadi MB. Lebih terpegun melihat pembangunan pesat DUN Kijal sejak Mat Said jadi ADUN mulai 1 Ogos 1990.
Related Posts with Thumbnails