yang semasa

Jumaat, April 10, 2009

YANG TERSISIH & YANG DISISIHKAN

Pemimpin Terengganu sekali lagi menjadi mangsa. Kabinet klon Mahathir pimpinan DS Najib mengembalikan semula tradisi pemimpin BN Terengganu tidak layak disenaraikan berada dalam kabinet. Sudah lama BN Terengganu begitu kempunan untuk mempunyai barisan Menteri atau Timbalan Menteri yang lebih daripada seorang. Namun segala-galanya musnah kerana klon Mahathir.

Sama ada dirancang atau memang sudah terancang, begitulah nasib pemimpin BN Terengganu. Sekarang sudah sah dan nyata, pemimpin BN Terengganu perlu ditranformasikan sama seperti mana DS Najib mentranformasikan gaya kepimpinan klon Mahathirnya. Begitulah malangnya nasib pemimpin BN Terengganu, khususnya pemimpin UMNO sendiri.

Seingat saya, sama ada BN Terengganu cemerlang atau tidak pencapaiannya dalam setiap pilihan raya, jumlah peruntukan untuk jawatan kabinet kepada BN Terengganu amat cipuk. Sama ada kerana lobi atau labi (mengambilkira utamanya yang menghalang supaya pemimpin lain tidak menjadi 'hebat' daripada mereka), tradisi baik di zaman Menteri Besar TS Wan Mokhtar, Haji Hadi mahupun Idris Jusoh dan Mat Said, situasi dan tradisi yang diterima dengan kepatuhan dan 'ketekupbatuan' yang tinggi di kalangan pemimpin BN Terengganu wajar dipuji.

Yang sedikit terubat kegurisan perasaan pemimpin BN (terutama UMNO) ialah sewaktu Tun Pak Lah menjadi PM. Sudah nampak sedikit mengembang jumlah pemimpin Terengganu yang berada di dalam Jemaah Menteri dan kabinet, walaupun dari segi keseimbangannya masih boleh dipertikaikan. Namun tradisi menyinsih diteruskan semula oleh DS Najib dan tidak lain tidak bukan adalah kerana kabinet beliau adalah kabinet klon Mahathir.

Itulah nasib pemimpin BN Terengganu, tersisih dan senantiasa disisihkan. Kalau DS Najib 'takut' dan patuhi 'kehendak' MCA misalnya sebagai antara prasyarat menyusun kabinet klon satu Malaysia ini, dan pemimpin UMNO Terengganu semuanya 'dok rok cetong', apakah Setiausaha Agung MCA yang sudah berstatus senator juga 'dok rok cetong'? Entahlah.

Yang pasti juga, kabinet klon Mahathir DS Najib ini masih banyak yang boleh dipertikaikan dan terlalu banyak 'double standard' yang kurang diyakini penjelasannya seperti hanya sekadar mencari alasan menyusup kepala.
Related Posts with Thumbnails