yang semasa

Selasa, Mei 19, 2009

YANG PANAS : KONSPIRASI TERANCANG

DUA hari lalu saya ada menulis tentang kenyataan TPM TS Muhyiddin Yassin berhubung dengan kedududukan MB Terengganu. Seperti yang telah saya catatkan, saya memetik sumber berita berkenaan daripada blog Terengganu Lening (kerana disiar lebih awal daripada media lain). Pun demikian, selepas itu beberapa media arus perdana dan beberapa webmedia dan blog lain turut menyiarkan berita ‘gumbira’ kem Mat Said itu dengan kandungan yang maksudnya sama seperti dilaporkan oleh blog Terengganu Lening.

Rupa-rupanya ‘berita’ berkenaan merupakan konspirasi terancang dan pembohongan jahat ‘dalang’ yang berselindung di sebalik kepentingan peribadi dan usaha menyembunyikan rasa ‘nak terkencing terberak’ mereka. Kali ini dibuat dengan menggunakan media @ orang-orang media.

Ini merupakan siri konspirasi terancang dan pembohongan jahat kali kedua dalam siri mempertahankan Mat Said supaya kekal sebagai MB Terengganu selepas isu sms ugutan.

Bagaimana berita berkenaan menjadi seperti yang tersiar, tidak perlu dihairankan lagi. Kerana itu, dikhabarkan TPM cukup kecewa dengan manipulasi berita berkenaan lalu pejabat TPM telah mengarahkan semua media (termasuk Bernama) menyediakan salinan percakapan TPM (transkrip sidang media) seterusnya mengemukakan kepada pejabat TPM dengan segera.

Bandingkan berita yang telah disiarkan ini dengan transkrip percakapan sebenar TPM berikutnya :

BERITA :

Datuk Ahmad Said akan kekal sebagai Menteri Besar Terengganu kerana Umno tidak memutuskan sebarang perubahan kepimpinan pentadbiran kerajaan negeri setakat ini, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau berkata, perubahan jawatan Menteri Besar tidak pernah berbangkit.

TRANSKRIP SIDANG MEDIA TPM :

TPM : alright siap. Ada apa nak tanya?

Wartawan (W) : Tan Sri, bila pelaksanaan kouta guru cemerlang, tambahan kouta guru cemerlang yang diumumkan?

TPM : Serta merta. Untuk semua yang kita announce tadi, untuk semua yang saya umumkan tu, kecuali ada satu dua yang saya sebutkan kebelakangkan, yang lain tu serta merta.

(diam tanpa apa-apa soalan lain buat seketika).

TPM : Ok, soalan lain? Tak ada apa-apa oklah. Cukup banyak tu berita hari ini.

W : Tan Sri ……..(kurang jelas) ….. pengumuman yang lain tu sudah di peringkat mana?

TPM : Yang itu bukan siswazah. Ia masih di peringkat perundingan dan peringkat penilaian yang dibuat oleh pihak JPA dengan pihak kementerian. Kita harap satu yang positif akan tercapai dan bila dapat diputuskan nanti, kita akan beritahu tarikh yang sebenarnya. Saya sebutkan tadi, tak payah tunggu hari guru tahun depan. Kalau boleh selesai awal, kita buat awal.

Suara (kurang jelas) : ok. thanks you lah.

W : ….. (kurang jelas)… seperti yang dikatakan akan ada pertukaran jawatan MB

TPM : (terus menyampuk).. siapa kata?

W : kot ada UMNO atau ada UMNO atau ada apa-apa initial ke tentang perkara atau pun…

TPM : (segera menjawab) setakat ini saya tak dengar apa-apa.

W : (tidak jelas)......

TPM : Kita tak dengar apa-apa. Kita harap situasi politik akan bertambah baik. Yang penting kita nak melihat kekuatan UMNO dan BN di Terengganu. Itu yang akan kita utamakanlah dan saya percaya semua kepimpinan UMNO termasuk di kalangan ahli-ahli Yang Berhormat, pimpinan-pimpinan Bahagian akan cuba mengorak langkah baru untuk menunjukkan satu kesefahaman yang lebih baik kerana kita sayangkan Terengganu ini dan rakyat telahpun memberikan kepercayaan kepada kita dan kita harus tumpukan sepenuh masa kepada soal membangunkan Terengganu. Kerana Terengganu negeri yang punyai banyak sumber, sumber asli, minyak pun ada dan rakyat, saya kira di Terengganu masih mahu melihat pembangunan yang lebih banyak. Yang itu saya fikir patut diutamakan. Kalau pun ada perselisihan, salah faham di kalangan kita, itu harus ada cara kita selesaikan sama sendiri. Sebaiknya itulah yang kita patut utamakan.

W : (kurang jelas) ……

TPM : Yang itu umumlah saya sebutkan tadi, sama ada ADUN, bukan ADUN, pimpinan parti, berjawatan atau pun tidak berjawatan harus berganding bahu, pentingkan parti dan juga kita pentingkan rakyat dan juga kita nak pertahankan kedudukan kita di Terengganu kerana rakyat telah beri keyakinan kepada kita, maka ini jangan kita, orang kata abaikan.

Ok, thank you. Ada lagi… tadi tak ada soalan (ketawa kecil).

W : (kurang jelas) …. selsema H1N1 sekarang, bagi pihak Kementerian Pelajaran, bagaimana?

TPM : Ooo…. Kita tak ada apa-apa, kita akan ikut apa-apa panduan, nasihat daripada pihak Kementerian Kesihatan dan agensi yang bertanggungjawab untuk mengawal wabak ini. Kita tahu semalam sudah ada satu kes tapi saya telah memberi kenyataan bahawa kita yakin Kementerian Kesihatan, menteri pun telah beritahu kepada saya segala-galanya dalam keadaan yang terkawal dan kita hendaklah tidak harus panik dalam situasi sebegini. Pelajar-pelajar dan guru-guru sudah pun diberi tahu, apakah langkah-langkah yang wajar dibuat dan setakat hari ini tak perlulah langkah-langkah tertentu kerana keadaan masih dapat kita kawal. Yang penting, apa nama ni pemantauan ataupun surveylert, kena kita tingkatkan, bermakna di kawasan-kawasan pintu masuk. Macam kes yang kita dapati yang pertama nin ialah bukan daripada Malaysia, datang daripada luar. Bermakna dengan sistem surveylert, kita telah dapat mengenal pasti. Jadi langkah sebegini adalah bermakna tindakan kita itu berkesan. Jadi saya semalam pun telah diberitahu oleh Pemangku Menteri Kesihatan Datuk Kong…. dia beritahu bahawa semuanya dalam keadaan terkawal. Kes yang pertama ini telah diambil tindakan kuarantin dan dalam keadaan yang boleh dikatakan terkawal. Jadi di peringkat sekolah atau kementerian, kita mengikut panduan yang samalah. Dia tak ada berbeza daripada panduan untuk rakyat keseluruhannya.

W : Tan Sri, semalam ….. (tak jelas) ada sebutkan Jawatankuasa Penerangan tak berfungsi…… (kurang jelas)…. Apakah akan memberikan kesan kepada UMNO.

TPM : Ya, mungkin Ahmad Maslan nak menunjukkan, tapi memang sekarang ini kita nak beri perhatian kepada jentera penerangan parti. Itu antara satu daripada fokus kita supaya kita dapat menyebarkan maklumat yang tepat, mematahkan segala dakyah pihak parti lawan yang kadang-kadang berbohong ataupun memutarbelitkan fakta yang sebenarnya. Sebab itu jentera penerangan parti itu penting, mesti digerakkan dengan lebih cekap. Jadi saya telah mengarahkan kepada Ketua Penerangan UMNO Malaysia supaya mengatur program-program latihan dan ini perlu dibuat di seluruh negara dan beliau telah menemui dan mungkin akan memulakan program memberikan segala maklumat-maklumat yang penting dan di samping itu melahirkan lebih ramai para penceramah yang berwibawa yang boleh membantu untuk memberikan penjelasan supaya tidak ada pihak yang keliru. Ok, terima kasih.
~~~~~~~~~~~~~~

Lanjutan daripada berita yang mengelirukan ini, sekurang-kurangnya ada dua media arus perdana yang telah membuat pengakuan jujur bahawa berita berkaitan (yang melibatkan MB) yang disediakan oleh wartawan mereka dan dihantar untuk disiarkan adalah berasaskan kepada kenyataan akhbar TPM tetapi telah dirombak dan ditokoktambah (diarah?) oleh ‘tangan-tangan gatal’ di Ibu Pejabat media berkenaan.

Yang sebenarnya inilah corak konspirasi terancang dan pembohongan jahat terhebat abad ini. Tahniah kepada yang berjaya mencipta keburukan situasi kerana dengan bertambah buruk dan kalutnya situasi ini lebih menjelaskan keburukan dan kekalutan isi perut penciptanya.
Related Posts with Thumbnails