Isnin, April 27, 2009

YANG SESAL DULU PENDAPATAN

Kira-kira enam bulan lalu saya ada menulis berkaitan dengan kemungkinan Mat Said akan diturunkan daripada kerusi Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu sekali gus kemungkinan sebagai Menteri Besar juga (klik sini).

Saya membayangkan Yahya Khatib sebagai bakal Pengerusi Badan Perhubungan UMNO yang baru berdasarkan beberapa premis yang saya sebutkan, serta dalam masa yang sama turut membayangkan kemungkinan kepimpinan BPUNT akan dipangku sementara oleh pemimpin pusat.

Hari ini segala-galanya menjadi kenyataan. Cuma tinggal lagi kerusi yang lebih besar dan panas yang belum direalisasikan. Tentang kemungkinan itu (berlaku pertukaran MB), kita serahkan dulu kepada masa yang akan menentukannya.

Cuma yang menarik ingin dikongsikan di sini ialah berkaitan saranan / cadangan atau kalau nak dikatakan ‘gatal mulut saya’ meminta agar Mat Said (and the geng) supaya sedar dan berubah sekiranya Mat Said tidak mahu pertukaran itu benar-benar terjadi. Maknanya perihal pertukaran dan turun naik Mat Said ini sudah terhidu lebih enam bulan lalu, tetapi baru sekarang hampir seratus peratus menjadi kenyataan.

Sayangnya Mat Said and the geng barangkali menganggap kemungkinan-kemungkinan ini hanyalah mainan politik semata yang tidak perlu dipandang serius. Justeru Mat Said and the geng hanya memandang enteng dan tidak perlu membetulkan mana yang terbongkeh, mana yang terensok dan mana yang terencak.

Malahan lebih malang, masalah ketidakstabilan (khususnya dalam UMNO) seperti yang saya sebutkan itu semakin membarah dan semakin busuk baunya selepas the geng's of Mat Said menang dalam pemilihan UMNO bahagian. Pelbagai tindakan yang jelas merenggangkan pertautan dalaman sesama UMNO bukan diusahakan untuk dirapatkan, malahan semakin kuat diusahakan untuk ‘dinyekkan’ oleh individu yang berasa sudah ada kuasa ke atas individu yang kalah kuasa itu. Tindakan yang langsung tidak pernah terfikir pada akal sebelumnya dimaharajalelakan, diwenang-sewenangnya asalkan niat dan hasrat buruk yang sudah hampir-hampir pecah dalam perut sesetengah orang itu terburai dan sekali gus dapat memuaskan hati mereka.

Akibatnya kuasa yang digunakan dengan niat dan nawaitu yang tidak betul dan tidak ikhlas itu memakan diri sendiri dan inilah akibat dan balasannya. Mat Said and the geng mungkin lupa bahawa yang menang sebagai Ketua UMNO Bahagian (dan kuncu-kuncu ‘line up’nya) tidak boleh merubah kedudukan ‘kuasa’ dalam pentadbiran negeri, sedang the geng’s of kalah inilah yang boleh menentukan goyah atau tidaknya sesebuah kerajaan, khususnya kerajaan negeri.

Benar kata orang tua-tua ‘sesal dulu pendapatan, sesal kemudian sudah tak berguna lagi’. Menangislah air mata darah sekali pun, wang ringgit sudah tidak mampu mengesatnya tetapi sapu tangan juga yang dicari akhirnya.
Related Posts with Thumbnails