yang semasa

Khamis, Mei 14, 2009

YANG BERKONSPIRASI?

Saya menunda untuk ‘posting’ perihal Datuk Dr Ahmad Ramzi, sms ugutan dan apa yang disebut sebagai konspirasi ini beberapa kali lantaran kes berkenaan sedang disiasat polis, tambahan pula ketika itu Dr Ramzi belum lagi ‘ditangkap’.

Pun demikian, posting ini juga bukan bertujuan untuk mengganggu atau jauh sekali untuk mempengaruhi siasatan polis, cuma secara kebetulan perbicaraan kali ini ada kaitan dengan sms ugutan berkenaan dan kaitannya dengan apa yang disebut banyak pihak sebagai konspirasi bagi menjatuhkan Menteri Besar Terengganu.

Persepsi banyak orang (terutamanya puak-puak yang berkepentingan) dan menjadi jajaan mereka sekarang ialah kaitannya sms ugutan berkenaan yang dijadikan alasan untuk '10 budak hitam' tidak menghadiri sidang DUN seterusnya dianggap sebagai konspirasi mereka yang sengaja dibuat (dengan sms berkenaan) bagi menjatuhkan kepimpinan Mat Said sebagai MB Terengganu.

Persepsi itulah yang dijaja semata-mata untuk mengaburi mata rakyat dan menonjolkan ‘kejahatan’ geng 10 budak hitam ini yang sekali gus dilabelkan sebagai kem Deris Jusoh. Segala-galanya dikaitkan dengan sms, Dr Ramzi dan konspirasi Deris Jusoh and the geng.

Pada saya, banyak orang hanya mahu mengaitkan Dr Ramzi dengan Deris Jusoh and the geng. Ini adalah perancangan daripada Deris Jusoh dan Deris Jusohlah dalangnya. Sebab itu isu sms ugutan itu menjadi begitu besar dan dominan berbanding isu krisis keyakinan dan hilangnya kepercayaan terhadap MB (kalau ditafsir berdasarkan kegembar-gemburan pihak sebelah kem Mat Said). Yang dihasratkan oleh kem mereka (mungkin), supaya rakyat melihat ‘kesalahan besar’ Deris Jusoh and the geng sekali gus isu hilang keyakinan terhadap MB menjadi semakin mengecil dan bertaraf tempelan sahaja.

Marilah kita berfikir secara rasional dan terbuka. Tidak taksub dan berfikir dengan akal fikir bukan akal nafsu.

Pokok kekalutan di Terengganu ialah ‘krisis keyakinan’ ADUN BN terhadap MB. Bagaimana ditafsir dan bagaimana diterjemahkan hilangnya keyakinan ADUN BN terhadap MB ini, itu bukan perkara utama yang perlu dijelaskan. Yang penting, isu itu adalah isu utama dan memang realiti. Itulah hakikatnya.

Sms ugutan dan hilang keyakinan terhadap MB bukan dua perkara yang tidak boleh dipisahkan serta menjadi lengkap melengkapi. Bukan. Berdasar senario semasa, sms ugutan dilihat hanya ‘satu alat’ tambahan untuk mengukuhkan lagi manifestasi hilangnya keyakinan ADUN BN terhadap MB. Dua isu ini (sms dan krisis keyakinan) hakikatnya berdiri secara sendiri kerana KALAUPUN tidak ‘diwujudkan’ sms ugutan itu, krisis keyakinan terhadap MB memang telah dan sedang berlaku.

Saya tidak berhasrat menyebelahi sesiapa termasuk Dr Ramzi atau Deris Jusoh and the geng. Apa-apa pun, kes sms ugutan telah menjadi kes polis dan Dr Ramzi juga dikaitkan dengan kes ini. Biarlah kes itu ditentukan salah benarnya oleh pihak berkuasa. Biar siasatan selesai dan keputusan memutuskan serta memuktamadkannya.

Kalau nanti kes sms ugutan ini selesai dan Dr Ramzi benar-benar didapati bersalah dan bertanggungjawab, beliau amat wajar dihukum. Padan mukanya kerana membuat kerja-kerja bodoh dan bahalul itu. SUSK MB yang dikaitkan dengan penggunaan nombor telefonnya juga boleh menyaman Dr Ramzi. Nama SUSK akan bersih dalam kes ini (dalam kes dan hal-hal lain entahlah....).

Jadi kenapa kita perbesarkan sangat isu Dr Ramzi ini? Apa motif sebenarnya sehingga kita beria-ia sangat menyebut Dr Ramzi, Dr Ramzi… Dr Ramzi? Sehinggakan Dr Ramzi menyerah diri dan ditangkap, persoalan tidur di hotel dan di rumah pun dijadikan bahan berita hangat? Kalau pun beliau ingin menginap di hotel berbelas bintang pun, bukan beliau meminta kita yang bayar. Jadi apa kejadahnya kita bersusah mempertikaikan di mana beliau tidur? Soal bersalah atau sebaliknya, soal menyerah diri atau menyembunyikan diri, sebenarnya perkara yang boleh berdiri sendiri seperti juga hal krisis keyakinan dan hilangnya kepercayaan terhadap MB.

Seperti yang saya sebutkan, dalam persoalan kemelut politik di Terengganu sekarang, sms ugutan itu telah menjadi satu alat tambahan pelengkap kepada manifestasi atau lambang menjelaskan meluatnya kebencian ADUN BN terhadap kepimpinan Mat Said. Yang nyata, krisis keyakinan dan kemelut hilang kepercayaan terhadap MB merangkap Pengerusi BPUNT (sebelum ini) sudah membuak SEBELUM wujudnya sms ugutan itu lagi.

Jadi kenapa sms itu dikaitkan seolah-olah punca dan sebab utama tindakan membenci MB oleh ADUN BN?

Kalaupun (ulang : kalaupun) nak dikatakan sms itu sebagai satu konspirasi terancang oleh Deris Jusoh and the geng untuk memalukan dan menurunkan Mat Said - apa salahnya? Sebelum isu sms ugutan itu pun, sudah terlalu banyak tuduhan dan tohmohan sebegitu yang dilemparkan kepada kumpulan ini. Mat Said and the geng amat maklum dan berperanan dalam perihal ini. Cuma bezanya tidak dikaitkan dengan sms tetapi dikaitkan dengan macam-macam perlakuan dan tindakan lainnya.

Malahan kalau jajaan itu dijomhebohkan, semakin jelas Deris Jusoh jauh lebih hebat daripada Mat Said. Apa tidaknya. Dalam situasi Deris Jusoh sejak setahun lalu terpaksa menanggung malu besar dan tekanan maha hebat daripada pelbagai pihak, hilang jawatan, tiada apa-apa kuasa dalam kerajaan mahupun parti, hanya mengendong status ‘wakil rakyat bodo’, Deris Jusoh masih boleh menguasai dan mempengaruhi ADUN-ADUN BN agar menyokong beliau.

Itukan hebat namanya. Jangan pemilihan menjadi calon oleh Deris Jusoh dijadikan ukuran dan alasan dangkal, kerana sejarah telah banyak membuktikan, orang-orang si-A akan menjadi orang kuat si-B apabila si-B berkuasa dan menguasai kuasa. Tetapi Mat Said gagal membuktikan hakikat sejarah kerana Mat Said tersilap langkah mencaturkan orang-orang tertentu (yang ‘makan tuan’) di tempat yang tidak sewajarnya, sehingga kemudiannya Mat Said menjadi ‘kambing hitam’ (oppp!! Kambing boey ???) dan dicucuk hidung oleh orangnya sendiri.

Mat Said secara dasarnya ‘tidak bersalah’. Tetapi itulah kesilapan besar beliau. Beliau memberi kuasa besar kepada ‘pemimpin bayangan' sehingga pemimpin bayangan ini merosakkan Mat Said dan merenggangkan keakraban yang sepatutnya berlaku dalam kalangan ADUN-ADUN BN dan ahli UMNO di Terengganu.

Minta Mat Said memaklumkan kepada juak-juak beliau yang sekarang sedang giat menjaja simpati dan menjaja cerita sms ugutan ini agar bermuhasabah dan mengimbas kembali apa janji dan tindakan Mat Said, seterusnya apa yang Mat Said telah buat sehingga timbulnya krisis keyakinan.

Kalau kita imbau kembali hari pertama Mat Said mengangkat sumpah sebagai MB Terengganu, beliau dengan penuh keyakinan memaklumkan kepada para wartawan bahawa beliau berjanji dan yakin akan dapat menyelesaikan masalah ‘penolakan beliau sebagai MB oleh 22 ADUN BN’ kerana kata Mat Said, mereka itu adalah kawan-kawan beliau dan orang UMNO yang boleh diperbetulkan.

Namun setelah setahun Mat Said mendapat kuasa dan kedudukan, kegagalan beliau menyelesaikan masalah, merapatkan keakraban sesama sendiri semakin melarut sehingga sukar ditapissaringkan lagi malahan bertambah bercampuraduk dan ‘berbolok wok’. Ini semua kerana kesilapan besar Mat Said yang terlalu mengiyakan kata dan tindakan para juaknya yang terlalu tamak dan gilakan kuasa dan kedudukan.

Kesihan kepada Mat Said. Beliau menjadi mangsa kepada orang kepercayaan yang diiktirafnya sendiri. Namun beliau masih boleh diselamatkan sebagai MB yang akan mendapat sokongan padu semua orang, sekiranya Mat Said kembali semula ke alam nyata setelah setahun hanyut di alam fantasi yang dikuasai para juaknya. Mat Said sendiri mungkin tidak sedar bahawa selama tempoh berkenaan beliau sebenarnya berada di alam fantasi yang digerak menggunakan ‘remote control’ yang dipegang oleh individu-individu tertentu.

Siapa sebenarnya yang mencipta konspirasi terhadap Mat Said?
Related Posts with Thumbnails