yang semasa

Khamis, Mei 06, 2010

YANG TERSALAH HANTAR ATAU PROVOKASI?

Kira-kira pukul 7.30 pagi 6 Mei 2010, saya terperasan terdapat 3 SMS yang diterima belum lagi dibaca. Dua daripadanya ada kaitan dengan kerja saya. Kedua-duanya dihantar oleh orang yang sama, teman saya yang masih berada di Melaka.

Yang nak diceritakan di sini ialah berkenaan satu lagi SMS yang diterima lebih lewat daripada dua SMS teman saya itu. SMS ketiga ini (saya namakan SMS misteri) diterima seawal pagi 6 Mei 2010 daripada nombor yang tidak saya kenali (memakai talian 014869xxxx)... SMS itu dihantar pada pukul 4.27am (mengikut apa yang tercatat pada telefon saya).

Bunyi SMS tu begini : "Bos... da blog baru yg kutuk bos. blog teganumu.blogspot.com. bos tengok r."

Seperti biasa, kerana saya tidak pernah terkesima dan tidak pernah mengambil kisah dengan kutukan atau serangan peribadi (bukan 'isu'), saya tidak mempedulikan SMS berkenaan. Tambahan pula (sebagai makluman), saya tidak pernah menghiraukan kutukan-kutukan peribadi walau bagaimana bentuk dan cara sekalipun, apa lagi untuk saya menyegerakan diri membuka blog yang dimaksudkan (termasuk saya tidak pernah membuka blog dan membaca tulisan yang saya anggap tidak memberikan apa-apa faedah kepada saya).

Itu adalah prinsip saya. Kalau dirasakan tidak berkenan dengan apa yang ditulis atau dicatat sama ada melalui blog, cetakan atau sebagainya (baik ideologi, pandangan mahupun pujian atau kutukan - baik berkaitan 'isu', apa lagi bersifat peribadi), saya tidak akan membacanya. Dan itu juga yang pernah saya sarankan kepada penjenguk blog JAM, sejak awal saya memiliki blog ini (sila rujuk beberapa posting terdahulu).

Berbalik kepada SMS tadi, saya seperti sudah melupakan SMS berkenaan dan kebetulan pula saya agak sibuk menyelesaikan kerja-kerja yang perlu dibereskan segera, jadi saya langsung tidak menghiraukan untuk membuka komputer dan membuka blog yang dimaksudkan oleh si pengirim SMS misteri pada dini hari itu.

Sehinggalah saya menerima SMS daripada kawan saya di Kuala Terengganu petang tadi yang bertanyakan sudah membaca atau belum blog teganumu.blogspot.com? Lantas saya terlintas kepada SMS misteri dini hari yang turut mengajukan untuk saya membaca 'blog yang mengutuk saya' itu. Saya menjawab SMS kawan saya :

"ada org dah bagitau blog tu, malas nak baca. biasalaaa, biarlah diaorg nak kutuk aku apa pun..."

"bukan kutuk mun, kutuk org lain, mun salah blog tu.." balas kawan saya lagi.

"dok eh.. betul r, siap ngan adress sekali dia beri... dia kata blog baru yg kutuk aku. dia panggil aku bos.." jawab saya sambil lewa kerana saya merasakan bahawa kawan sayalah yang tersalah maklum kepada saya.

"laaaa... mun bukalah www.teganumu.blogspot.com, baru mun tahu.." tegas kawan saya lagi.

Saya membuka semula SMS misteri dan mendapati memang alamat blognya sama. Saya menjadi agak keliru kerana dua 'makluman' yang memetik blog yang sama tetapi berbeza kandungannya. SMS misteri menyatakan blog mengutuk saya, sedangkan SMS kawan saya menyatakan mengutuk orang lain.

Kerana kekeliruan itu (pada mulanya), saya membuka komputer dan mencari blog berkenaan mengikut alamat yang diberikan. Ternyata kawan saya yang benar.

Tetapi selepas saya menatap blog berkenaan, saya menjadi bertambah keliru dan timbul beberapa persoalan yang susah juga saya nak menjawabnya. Lantas saya terus menelefon kawan saya yang memaklumkan melalui SMS tadi dan bertanya bagaimana dia tahu adanya blog berkenaan.

Kawan saya memaklumkan, dia menerima SMS tengah hari tadi (hari yang sama 6 Mei 2010) yang memaklumkan "kunjungi blog baru www.teganumu.blogspot.com". Menurut kawan saya lagi, pengirimnya beliau juga tidak kenal tetapi nombor telefonnya tidak sama dengan nombor yang mengirim SMS misteri kepada saya (setelah saya meminta kepastian, adakah nombor telefon si pengirim SMS kepadanya sama dengan nombor telefon pengirim SMS misteri kepada saya).

Kerana 'misteri' itu, saya cuba menghubungi nombor telefon pengirim SMS misteri berkenaan, tetapi talian berkenaan tidak diaktifkan dan SMS yang turut saya kirimkan ke nombor berkenaan masih berstatus 'pending'.

Saya menulis cerita ini bukan bermaksud saya hendak mempromosi blog berkenaan kerana sedikitpun tiada niat saya untuk mempromosikannya (walaupun blog berkenaan tidak mengutuk saya). Tetapi yang menimbulkan 'sedikit' kemusykilannya ialah KENAPA SMS MISTERI BERKENAAN SAMPAI KEPADA SAYA dengan makluman sebegitu? ("Bos... da blog baru yg kutuk bos. blog teganumu.blogspot.com. bos tengok r.")

Adakah SMS berkenaan tersalah hantar atau memang disengajakan atau tersilap orang atau secara kebetulan atau berniat melagakan atau satu bentuk provokasi? Apa motifnya, wallahuaklam. Mungkin ramai lagi orang lain yang menerima SMS yang sama seperti saya atau seperti diterima oleh kawan saya, sekali lagi, wallahuaklam.

Yang pasti, kerana prinsip saya yang tidak mempedulikan blog-blog seperti itu, khususnya yang lebih berfokus kepada serangan peribadi (bukan 'isu'), maka saya mengambil keputusan untuk BIARKAN SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA....

Perihal ini pada saya, berakhir pada titik akhir posting ini sahaja. TITIK.
Related Posts with Thumbnails