yang semasa

Selasa, Mei 25, 2010

YANG NAMANYA PEMBANGUNAN PESAT (Siri 2)

Terengganu Catat Jumlah Penagih Paling Tinggi Di Malaysia

KUALA TERENGGANU, 19 Mei (Bernama) – Terengganu mencatatkan jumlah penagih dadah paling ramai di negara ini dengan 10,000 tangkapan dicatatkan sepanjang tahun lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri Supt Roslan Abd Wahid berkata berdasarkan jumlah penduduk seramai 1.2 juta di negeri ini, nisbah penagih dadah ialah seorang daripada 100 penduduk (1:100).

“Hasil mesyuarat Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik seluruh negara yang diadakan di Bukit Aman awal bulan ini mendapati Terengganu mencatatkan angka penagih dadah yang tertinggi di Malaysia dengan 10,000 tangkapan dilakukan tahun lepas diikuti dengan Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

“Angka itu menunjukkan masalah penagihan dadah di negeri ini dalam keadaan yang amat serius dan memerlukan perhatian pihak berkuasa dan rakyat di negeri ini,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini Rabu.

Kah3...kah3... kah3.... Ini berita mesti nak memburukkan MB Mat Said. Wartawan mana yang menulis berita ini. Apa hal pula pihak polis bercakap begitu. Kalaupun itu dapatan dan dibincang dalam mesyuarat, ‘berkelentong’ dan ‘berlebong’lah sikit kepada media dan rakyat. Inikan kerajaan ‘melebongkelentongkan’ rakyat. Tak jadi hal punya.

Janganlah cuba nak menjatuhkan reputasi MB Mat Said sebagai MB terhebat abad ini pula. Nak tulis berita, mesti kena jelas dan yang penting bukan untuk menjatuhkan imej dan maruah MB Mat Said. Sepatutnya kena dijelaskan walaupun tangkapan itu dibuat sepanjang tahun lepas (2009 – ulang tahun lepas, ulang tahun lepas, ulang tahun lepas), penagih-penagih berkenaan telah lama muncul dan paling banyak muncul pada zaman Derih Jusoh.

Kerana yang nombor satu, terbaik dan mendahului, pertama di Malaysia dan dunia, serta segala macam itu adalah pada zaman MB Derih Jusoh dan PM Mahathir saja. PM Najib pun hanya pakai nombor sahaja – 1Malaysia. Zaman MB Mat Said mana ada ‘tertinggi, johan, nombor satu, pertama, mendahului, terbaik’ dan sebagainya itu. Ini mesti berita tipu dan lebong rakyat. Yang terbaik dan terhebat pada zaman MB Mat Said ialah MB itu sendiri, MB tersohor dan terhebat abad ini.

Inilah bukti kukuh, jelas dan tepat gambaran pembangunan pesat pada zaman MB Mat Said. Pembangunan pesat, tersesat dan menyesatkan. Kategori jenis ini layak disamakan dengan pembangunan yang dibawa oleh Ayah Pin yang sesat entah ke mana tu. Pembangunan ke arah menipu, membohongi, melebong, mekelentong rakyat dan menghabiskan harta redok rakyat.

Agak munasabah, kalau semakin ramai rakyat yang ‘tersesat’ dalam pembangunan pesat era MB Mat Said sebegini, akan lebih mudahlah untuk menipulebongkan rakyat. Rakyat sudah khayal, rakyat sudah hanyut dalam ‘Gelombang Gian’ (ganti Gelombang Biru). Apa-apa yang dilakukan oleh kerajaan dan pimpinan negeri, tak ada yang sedar. Mereka sudah khayal, tak ada yang bantah, tak ada yang komplen. Sepatutnya nisbah penagih di Terengganu bukan 1:100 tetapi 100:1. Barulah senang nak melebong dan menjual harta redok rakyat.

Barangkali kerana berita ini jugalah, makanya ‘bodyguard’ MB Mat Said (seorang anggota keselamatan) DIPECAT sebagai ‘bodyguard’. MB Mat Said apa peduli dengan kawan lama atau kawan baik. Yang penting awak tak pandai bekerja. Seribu kerja bagus sebelum ini pun, tidak cukup untuk meyakinkan MB Mat Said berbanding satu kerja buruk. Ini kerja buruk kamu. Sesama anggota keselamatan pun tak boleh jaga, cakap membur dan lebih memilukan, awak tak pandai menjaga air muka MB sendiri.

(p/s : dialog cepumas) "Tuan Supt Roslan, nak tanya sikit... yang 10 ribu orang tu termasuk 'pemuda harapan bangsa' Kemaman ke?" kah3...kah3...

JAM
: Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Marilah bersama kekalkan slogan "Melebongrakyatkan Pembangunan". Tak boleh tempat pertama terbaik dalam konteks positif, dalam hal tempat pertama di Malaysia (yang tertinggi @ paling ramai) penagih pun, kira sudah boleh “menyohor”. Sudah diiktiraf sebagai ‘kejayaan luar biasa’ MB Mat Said hasil pembangunan pesat Terengganu. Kata Nujum Pak Belalang.... "hantam sajalah belalang".....
Related Posts with Thumbnails