yang semasa

Ahad, Mei 02, 2010

YANG DISEWA KHAS – WOW!!! FAKTOR

Kira-kira dua atau tiga minggu yang lalu, seorang kawan ‘muka buku’ (facebook) ada meninggalkan komen dalam FB saya seperti berikut :

“Bos, are you going to china too with mb to utilize back all the development in china and bring back to terengganu billions of investment”.

“Not 'glutton' bro... apa2 pun, semoga berjaya membawa balik 'cerita' yg muluk-muluk”... balas saya.

“Bahasa 'pelik' di negeri berpemimpin ajaib ....pah..aku org trg pun dok faham glutton tu bende”.. komen kawan itu lagi.

“Glutton' tu slang 'kekijalan' daerah yg ada di Hulu England (UK) kot... lebih kurang 'pelahap'lah kalu kita makan gok...kah3....” terang saya bergurau.

“Oh gitu....rasa2 elok ditujukan kpd pengikut pemimpin kebebalan....se lagi...aku jadi moyok kalu mu rehat lama baru ni.....” kata kawan saya lagi...

Keesokan harinya keluar berita sidang media MB Mat Said sebelum berangkat ke China (sekadar sedikit petikan sahaja) :

Beliau berkata demikian ketika sidang media di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) sebelum berlepas ke Guangzhou, China bersama 177 rombongan melalui penerbangan terus ke negara itu.

Ahmad berkata, beliau akan bertemu dengan Datuk Bandar Guangzhou serta Jabatan Perancang Bandar dan Landskap untuk membincangkan beberapa perkara dalam bidang perkilangan, lokasi memancing di Tasik Kenyir dan Pembangunan Ekonomi Wilayah Pantai Timur (ECER).

Kemudian laman sesawang “BuletinOnline.net” pada 21 April 2010 menyiarkan tulisan berkaitan dengan lawatan ‘besar’ berkenaan melalui kolum pendapat laman web berkenaan dengan persoalan dan pertanyaan “Mengapa Delegasi Besar ke China?”

(*Nota : diperturunkan sepenuhnya pendapat yang tersiar di laman sesawang berkenaan kerana tulisan ini adalah cetusan minda rakyat – walaupun seorang, beliau (penulis berkenaan) masih tetap rakyat – sila baca di bawah).

Saya masih lagi tidak menghiraukan sangat acahan kawan saya dan ‘pandangan’ yang tersiar dalam buletin online berkenaan. Al-maklum, terus terang dimaklumkan bahawa kawan saya tu memang ‘tak sukakan’ MB Mat Said, sementara buletin online pula yang menggunakan tag/moto “media informasi terkini” dikendalikan oleh penyokong parti pembangkang (negara dan negeri Terengganu).

Sehinggalah kelmarin (1 Mei 2010) Sinar Harian melalui ruangan pojok wartawannya di Terengganu turut membangkitkan soal ini (walaupun penekanannya dari sudut penglibatan wartawan dalam rombongan berkenaan), menyebabkan banyak orang termasuklah saya sendiri tertanya-tanya, apa yang tak kena dengan rombongan itu atau hanya cerita yang ‘muluk-muluk’ sahaja yang dibawa balik untuk menghalalkan ‘kebesaran’ lawatan itu?

Tidak ada yang pelik dan ajaib sebenarnya di zaman pemerintahan MB Mat Said ini. Beliau kan MB tersohor abad ini? Apa nak dihairankan? Apa nak dipelikkan?

Yang koman dan ‘cap ayam’nya adalah pemimpin / MB terdahulu termasuk Derih Jusoh. Derih Jusoh tak pandai menghabiskan duit rakyat untuk membawa ramai orang melawat keluar negeri. Derih Jusoh hanya pandai habiskan duit rakyat untuk buat projek dalam negeri yang disebut MB Mat Said sebagai “tadok fe’dah sekepeng ke rakyat”. Jauh sekali hendak menyewa khas sebuah kapal terbang.

Yang koman juga PM atau TPM atau Menteri-menteri dulu, kini dan selamanya. Mana ada sejarah PM, TPM atau para Menteri yang menyewa khas sebuah kapal terbang untuk membawa ‘anak buah’ secara beramai-ramai keluar negara seperti yang dilakukan oleh MB Mat Said? PM atau TPM atau Menteri-menteri yang ada di Malaysia, semuanya tidak pandai hendak menggunakan kuasa. Nampaknya mereka kena datang ke Terengganu dan belajar dengan MB Mat Said perihal sebegitu.

Mana ada MB, KM atau PM atau TPM atau Menteri yang ‘berani’ menyewakhaskan sebuah kapal terbang untuk membawa rombongan menarik pelabur ke negerinya? Mana ada MB/KM yang ‘tak reti’ berjimat cermat dalam masa negara dan negeri menghadapi kegawatan? Mana ada MB/KM yang berani nak habiskan pitis rakyat dan negeri dengan apa cara sekalipun.

Kiralah berapa belanja yang perlu dibayar untuk seorang bagi lawatan ini. Tambang, makan minum, penginapan, perjalanan di China dan segala macam yang perlu dibelanjakan. Kalau benar kapal terbang itu disewa khas hanya untuk rombongan itu sahaja, hanya 177 orang yang perlu bayar tambang atau satu kapal terbang perlu ditanggung? Soal itu, kena tanya pilot kapal terbang itu sendiri. Pilot tu ambil tambang atau tidak. Tapi biasanya pilot, kalaupun mereka ambil, diambil untuk minum kopi dan belanja rokok sebungkus dua sahaja (macam drebar baslah jugok kot...).

Tapi tidak menjadi masalah punya. Apa yang hendak disusahkan sangat. Rakyat Terengganu amat terkenal sebagai rakyat yang mudah dikecek (tipu), senang dikelentong, gampang dilebong. Katakan sahaja bahawa semua yang pergi itu adalah tanggungan sendiri, kerajaan tak keluar duit sekepeng pun.

Waima tambang kapal terbang MB Mat Said sendiri syarikat penerbangan itu yang tanggung. Manakala makan minum, tempat tinggal di Guangzhou selama seminggu, beliau tinggal di rumah warisnya. (Nota : MB ramai waris di sana, sebagai cadangan selepas pencen nanti, nak pergi kerja di sana – ambil upah menangis orang mati???). MB Mat Said kan MB, mesti segala-galanya ditanggung halal. Lagi pun MB Mat Said sudah tersohor seantero dunia sebagai MB terhebat abad ini.

Tak perlulah susah-susah. Peduli apa dengan kata-kata orang. Ini masa MB Mat Said jadi MB. MB mesti ada kuasa. Kalau kuasa pun takut nak guna, buat apa jadi MB.

Jadi, suka dialah nak buat apa. Suka dialah nak buat keputusan macam mana. Suka dialah nak guna kuasa setakat mana. Suka dialah nak belanja pitis mas banyak mana, nak jual harta redok rakyat ke, nak gadai khazanah negeri ke, nak lelong balak ke, nak lelong bijih ke, nak pulon apa saja.. itu hak MB... MB berkuasa segala-galanya. Nasib baik tak beli kapal terbang saja. Kalau kerajaan negeri beli kapal terbang sendiri, siapa nak marah? Siapa peduli?

Bukankah itu akan memudahkan perjalanan MB and the geng ke mana-mana. Dalam dan luar negara? Bukankah MB Mat Said banyak tugas dan tanggungjawab di luar negara? Selang sebulan keluar negara, selang dua bulan keluar dari Malaysia. MB katakan. Jadi MB mesti kena sibuk. Mesti kena bagi nampak gah dan hebat. Mesti banyak berjalan, baru cepat habis duit. Siapa lagi yang hendak diharapkan untuk menghabiskan duit rakyat kalau tidak MB sendiri? Nak harapkan Exco, wakil rakyat atau wakil rakyat pembangkang.... hisssshhh, mereka semuanya cap ayam. Dok rok cetong....

PM/TPM tak perlu diberitahu atau jangan ‘galak gatal’ nak ambil tahu. Bukan PM/TPM jadi MB, MB Mat Said yang jadi MB. MB Mat Said bukan MB UMNO/BN, dia MB istana. Negeri Terengganu bukan negeri PM atau negeri TPM, ini negeri MB Mat Said punya. Orang lain jangan dengki, jangan ambil pot, jangan gatal tangan nak campur-campur urusan negeri ini. MB Mat Said sebagai MB tahulah apa yang baik dan apa yang buruk untuk negerinya. Peduli apa dengan duit rakyat. Yang penting bukan duit sendiri. Wow!!! Kan hebat bunyinya tu...

Makanya, berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Barang hendak barang jadi... kun fayakun.... Cuma kalau nak hairan sedikit pun (itu pun kalau hendak... kalau tak mahu hairan pun, bolehlah dikatakan ‘sedikit yang tidak terjangkau dek fikiran’), ialah “kenapa MB Mat Said suka sangat dengan haiwan/binatang? ” Sampai ke China masih berunding pasal binatang...

Yang boleh tolong menjawabnya hanyalah Nabil Raja Lawak.... “Lu fikirlah sendiri...”

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mengapa Delegasi Besar ke China?
(sumber : Buletin online)

Wednesday, 21 April 2010 08:25 Editor

Ahad lalu, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said berangkat ke Guangzhou di China, memimpin satu delegasi perdagangan seramai 177 orang, yang cukup besar dengan standard apapun.

Lawatan ini dilaporkan bertepatan kerana berlangsungnya sebuah eksposisi perdagangan di bandar China itu, di mana Ahmad dikatakan akan bertemu Gabenor dan para pegawai China yang lain disertai pengusaha Terengganu yang akan menawarkan peluang-peluang perniagaan.

Di antara ahli delegasi adalah beberapa pengusaha industri walit yang akan mengadakan pertemuan dengan pengedar sarang burung walit di Guangzhou. Ia adalah dalam usaha menjadikan Terengganu sebagai Hub global untuk sarang burung yang berkualiti tinggi.

Terengganu dilaporkan mengeksport sekitar 100kg sarang burung ke Guangzhou sebulan. Jumlah eksport sarang burung setahun tahun 1,200 kg - dalam RM25,000 kilo - dan bernilai RM30 juta. Dan itu hanyalah satu barang dagangan, mungkin akan ada banyak dagangan lain.

Namun, masih timbul pertanyaan kepada Dewan Undangan Negeri, di mana kerajaan negeri Terengganu dipertanggungjawabkan, persoalannya, adakah jumlah dagangan tahunan antara Guangzhou-Terengganu membenarkan saiz delegasi lawatan ‘mega’ yang sedang berada di China sekarang.

Ahmad perlu menjelaskan butiran delegasi dan kos yang terlibat sejurus selepas beliau kembali dari Guangzhou kerana, kesemua 177 orang itu adalah delegasi rasmi dan kosnya akan ditanggung oleh kerajaan negeri.

Sebagai sebuah negeri yang kaya dengan hasil minyak, pastinya kerajaan dapat, dengan mudah membayar kos yang terlibat. Namun, rakyat masih ingin tahu seperti yang berlaku di Negeri Sembilan.

Dilaporkan dalam sidang DUN Negeri Sembilan (NS) kelmarin, jumlah belanja kos yang dikeluarkan oleh Menteri Besar ketika melakukan perjalanan rasmi pada tahun 2008 dan 2009.

Menteri Besar NS hanya melakukan dua perjalanan rasmi, satu ke Kuala Terengganu dengan Pembantu Khasnya dan yang lain ke Kuching bersama isteri dan Pembantu Khasnya. Kos untuk dua kali perjalanan itu adalah RM13,000, meliputi tiket pesawat dan penginapan hotel.

Dewan Undangan Negeri Terengganu, oleh kerana itu, perlu diberitahu seperti DUN Negeri Sembilan diberitahu tentang tujuan lawatan, identiti ahli delegasi dan penjelasan tentang mengapa mereka dimasukkan dalam senarai delegasi, maka kos yang terlibat dan diunjurkan manfaat dari perjalanan. Ia adalah kerana dana awam terlibat dan mesti diakaunkan sepenuhnya.

Jika tidak dilakukan, di mana Ahmad tidak melaporkan perincian lawatan 177 delegasi tersebut, ia adalah tugas pihak Dewan Undangan Negeri untuk memanggil perakaunan, meminta laporan. Lagi pula, badan perundangan (state legislature) terdiri daripada wakil-wakil rakyat yang memilih mereka ke sana.

Seharusnya, kerajaan negeri tidak perlu menunggu Ketua Audit Negara untuk mendedahkan penyalahgunaan dan membuat kecaman terhadap kerajaan.

Ahmad perlu bertindak melaporkan segala butiran lawatan atau menghadapi tuduhan menyalahgunakan dana awam dalam urusan kerajaan. Kerana terlalu banyak pelanggaran telah dilakukan tanpa semakan.

Oleh kerana itu, Parlimen atau Dewan Undangan Negeri harus memainkan peranan mereka, memastikan kerajaan dipertanggungjawabkan atas setiap tindakan yang dilakukakan. (Terjemahan bebas dari The Sun).
Related Posts with Thumbnails