yang semasa

Isnin, April 06, 2009

YANG WAJIB MENANG DI BUKIT GANTANG

Esok, Ismail Saffian calon BN di Bukit Gantang wajib menang. Bagaimana cara dan kaedah untuk memenangkan beliau, itu tidak penting. Yang penting WAJIB menang.

Kenapa saya katakan Ismail (diulang Ismail bukan BN) wajib menang, kerana Ismail telah berkorban atau dikorbankan untuk menjadi calon di Bukit Gantang. Berkorban kerana itulah kehendaknya dan dikorbankan kerana bukan itu kehendak UMNO Bukit Gantang.

Kesihan Ismail kalau beliau kalah. Jadilah beliau seperti Wan Farid di Kuala Terengganu. Berkorban dan dikorbankan dalam PRK. Ismail bekas pegawai kanan agensi kerajaan yang telah hilang pekerjaan. Seperti sebahagian besar calon dan 'bangkai calon' pilihan raya sebelumnya, jaminan mendapatkan keistimewaan dan kerja masih diragui. Apa lagi, kalau calon atau bangkai calon itu bukan orang-orang tertentu yang mempunyai kuasa memberi atau bukan orang yang direstui oleh UMNO Bahagian.

Amat bimbang kalau-kalau Ismail juga akan termasuk di kalangan orang-orang yang sewaktu dengan bangkai-bangkai calon yang sekarang ini entah ke mana mereka.

Berbeza dengan Mohamad Nizar Jamalluddin, walaupun Nizar kalah dan sudah hilang jawatan sebagai Menteri Besar, beliau masih lagi seorang ADUN. Masih ada kerja, masih ada pendapatan tetap. Jadi, Nizar masih boleh dimaafkan kalau pun beliau kalah.

Di Bukit Selambau dan Batang Ai juga berbeza fenomenanya. Calon-calon di Bukit Selambau semuanya calon yang sudah banyak duit dan ada pendapatan sendiri. Apa tidaknya. Menghabiskan wang sebanyak RM8 ribu hingga RM15 ribu (duit yang sudah tersurat) dalam tempoh sepuluh hari sudah boleh digolongkan dalam kategori orang-orang senang dan ada duit. Lagi pun, calon Pakatan dan calon BN yang difokuskan pun sudah selesa dengan kerja politik. Mereka orang yang boleh hidup dan mati dalam politik.

Yang kesihan Ismail. Harap-harap janganlah beliau kalah untuk kedua kalinya dalam tempoh tak sampai setahun. Justeru, kepada pengundi Bukit Gantang, undilah Ismail (ulang : undilah Ismail, bukan undilah BN).
Related Posts with Thumbnails