yang semasa

Rabu, Mei 13, 2009

YANG MEROSAKKAN UMNO (6)

(Berita 1 : Dipetik daripada siasahdaily.blogspot.com)

KUALA TERENGGANU, 22 April: Selepas kem Idris Jusoh mendakwa dapat sokongan majoriti anggota Dun Terengganu, kem Menteri Besar Datuk Ahmad Said pula mendakwa mendapat sokongan tujuh dari lapan bahagian Umno dalam negeri Terengganu.

Setiausaha Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Rosli Mat Hassan dalam wawancara dengan Siasah berkata, pihaknya mendapat sokongan majoriti pemimpin Umno di Terengganu.

Bagi Rosli, adalah silap Kelab Penyokong Kerajaan yang diketuai Datuk Rosol Wahid membuat 'road show' mengenai isu ini kerana ia seolah-olah mendedahkan pertikaian dalam parti secara terbuka.

Beliau juga berkata, Ahmad Said dilantik oleh Tuanku Sultan Terengganu atas cadangan Perdana Menteri dan adalah tidak wajar pemimpin Umno lain membuat kacau sehingga boleh ditafsirkan menderhaka kepada raja.

Wawancara penuh dalam Siasah Jumaat ini (24 April 2009).

(Berita 2 : Juga petikan daripada siasahdaily.blogspot.com)

KUALA LUMPUR, 8 Mei: Bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Hassan Shukri mengingatkan ahli parti itu supaya jangan terikut-ikut dengan rentak yang dipalu media musuh yang sengaja menimbulkan polemik bagi memecahkan perpaduan PAS menjelang muktamarnya bulan depan.

Katanya, media berkenaan ada agenda tersendiri untuk memecahkan PAS dengan mengkelompokkan pemimpinnya dalam kem-kem atau puak tertentu.

“Saya melihat gejala ini sengaja ditimbulkan media massa untuk menjatuhkan imej dan keaslian PAS sebagai jemaah yang terkenal dengan perpaduan di kalangan ahlinya,” ujarnya.

Yang sama-sama boleh difikirkan :

Bayangkanlah di manakah letaknya maruah dan harga diri seorang pemimpin UMNO negeri (ketika itu) sehingga sanggup menggadaikan nilai diri dan parti melalui media yang jelas dikuasai pembangkang. Wawancara yang turut memburukkan beberapa pemimpin UMNO negeri Terengganu (yang tidak memihak kepada beliau) jelas menggambarkan betapa terdesaknya Dr Jepun in bracket dalam menghadapi krisis keyakinan dalaman UMNO Negeri.

Buatlah perbezaan antara kenyataan beliau berkenaan dengan kenyataan bekas (ulang : bekas) Timbalan Presiden PAS yang secara jelas terus tidak memberi kepercayaan kepada media pro-BN/Umno.

Yang jelas, demi kepentingan peribadi dan bimbang kehilangan kuasa dan kedudukan, akal dan tahap pemikiran telah diletakkan di tempat yang tidak sewajarnya.
Related Posts with Thumbnails