yang semasa

Selasa, Mei 18, 2010

YANG MENERIMA DR IN BRACKET LAGI

Sudah lama kita tidak memperkatakan tentang kawan kita yang seorang ini, Dr Jepun in bracket merangkap Ketua UMNO Bahagian Dungun merangkap Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan (kurang pasti, apakah jawatan ini sudah dimansuhkan atau belum). Maaflah, bukan tak mahu beri publisiti kepada kawan kita ini, tapi sejak kebelakangan ini namanya agak terlepas pandang.

Kali ini baru berpeluang untuk membicarakan perihal ‘usaha dan kerja kerasnya’. Cerita perihal diri Dr Jepun in bracket kali ini ada hubungan dengan balasan atau ganjaran yang sepatutnya diterima oleh beliau. Sebelum itu mari kita baca berita (sumber : Utusan Malaysia) di bawah :

PM terima ijazah kehormat

TOKYO 20 April - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menerima ijazah Doktor Kehormat dari Universiti Meiji di sini sebagai pengiktirafan atas sumbangan beliau dan negara amnya dalam hubungan Malaysia-Jepun khususnya sektor pendidikan.

Ijazah itu disampaikan oleh Presiden Universiti Meiji, Hiromi Naya dalam satu majlis di universiti itu.

Majlis tersebut turut disaksikan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Pemangku Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim; Duta Malaysia ke Jepun, Datuk Shaharuddin Md. Som; serta para pelajar Malaysia yang menuntut di bandar raya ini.

Sekali baca tidak ada apa yang menarik dalam berita di atas. Tetapi tidak banyak orang mengetahui, bahawa berita berkenaan ada ‘hubung kait yang rapat’ dengan Dr Jepun in bracket.

Hubungannya bukan sahaja Datuk Seri Najib akan turut sama menggunapakai gelaran (Dr) @ Dr in bracket yang sama tarafnya dengan Dr Jepun in bracket, tetapi cerita di sebaliknya yang wajar dicelikkelihkan oleh PM.

Sepatutnya berita pada para ini dibaca sebegini :

Majlis tersebut turut disaksikan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Pemangku Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim; Duta Malaysia ke Jepun, Datuk Shaharuddin Md. Som; Dr Jepun in bracket (orang yang bertungkus lumus memastikan PM menerima Ijazah kehormat berkenaan) serta para pelajar Malaysia yang menuntut di bandar raya ini.

Dr Jepun in bracket patut disebut berada sama dengan PM kerana memang beliau ada bersama ketika itu. Tidak berselindung di sebalik keperkasaan tubuh PM pun, jelas dan terang lagi bersuluh beliau ada. Wartawan mana yang menulis berita berkenaan sehingga Dr Jepun in bracket pun wartawan itu tidak kenal? Alahai.... Nak kena wartawan nin...

Selain itu, tugas besar beliau yang paling besar sehingga seantero Dungun malahan serata Terengganu dan mungkin juga seluruh negara atau sesuku dunia diuar-uarkan, bahawa PM menerima ijazah Doktor Kehormat adalah kerana bertungkus lumusnya usaha Dr Jepun in bracket dan kerana ‘pengaruh’ dan ‘kuasa’ Dr Jepun in bracket jugalah makanya PM menerima ijazah berkenaan. Itu cakap-cakap juak-juak penglipur lara, juak-juak Tok Selampit, juak-juak Tok Dalang beliau yang didondangsayangkan pada segenap penjuru alam.

Amat benar dan munasabah sekali dengan apa yang didendangkan itu. Siapa kata Dr Jepun in bracket tidak hebat? Persoalannya, apakah kehebatan Dr Jepun in bracket ini sudah berada dalam pengetahuan PM atau PM tidak dimaklumkan perihal ini.

Tugas Dr Jepun in bracket sehingga membolehkan PM menerima gelaran besar dan gah itu bukan calang-calang, bukan membodek, bukan mengampu dan jauh sekali nak mengharapkan balasan dan ganjaran. Kita amat kenal dengan Dr Jepun in bracket, bukan orangnya sebegitu.

Tetapi sebagai orang Melayu yang mempunyai akal budi dan sopan santun yang tinggi, PM kena faham dan akur dengan pepatah ‘ada ubi ada batas, ada budi ada balas’.

Dr Jepun in bracket mungkin tidak mengharapkan apa-apa daripada PM. Pertolongan dan pengorbanan yang dibuat oleh beliau adalah ikhlas seikhlasnya. Tidak ada ‘sekilas ikan di air’ pun, tidak ada ‘udang di sebalik mee’ pun, tidak ada, tidak ada, tidak ada, dan tidak ada sama sekali. Percayalah dengan kejujuran dan keikhlasan Dr Jepun in bracket yang maha jujur, maha ikhlas dan maha amanah itu.

Tetapi seperti yang disebut, budinya perlu juga dibalas. Berilah apa-apa yang patut. Bukan senang nak membodek dan mengampu. Jarang orang boleh membodek dan mengampu sebegitu. Tambah-tambah telah didondangsayangkan pula oleh juak-juaknya seantero dunia dengan harapan supaya PM sedar... tak kan PM masih tidak sedar.

Rasanya PM sudah sedar. Cuma yang susah sikit PM sedang fikirkan ialah kalaupun nak lantik Dr Jepun in bracket sebagai Menteri atau Timbalan Menteri, kena bagi Senator. Dr Jepun in bracket dahpun jadi senator selama dua penggal (walaupun boleh diejas, kerana semua itu atas PM belaka), Nak bagi Pengerusi mana-mana agensi tidak pula setaraf dengan ‘kehebatan dan kedudukan’ beliau. Pening juga PM nak fikirkan.

PM sepatutnya sudah boleh ‘mengkonfirmkan’ kerusi yang ‘boleh dipilih’ oleh Dr Jepun in bracket pada pilihan raya umum akan datang (bebas memilih untuk bertanding di mana, Parlimen atau DUN atau kedua-duanya pun boleh). Cuma sebelum pilihan raya umum nanti, satu-satunya jawatan yang paling sesuai dan wajar dipertimbangkan oleh PM ialah melantik Dr Jepun in bracket sebagai ‘Duta bertaraf Timbalan Perdana Menteri’ ke negara Jepun. Barulah berbaloi dan munasabah.

Di Jepun, jadi duta olok-olok pun tak apa, suruhlah Dr Jepun in bracket menjaga mana-mana hotel pun sudah berbaloi. Pekerjaan tetap lain, mengampu dan membodek universiti-universiti di Jepun yang ada hubungan dengan KYM, supaya beri ijazah Doktor Kehormat kepada bakal-bakal bos Dr Jepun in bracket yang boleh memanfaatkan beliau. Itu sudah memadai. Ramai yang menunggu-nunggu status (Dr Jepun) itu. Yang penting, MB Mat Said dilupa jangan... kena masuk dalam senarai penerima selepas ini boooossss....

Yang mustahaknya lagi, kalau Dr Jepun in bracket jaga hotel di Jepun sana, sebulan sebelum hari raya puasa setiap tahun, bolehlah pakat-pakat gi berehat di sana dengan aman.... enak pak... aroma tembakau paip seperti terhidu wangi di hujung hidung ini.... eeemmmm...

JAM : Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” hanya kes baju kedai jahit Pertama Kompleks pun, hidung MB dah tercucuk..
Related Posts with Thumbnails