yang semasa

Selasa, Mei 05, 2009

YANG MENJAJA SIMPATI (siri 1)

Siri menjaja simpati yang dinamakan Majlis Penerangan Isu-isu Semasa kepada pemimpin UMNO di setiap UMNO Bahagian dalam negeri Terengganu sedang giat dilaksanakan. Penerajunya Dr Jepun in bracket. Atas kapasiti apa, wallahuaklam.

Setelah mengadakan majlis kepada pimpinan tertinggi Bahagian empat peringkat pada 19 April lalu, semalam majlis penerangan isu yang sama telah dilaksanakan di Bahagian Dungun. Khabarnya seramai kurang lebih 300 orang hadir. Hadir sama termasuklah YAB Menteri Besar Terengganu.

Apa beberapa perkara menarik untuk diperhatikan berhubung perihal ini :

Pertama, kalau benar majlis berkenaan dibuat atas nama parti, maka majlis seumpama itu nampaknya telah dengan sengaja melanggar arahan dan ketetapan yang dikeluarkan oleh Presiden dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu yang baru, agar tidak mengadakan majlis seumpama itu dalam tempoh ‘peralihan’ ini. Apa lagi, majlis yang disusun ini lebih menjurus kepada usaha menjaja simpati dan mempertahankan kepentingan, sekali gus meletakkan kesalahan kepada beberapa pemimpin (khususnya kepada geng 10 budak hitam). Secara jelas bukan sahaja menjaja simpati, sekali gus menjaja kesalahan sesama sendiri.

Kedua, kurang mengerti, siapakah sasaran untuk menghadiri majlis berkenaan dan apakah kapasiti pemanggilnya? Nak dikatakan majlis kerajaan, ada orang yang sepatutnya dijemput tidak dijemput. Nak dikatakan majlis parti juga, ada orang yang sepatutnya dijemput turut tidak dijemput. Hendaknya janganlah jadi majlis tu sebagai majlis syok sendiri. Sepatutnya kalau hendak menjaja simpati, jemputan dan sebarannya mestilah merata.

Ketiga, seperti biasa, majlis dipenuhi dengan ucapan pemimpin yang hadir dan masing-masing mempertahankan diri dan kumpulan masing-masing. Secara tidak langsung turut menyalahkan (atau dengan bahasa yang lebih sopan ‘memburukkan’) pemimpin lain yang dikatakan menjadi punca masalah.

Tidak perlu dipertikaikan sama ada ucapan dan kata-kata dalam ucapan mereka menyalahkan atau memburukkan orang lain itu betul atau sebaliknya. Yang hendak disebutkan di sini ialah, terpulanglah kepada mereka untuk menyalahkan atau memburukkan sesiapa, kerana mereka berhak dan bebas bersuara. Kepertikaian orang lain terhadap benar atau salahnya kenyataan mereka tidak perlu dipedulikan. Justeru, kalau mereka bebas bercakap memburukkan atau menyalahkan orang lain tanpa dipedulikan, apa lagi tidak pernah dimarahi oleh sesiapa pun, maka sewajarnya mereka juga perlu berlaku adil terhadap tindakan orang lain.

Maksudnya, kalau kita tidak dimarahi kerana memburukkan orang lain, apa hak kita untuk memarahi orang lain apabila kita juga turut diburukkan? (misalnya).

Kalau kita beranggapan dan menuduh segala yang ‘diburukkan’ oleh pihak lain adalah semuanya tidak betul, apa hak dan istimewanya kita hendak menegakkan kononnya kita benar dan semua yang terpancul daripada mulut kita adalah betul (tiada yang tidak benar melainkan benar belaka?). Apa pula kekebalan dan kelebihan serta hebatnya kita apabila dengan secara pantulannya terus melenting apabila ada yang mengatakan kita tidak betul?

Lebih ringkas, semua yang daripada kita adalah betul dan semua daripada orang lain adalah salah. Apa hak, kekebalan dan apa keistimewaan yang dibenarkan kepada kita untuk kita menghalalkan seterusnya melabelkan sebegitu?

Keempat, kerana siri majlis penerangan ini secara tersiratnya adalah merupakan siri menjaja simpati, maka amat wajarlah simpati yang dijaja itu diletakkan harganya dengan kejujuran dan penjelasan berpandukan serta berpaksikan hakikat sebenar. Cukuplah dilelong simpati itu dengan sokongan perekaan keburukan orang lain untuk mengukuhkan kepentingan diri dan menyembunyikan kegusaran dan ketergugatan kedudukan. Jangan nanti akan ada yang berkata ‘mengata dulang paku serpih’. Mengata orang yang memburukkan kita, sedangkan kita yang terlebih sudah memburukkan orang. Saya kira Mat Said dan Dr Jepun in bracket sudah amat jelas dan amat memahami kedudukan sebab akibat berlakunya perkara ini. Berkata benarlah walaupun pahit bosss…

Kelima, untuk kesekian kalinya Dr Jepun in bracket mencanangkan bahawa apa yang ditulis dalam blog Jarang Anak Melayu (JAM) semuanya tidak betul dan bohong.

Sekali lagi, kita tidak perlu mempertikaikan kata-kata itu. Soalnya, Dr Jepun in bracket secara langsung dan tanpa disedari telah turut mempromosi blog JAM di kalangan orang Dungun. Apabila Dr Jepun in bracket menyebut bohong atau apa-apa saja istilahnya, bermakna beliau turut mengikuti dan melayari blog JAM. Terima kasih kerana itu.

Walau bagimanapun pada saya, selagi Dr Jepun in bracket tidak mengemukakan yang betul atau yang tidak berbohong sebagai penafian kepada yang dikatakan bohong dan tidak betul itu, selagi itulah Dr Jepun in bracket masih boleh dipertikaikan hak dan kewibawaannya.

Apa hak beliau untuk berkata begitu. Kenapa terlalu taksub dengan blog JAM sahaja sehingga nak terkencing terberak dan menjadikan seperti satu agenda khas untuk menghentam blog JAM? Kalau saya selaku pengendali blog JAM tidak melenting dengan kemarahan berganda Dr Jepun in bracket terhadap blog dan saya sendiri secara peribadi, sekali gus menganggap itu adalah kebebasan bersuara dalam negara yang merdeka ini, apakah Dr Jepun in bracket tidak boleh bersikap seperti saya? Barulah adil. Masing-masing bebas nak mengampu sesiapa dan bebas untuk menuduh atau menghentam sesiapa, tetapi ‘tak aci’ marah. Boleh boss?

Khabarnya pada hari Khamis nanti, siri ini akan dilangsungkan pula di Marang. Baguslah. Teruskan bosss. Tapi tolong jangan terus-terusan membohongi orang Melayu bosss… dan jangan lupa tolong juga teruskan promosi blog JAM lagi. Orang-orang Marang mungkin ramai lagi yang belum sedar wujudnya blog JAM nin. Kalau boleh dan tidak keberatan, tolong sebutkan sekali alamat untuk melayarinya bossss… baru ada ummppp…
Related Posts with Thumbnails