yang semasa

Rabu, Jun 02, 2010

YANG BERNIAGA ‘LUBANG’

(Gambar kiri) Betul ke 3 lubang (lubang emas?) di Kampung Telaga Daing, Seberang Takir ini bernilai RM1.5 juta (RM500,000.00 setiap satu) yang kononnya digali sebagai tebatan banjir?

(Gambar kanan) Sehingga kini, slogan ‘Melebongrakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran’ berjaya direalisasikan oleh kerajaan negeri pimpinan MB Mat Said.

Cerita Pak Cik Mamat Jusoh, 65, dari Bukit Tok Hat, Setiu, yang mendakwa beliau masih tidak menikmati kemudahan asas dalam kehidupannya sejak dahulu, kini dan mungkin selamanya, dan masih tinggal di sebuah rumah usang seluas tiga meter persegi dengan berdindingkan papan tanpa mempunyai kemudahan bekalan air dan elektrik, itu bukan masalah MB Mat Said.

Mungkin Pak Cik Mamat Jusoh ini bukan penyokong tegar MB Mat Said atau Pak Cik Mamat bukan menjadi susah ‘bikinan’ zaman MB Mat Said. Kenapa pada zaman MB Ayah Wan Mokhtar dan zaman MB Derih Jusoh, Pak Cik Mamat tidak bersuara?

Pak Cik Mamat ini betul-betul nak menyusahkan MB Mat Said yang sibuk tu. Mentang-mentanglah MB Mat Said memperkenalkan slogan “MEnipuRAKYATKAN PEMBANGUNAN”, Pak Cik Mamat segera mengambil peluang. MB Mat Said tak sedar, sebab MB Mat Said bukannya setuju dan berkenan sangat dengan slogan 1Malaysia “Rakyat Didahulukan”... Yang MB Mat Said setuju dan berkenan “Kroni Didahulukan, Rakyat Dipeduliapakan”...

Tapi, kalau misalnya RM500 ribu tu diberi ‘komisen’ 10% sahaja kepada Pak Cik Mamat, komfirm Pak Cik Mamat bila meninggal nanti akan terpejam matanya rapat-rapat dan kalau dipanjangkan usianya bertemu pada PRU akan datang, komfirm akan memberi sokongan penuh kepada MB Mat Said...

JAM : Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Pak Cik Mamat pun, kalau diberi peluang menggali ‘lubang emas’ di Seberang Takir tu, pasti beliau akan berteriak “Waw!!! berniaga lubang pun lebih untung daripada berniaga atap biru atau berniaga baja...”
Related Posts with Thumbnails