yang semasa

Isnin, Disember 01, 2008

YANG BERBEZA : APA YANG TAK KENA?

Dua berita ini dipetik daripada dua akhbar perdana yang berbeza, tetapi menyampaikan maksud yang sama. Apa sebenarnya yang tidak kena dengan ‘isi cerita’ dalam kedua-dua berita ini? Mari kita sama-sama fikirkannya dalam konteks ‘kepentingan politik’.

BERITA 1 : Razali selamat disemadi – Mingguan Malaysia

KUALA TERENGGANU 29 Nov. - Jenazah Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Sheikh Ibrahim, Jalan Pusara di sini kira-kira pukul 2.30 petang ini.

Jenazah Allahyarham yang telah siap dikafankan dibawa dari Hospital Bentong, Pahang dan tiba di kediaman beliau di Jalan Kenanga, Batu Burok, kira-kira pukul 5.30 pagi ini.

Ia kemudiannya dibawa dari rumahnya untuk disembahyangkan di Masjid Sultan Zainal Abidin di sini selepas solat Zuhur sebelum dikebumikan.

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan menziarah jenazah dan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham.

Tuanku Mizan yang diiringi Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman tiba di rumah Allahyarham kira-kira pukul 10.45 pagi.

Turut menziarah jenazah ialah Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad dan Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hamzah Zainuddin; Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron dan Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Fadhillah Yusof turut kelihatan.

Beberapa pemimpin Pas turut dilihat memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham antaranya Pesuruhjaya Pilihan Raya Pas, Datuk Mustafa Ali dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam, Abdul Wahid Endut.

Tidak ketinggalan warga pendidikan iaitu Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd. Dom dan Pengarah Pelajaran negeri, Ariffin Embong.

BERITA 2 : Ibu Ahmad selamat dikebumi – Berita Minggu
CHUKAI : Jenazah ibu Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said, Allahyarhamah Wook Ali, 88, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Telok Kalong, Kijal, dekat sini, pada jam 2.40 petang, semalam, bersebelahan pusara suaminya Allahyarham Said Mohammad.

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin turut menziarahi jenazah dan tiba di kediaman Ahmad di Kampung Telok Kalong, pada jam 12.15 tengah hari selepas menziarahi keluarga Allahyarham Datuk Razali Ismail, yang juga Timbalan Menteri Pelajaran di Kuala Terengganu yang meninggal dunia petang kelmarin.

Seri Paduka berangkat pulang ke Kuala Lumpur kira-kira jam 12.30 tengah hari.

Baginda yang diiringi Ahmad dan isteri, Datin Norliza Mahmud serta beberapa kenamaan menghadiahkan doa kepada jenazah diketuai Pegawai Agama Istana Negara yang juga bekas Mufti Negeri, Datuk Abdul Rahman Mohamad.

Turut menziarahi jenazah ialah Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco), Setiausaha kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong serta beberapa pegawai tadbir kanan negeri.

Related Posts with Thumbnails