yang semasa

Jumaat, April 03, 2009

YANG BARU UNTUK TERENGGANU

Siapa dari Terengganu yang bakal dinamakan sebagai Menteri, Timbalan Menteri dan (jika diwujudkan semula) Setiausaha Parlimen dalam kabinet DS Najib yang bakal diumumkan Rabu ini?

Cakap-cakap yang 'jangan percaya sangat' terhadap mereka yang bakal (atau bangkai?) berada / keluar daripada kabinet DS Najib termasuklah :

1. Menteri sedia ada berkeadaan 50-50. Faktor 'orang Pak Lah bekas S46' menjadi perkiraan Najib. Kalau 50 itu memihak kepada gugur bermakna seorang Menteri di kalangan Ketua UMNO bahagian akan dilantik menggantikan beliau.

2. Seorang Menteri penuh yang baru akan dilantik di kalangan 'senator'.

3. Dua kouta Timbalan Menteri akan dikekalkan dan akan diisi oleh dua Ahli Parlimen yang agak rapat dengan DS Najib. Seorang berjawatan Ketua UMNO bahagian dan seorang berjawatan Naib Ketua UMNO bahagian.

4. Satu atau dua orang di kalangan Ahli Parlimen akan dilantik sebagai Setiausaha Parlimen. Itu pun bergantung kepada jawatan Timbalan Menteri mungkin akan dikurangkan sekiranya jawatan Setiausaha Parlimen akan diwujudkan semula oleh Najib. Kalau diwujudkan peluang seorang berjawatan Ketua UMNO bahagian dan/atau seorang yang berjawatan Naib Ketua UMNO bahagian bakal berada di kerusi itu.

5. Apa-apa pun, tunggu sahaja Rabu ini. Itu pun kalau ada pengumuman. Cumanya, jangan menjadi seperti zaman Dr M yang sering menafikan pemimpin UMNO Terengganu sebagai Menteri.

6. Malangnya pemimpin UMNO Terengganu kerana sering melahirkan pemimpin yang tidak diyakini keupayaan oleh pemimpin pusat dan lebih dahsyat kerana adanya lobi melobi untuk tidak melantik si anu dan si anu sebagai Menteri atau Timbalan Menteri kerana bimbang 'ada orang yang lebih hebat' daripada mereka dan akan tergugatnya kedudukan mereka pada masa mendatang.

7. Rakyat Terengganu khasnya, kena yakin dengan kata-kata Mat Kotex bahawa Najib adalah PM 'paling cerdik' dalam sejarah PM Malaysia.
Related Posts with Thumbnails