yang semasa

Isnin, Mei 24, 2010

YANG DIANUGERAHI GELARAN DATU$ – TAHNIAH

Bangga, megah, gah, sohor, bagak, besar hati, semarak dan banyak lagi kesinoniman kata bagi menggambarkan betapa gumbiranya (jangan betulkan ejaan anda) rakyat negeri Terengganu Darul Iman kerana adanya rakyat negeri Terengganu yang dianu.........i (jangan mengisi tempat kosong sebelum masanya) ‘darjah kebesaran’ sebuah negeri di Malaysia yang membawa gelaran DATU$.

[NOTA PENTING 1 : Perkataan ‘dianu......i’ itu bolehlah dipenuhi tempat kosongnya dengan perkataan yang sesuai seperti dianuBELIi atau dianuBAYARi... Yang sepatutnya menjadi DIANUGERAHI...

NOTA PENTING 2 : Jangan betulkan ejaan anda bagi perkataan DATU$, kerana mengikut sahibul hikayat yang maha arif lagi bijaksini, simbol ‘$’ itu sekali-sekala boleh digunakan sebagai menggantikan apa sahaja perkataan bagi memaknakan perkataan itu, baik secara tersurat mahupun tersirat. Betul atau tidak, wallahuaklam, itu kena tanya Nabil si-Raja Lawak – lu fikirlah sendiri....)]

Apa-apa pun, itulah yang dinamakan rezeki. Insan ‘terpilih’ ini memang bertuah. Sebanyak itu rakyat Terengganu, beliau jugalah yang ‘terpilih’ dan ‘dipilih’. Tak kisahlah, sama ada dipilih atau terpilih, yang pasti beliau sudah tersenarai. Harap-harapnya tersenarai dalam golongan insan terbayar. Baru ada kelas tersendiri yang tinggi nilainya.

Penerima bertuah rakyat Terengganu ini memang layak, wajar dan bertepatan sekali kerana sumbangan besar beliau dalam pembangunan negeri Terengganu khasnya. Anugerah daripada negeri mana, itu bukan isunya, yang penting ‘sumbangan’ besar orang ini kepada pembangunan rakyat dan negeri. Rakyat Terengganu juga adalah rakyat Malaysia sama seperti rakyat negeri-negeri lainnya. Pembangunan Terengganu juga adalah pembangunan Malaysia, sama seperti pembangunan negeri-negeri lainnya. 1Malaysia katakan....

Demikianlah bertuahnya budak tingkat 15 merangkak (jangan betulkan ejaan anda) budak tingkat 16 merangkak (sekali lagi jangan betulkan ejaan anda) Menteri Besar 2 (MB2) negeri ber-Darul Iman ini. (Nota : ‘merangkak’ tu TIDAK sama spesisnya dengan yang ada dalam mini zoo Kemaman tau!!).

Memang Datu$ ini orang yang senantiasa bertuah. Beliau merangkak dan berusaha daripada bawah, kemudian ketuahannya bertambah-tambah. Kalau disingkatkan kisah hidupnya, rentetan kejayaannya penuh ‘trajis dan memilukan’ (jangan betulkan ejaan anda. Jangan pandai-pandai mengubah huruf “tr” kepada “n” (bagi perkataan trajis) dan huruf “i” kepada “a” (bagi perkataan memilukan), sehingga terpaksa dibaca ‘najis dan memalukan’).

Bermula dengan seorang budak penjual baja, penguli (roti) balak, pemungut hutang @ komisen yang aktif, ‘pemain bola’ yang hebat, Semua Untung Sendiri Kaut (susk) yang pintar, pencocok dan penarik hidung orang nombor wahid yang licik, sehinggalah Datu$ ini dapat berdiri di tingkat 15 menjadi budak tingkat 15 yang terlebih ‘power rangernya’ daripada semua orang yang ada dalam negeri ini.

Amat dan maha munasabahlah beliau dianuBELIi gelaran Datu$ adanya. Kalau sekadar 180 ribu atau 200 ribu rial harganya, memang lebih daripada mampu untuk dianuBELIi atau dianuBAYARi. Hitunglah sendiri, satu bag baja sudah berapa rial? Satu batang balak, berapa rial pula harganya.... Kacang je tu...

Dirgahayu Datu$$$$$$......

JAM : Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Teringat kata seorang pengunjung mini zoo Kemaman berbangsa Cina (nama gelarannya Mat Payang) kepada penjaga pintu masuk mini zoo berkenaan ; “haiya... jual baja pun boleh beli itu latuk ka??? Hoooyooo manyak senang tipu halata lakyat negeli lhoo.....”
Related Posts with Thumbnails