Ahad, Januari 11, 2009

YANG BERBAKI 8

Hari yang tinggal 8. Banyak orang bercakap pasal Wan Farid bukan orang sesiapa. Kalau bukan sesiapa, orang siapa? Pening juga bila banyak orang meletakkan tag line begitu. Dato’ Najib bagaimanapun dilihat berusaha untuk menyelamatkan Pak Lah dan Wan Farid. Memang betul, Najib berunding dan memilih Wan Farid bersama Pak Lah. Saya pernah ceritakan (di sini). Cuma tanpa disedari, cakap politik Pak Lah dan Najib itu meninggalkan kesan yang bukan mudah untuk ditutup.

Isunya kenapa perkara ini timbul. Dr Mahathir bukannya orang PAS. Sepatutnya dia sebutkan perkara ini kepada calon Bebas kerana dia bebas sekarang. Isu yang dibawa oleh orang PAS tidak pula diketengahkan sangat. Pak Lah nampaknya banyak bercakap soal peribadi Wan Farid yang sedikit sebanyak akan meninggalkan kesan yang kurang baik kepada calon BN itu.

Dengan masa hanya ada sekitar seminggu ini, sepatutnya soal-soal peribadi tidak wujud lagi. Sepatutnya sudah diselesaikan sejak tiga minggu yang lalu sebaik Wan Farid diumumkan sebagai calon BN. Itulah kelemahan ketara BN. Tidak pandai nak menggunakan kelebihan mengumumkan calon awal untuk membaiki prestasi dan membersihkan peribadi.

Wan Farid sewaku memberi cadangan agar calon BN diumumkan lebih awal daripada biasa, hanya berfikir untuk mengelakkan spekulasi. Tanpa memikirkan kelebihan lain, Wan Farid sendiri pada dua minggu yang awal sebelum penamaan calon, banyak menghabiskan masa menjawab isu peribadi yang kemudian terpalit semula kepadanya.

Itulah. Apabila tersilap langkah menjawab isu, akan memberikan kesan sampingan yang tidak baik kepada diri sendiri. Wan Farid dilihat sengaja menimbulkan masalah peribadinya apabila dengan sengaja ‘mengakui’ ada orang beranggapan dirinya sombong, sukar didekati dan tidak mesra rakyat. Sedangkan kalaulah Wan Farid hanya menjawab isu dan tohmohan itu dengan perbuatan dan teladan tanpa banyak bercakap, kesannya lebih bermakna.

Janji Wan Farid dan Wahid yang tidak akan menyentuh soal peribadi sebagai isu pilihan raya kecil ini patut diberi perhatian oleh semua orang, baik pemimpin atau penceramah kedua-dua belah pihak (ketiga belah?). Tetapi nampaknya kita sendiri yang membuka pekung di dada, lalu hari ini semua orang sudah melihat dan mendengar bahawa Wan Farid adalah calon sombong dan bukan calon kepunyaan siapa-siapa.

Mainan apa sebenarnya ini? Apabila pemimpin sendiri mengakui calon BN adalah bukan calon siapa-siapa. Kenapa tidak berani nak mengaku calon kita bersama, calon BN? Yang sakitnya Wan Farid, kerana beliau bukan calon mana-mana orang. Bukan calon untuk rakyat juga (?) Kalau beginilah keadaannya, Mat Said adalah orang yang betul apabila terus meragui prestasi Wan Farid, kerana Wan Farid bukan juga calon beliau atau calon UMNO/BN yang diketuainya.

Termasuk sama, lembab bergeraknya jentera UMNO/BN adalah kerana calon bukan orang mereka. Taraf Wan Farid sekarang sama dengan calon Bebas Haji Azharudin yang menjadi calon atas kehendaknya sendiri.

Pada saya, Wan Farid masih ada masa untuk menang kalau Pak Lah, Najib, Mat Said dan pemimpin serta orang-orang UMNO/BN membantu Wan Farid atas semangat kawan dan atas kapasiti seorang pemimpin UMNO.

Esok ada 7 hari lagi. Angka yang disebut orang sebagai 'cangkul'. Siapa yang akan dicangkul dan siapa mencangkul, tunggulah....
Related Posts with Thumbnails