yang semasa

Rabu, Januari 07, 2009

YANG BERBAKI 11

Masa masih panjang. Ada 11 hari sebelum 17 Januari. Wan Farid calon BN, Wahid Endut calon PAS dan Azharudin calon Bebas. Mereka disahkan setelah diumumkan sebagai calon.

Situasi bercampur baur. Selepas penamaan calon, masing-masing berkeliaran mengikut tujuan dan hasrat masing-masing. Gerak kerja sudah bermula.

Singgah di sebuah restoran, berjumpa dengan teman-teman UMNO dari sebuah negeri utara tanah air. Mereka katanya dah tiba di Kuala Terengganu 5 Januari malam dengan pesawat dari Kuala Lumpur tapi masih tak sempat ke perarakan penaman calon kerana lebih terpikat dengan pasar payang.

Betapa bersungguh dan seriusnya mereka ke Kuala Terengganu sehingga terpaksa menumpang di rumah teman. Hotel dan rumah penginapan sudah penuh. Kesungguhan mereka untuk datang terpaksa ditetapkan pada saat-saat akhir sehingga nak tempah bilik hotel penginapan pun tidak menjadi keutamaan.

Kemudian mereka singgah minum-minum sambil berborak. Topik utama dan menjadi keutamaan bukan P036 Kuala Terengganu tetapi pemilihan UMNO Mac 2009. Restoran tempat pertemuan kami itu menjadi medan menyusun strategi antara orang Khairy vs Mukhriz vs Khir Toyo. P036 langsung tidak disentuh, walaupun untuk sekadar bertanya berapa ramai yang mengiringi calon BN paginya.

Petang – melalui Jalan Sultan Omar untuk pulang ke rumah, sudah ada jentera kerja dengan lori kecil menaikkan poster / papan kempen BN siap dengan gambar calon dan gambar MB di sepanjang jalan berkenaan. Semangat yang sukar ditemui di kalangan orang-orang UMNO sebelum ini. Kebiasaannya mereka akan mula melakukan kerja-kerja memasang poster begitu pada sebelah larut malam / awal pagi.

Selepas isyak keluar untuk bertemu kawan daripada Watan di bandar. Melalui markas peti undi BN Gong Kapas, suasana agak meriah. Ada majlis BBQ untuk pemuda dan puteri rupanya.

Sesampai ke tempat makan malam bersama teman-teman Watan, mereka merungut kerana terpaksa keluar dari rumah sewa yang diduduki mereka malam semalam. Mereka malu kerana duit sewa yang dijanjikan untuk dibayar kepada tuan rumah tidak dapat dikotakan. Malam ini katanya, belum pasti nak tidur di mana, mungkin di masjid Abidin atau di masjid Ladang saja.

Mereka memaklumkan, rumah sewa di Durian Burong dalam kawasan DUN Wakaf Mempelam itu diurussewakan oleh bosnya Editor Watan. Menurut mereka, orang kanan UMNO Bahagian telah berjanji dengan bosnya itu untuk membayar sewa selama 15 hari mereka di situ. Sewanya pun bukanlah mahal sangat, RM2,800 untuk 15 hari berbanding harga sewaan semasa rumah-rumah di Kuala Terengganu sekarang sekitar RM400 hingga RM1500 sehari.

Kata kawan saya, beliau diminta oleh bosnya untuk berjumpa dengan orang kanan UMNO Bahagian itu untuk mengotakan janji yang telah dimeterai. Kecewanya kawan saya tu kerana jawapan yang diterima beliau daripada orang kanan itu, memalukan dirinya.

Bosnya sendiri sudah pening. Sudah buntu fikiran, lalu bosnya menghantar sms memohon pertolongan daripada Setiausaha UMNO Perhubungan negeri Terengganu. Jawapan yang diterima lagilah mengecewakan – “u uruslah sendiri, saya sibuk sikit++”.

Lalu mereka mengambil keputusan untuk keluar saja daripada rumah sewa tu kerana segan dan malu sebelum tuan rumah memintanya. Mereka tidak mempunyai wang untuk membayar sewa yang dipohon tuan rumah, cukup sekadar untuk menampung makan minum selama mereka berada di Kuala Terengganu sehingga 18 Januari nanti.

Cerita kawan saya tu biarlah jadi pengalaman mereka. Saya telah berusaha membantu mereka semampu dan seadanya.

Kami kemudian pusing-pusing sekitar bandar Kuala Terengganu. Melalui jalan pintasan dari flet Taman Sri Kolam ke Tanjung, ada satu ceramah BN. Ramai juga, sekitar 40-50 orang yang memenuhi kerusi yang disediakan. Kami tidak berhenti kerana tiada tempat letak parkir kereta. Sangkaan kami, kereta yang datang untuk mengikuti ceramah BN di situ.

Rupa-rupa sekitar 500 meter dari situ di kg Tanjung Kapur, ada ceramah perdana PAS. Yang hadir sama Anwar Ibrahim dan Nik Aziz. Kami cuba meletakkan kereta sedekat yang mungkin, tapi tak berjaya kerana terpaksa meletak kereta kira-kira lebih satu kilometer dari tempat ceramah.

Sekira-kira kami dapat mendengar suara daripada pembesar suara, kami berhenti (betul-betul di sebelah taman selera tanjung – belakang kompleks Astaka). Yang dapat disaksikan orang ramai yang berselimpuh di atas pasir pantai dan memenuhi ruang dari tempat kami berdiri menganjur sehingga ke belakang Hotel Grand Continental. Jaraknya mungkin melebihi 1 kilometer. Tak boleh dipastikan berapa ramai manusia yang hadir dan tak dapat dipastikan juga sama ada orang Kuala Terengganu sendiri atau orang luar ada juga yang menyibuk.

Nik Aziz penceramah yang akhir – satu ayat yang boleh saya ingat dari kata-kata Nik Aziz – “UMNO tahu rasuah salah, Tapi tak beri kalah, UMNO jadi serba salah, jadi buat apa mengundi orang yang serba salah”.

Kata kawan saya – orang tidak ramai hadir ke ceramah BN kerana mereka sudah dapat banyak maklumat daripada media kerajaan, berbanding pembangkang yang terpaksa didengar secara langsung begitu. Betul juga fikir saya. Jadi jangan hairanlah kalau ceramah BN orang tak ramai datang dan ceramah PAS kehadiran orang sampai tak terhitung.

Kira-kira pukul 1.30 pagi, kami berhenti pekena teh tarik di warung sebelah flet Taman Seri Kolam. Alhamdulillah, ada anak muda sekitar 3-4 orang yang berkerja menaikkan bendera UMNO dan BN di pagar flet Taman Seri Kolam.

Sekitar 2.00 pagi, kami balik dan setiba di selekoh tidak jauh dari rumah saya, kelihatan sudah berdiri sebuah pos kecil PAS, penuh dengan bendera PAS termasuk sekitar 100 meter kiri kanan jalan berhampiran. Suasana berbeza sewaktu saya keluar rumah selepas isyak (yang masih tak ada apa-apa) dengan suasana ketika itu.