yang semasa

Jumaat, Mei 29, 2009

YANG DIHARGAI : DR JEPUN IN BRACKET

Beberapa malam lalu saya sempat berbual dengan saudara Zabidi Saidi (blogger Memo Belakang) yang kebetulan pulang ke Kuala Terengganu. Saudara Zabidi menghubungi saya mengajak minum-minum. Wah!!! Zabidi sudah menjadi orang senang dan banyak wang sekarang. Alhamdulillah rezeki kawan-kawan.

Banyak perkara yang kami bualkan terutama tentang perkembangan politik di Terengganu mutakhir ini. Saya banyak memberi gambaran, pandangan dan cadangan berdasarkan pemerhatian dan sedikit pengetahuan saya terhadap apa yang telah, sedang dan ‘akan’ berlaku terhadap politik Terengganu.

Banyak perkara yang saya sebutkan di hadapan Zabidi dan sebahagian besarnya tidak pernah saya tulis kerana saya cuba sedaya upaya mengelak agar tiada yang mengatakan saya bias kepada orang itu atau orang ini, walaupun ada antaranya untuk kebaikan orang-orang tertentu. Sebab itu saya kira ada perkara yang Zabidi akan tulis hasil pertemuan itu.

Saya tahu yang cakap saya tidak pernah berlapik dan itulah yang saya sebutkan di hadapan Zabidi. Cuma yang saya tekankan kepada Zabidi ialah apa sahaja yang saya nak tulis, itu adalah hak saya kerana saya tidak ada apa-apa kepentingan dengan mana-mana pihak. Tambahan lagi saya tidak pernah meminta sedekah atau minta makan dengan mereka dan bukan mereka juga yang memberi makan kepada saya. TITIK.

Dan dalam banyak perkara yang disembang-sembangkan itu, Zabidi dalam ketawanya menyebut : “Jahat mung, panggil orang tu Dr Jepun in bracket…”. Kata-kata Zabidi itu mengingatkan saya kepada perkhabaran sebelumnya oleh kawan-kawan bahawa Dr Jepun in bracket marahkan saya kerana katanya saya ‘mempersendakan’ dan ‘mengajing’ (dog ing?) dia.

Astaqfirullah… kenapa sampai begitu sekali? Saya jelaskan kepada Zabidi, inilah susahnya manusia kalau hatinya sudah meletakkan hitam kepada sesuatu. Sehinggakan orang mengiktiraf dan memberi penghargaan pun masih marah dan memandang serong.

Saya menulis begitu kerana kalau ditulis pun akan membawa maksud yang sama. Kalau dalam bentuk tulisan akan ditulis begini : Yang Berbahagia Dato’ (Dr) sipolan sipolan (nama penerima)… Bukankah Dr itu berada dalam kurungan (bracket)? Bukankah (Dr) itu bermakna anugerah Doktor Kehormat yang dianugerahkan oleh sesebuah universiti dalam memberi pengiktirafan dan mengakui kewibawaan penerimanya?

Dan saya menguar-uarkan Dr dalam kurungan itu untuk lebih jelas diketahui orang bahawa anugerah (Dr) @ Dr in bracket itu adalah dari sebuah universiti di Jepun. Bukankah hebat dan bangga namanya tu. Jarang anak Melayu yang menerima anugerah sebesar itu dari universiti luar negara khususnya universiti di negara matahari terbit itu. Kita mengiktiraf penerima dan turut memberi maklum dari mana anugerah itu datang.

Dr Jepun itu bukan panggilan ‘gelor’. Orang Jepun sekarang ini sudah sama tinggi dengan manusia benua lain. Kalau saya nak bergelor orang yang menerima itu pendek, lebih baik saya berterus terang katakan dia pendek atau pendek khetoq seperti yang pernah saya tulis sebelum ini (klik sini). Kalau saya bermaksud Jepun itu pendek (kerana orang Jepun zaman kelahiran awal tamadun mereka pendek-pendek), nanti orang Jepun sekarang marah kerana mereka tidak lagi pendek. Kalau ada pun sudah tidak ramai. Nanti kalau orang Jepun tahu dan mereka buat repot polis kerana menghina dan menghasut, saya juga yang susah.

Kenapa marah dan terasa seperti saya ‘menganjing’? Apakah kerana pemberian anugerah Dr Kehormat oleh universiti di Jepun itu tidak ikhlas atau kerana orang yang dianugerahi itu juga tidak ikhlas untuk menerimanya? Ataukah kerana universiti yang menganugerahkan Dr Kehormat itu universiti kelas kampung? Atau ada sebab-sebab lain? Sebab dibeli ke? Dilobi ke? Atau apa?

Untuk apa ada orang-orang yang tahu menilai bersusah payah membeli iklan di beberapa akhbar (yang bukan murah bayarannya) untuk mengucapkan tahniah kepada penerima? Kalau begitu caranya, bermakna orang-orang yang berkenaan telah membazirkan duit membeli iklan dan rendahnya penerimaan balasan terima kasih daripada orang yang diucapkan tahniah itu.

Janganlah kita menyerlahkan kelemahan dan membuka ‘rahsia’ tersembunyi kita dengan tindakan dan amarah yang tidak sewajarnya. Pandai makan pandailah simpan.
Related Posts with Thumbnails