yang semasa

Sabtu, Januari 17, 2009

YANG BERBAKI 1 : SIAPA KALAH

Pengundian akan bermula kurang 3 jam dari sekarang. Pengundian akan berjalan selama 9 jam. Seorang pengundi akan mengundi tak sampai pun seminit. Agak lama kerana menunggu, beratur, berjalan, mencari pensil dan melipat kertas undi kemudian memasukkan ke dalam peti undi. Paling lama dengan semua kerja itu kira-kira 30 minit sahaja. Yang panjang ialah masa berkempen supaya pengundi mengundi dan paling panjang supaya pengundi mengundi calon @ parti mereka.

UMNO / BN sudah lebih 50 tahun berkempen. PAS juga begitu.

Siapa kata BN kalah? Siapa pula kata PAS kalah?

(1) Semasa sembang-sembang dengan seorang wartawan, dia masih mengeluh tentang banyak rasa tidak puas hati kepada calon dan dia meramalkan calon itu kalah.

(2) Semasa minum di warung jalan Sultan Sulaiman, seorang teman yang akan mengundi memaklumkan beliau meminta agar temannya ‘tolong’ ambilkan angpau yang dijanjikan oleh pihak calon. Banyak juga jumlahnya. Namun dia bimbang walau digunakan cara itu, calon itu masih akan kalah.

(3) Teman yang sama minum-minum turut menceritakan, calon sendiri yang menelefon bapanya yang berada di Kuala Lumpur supaya membawa balik keluarga yang boleh mengundi untuk membantu beliau tidak kalah. Kata teman itu, calon berkenaan mungkin tidak kalah.

(4) Cerita seorang penunggu markas. Duit diberitakan ada, tapi tak sampai-sampai. Kalau yang diamanahkan ‘pegang’ duit tu bertanding, pasti dia kalah.

(5) Semasa pusing-pusing, ada demontrasi kecil di jalan Sultan Zainal Abidin. Beberapa pemuda dan orang dewasa lelaki memegang poster gambar calon dan melaungkan kata-kata memancing undi bagi memastikan calonnya tidak kalah.

(6) Seorang kenalan lama menunjukkan sms yang diterima daripada seorang pemimpin parti sekutu bertulis ‘kita juga tidak menyangka, tetapi siapa-siapa pun tak apa, asal jangan 'orang itu'. Kita akan bekerja untuk tidak kalahnya calon itu.’

(7) Seorang pekerja menceritakan bagaimana bosnya 'paksa dalam rayu' agar pastikan calon pilihan tidak kalah. Siap dengan gertakan, kertas undi boleh disemak semula, ini siapa punya dan itu siapa punya.

(8) Ramai pekerja merungut kerana muak dipaksa ke majlis berkali-kali sekadar untuk mendengar cerita dan cakap-cakap politik bagi memastikan calon tidak kalah.

(9) Ceramah dan poster bukan penentu calon mereka kalah atau tidak kalah.

(10) Peti undi dan kertas undi tidak akan kalah.

SELAMAT MENGUNDI KEPADA YANG TIDAK BERANI KALAH.
Related Posts with Thumbnails