yang semasa

Selasa, Disember 02, 2008

YANG BERBEZA : APA YANG TAK KENA? (Siri Jawapan)

Sengaja saya memetik berita daripada dua akhbar perdana yang berbeza dua hari lepas dan kemudian saya tinggalkan untuk kita sama-sama fikirkan apakah sebenarnya yang tersirat di sebalik dua berita berkenaan (posting asal di sini).

Ramai teman menghubungi saya dan bertanya apa sebenarnya yang dikatakan berbeza dan apa pula yang tak kena? Di kalangan yang bertanya itu ada yang tidak sempat menghadiri sama dan ada yang hanya mengikuti dari jauh sahaja pengkebumian kedua-dua jenazah arwah. Ada juga teman yang ada bersama di kedua-dua tempat itu, pun masih ‘tertanya-tanya’.

Seperti biasa, saya minta “fikirkan secara bersama dan buatlah telahan dan tafsiran sendiri, kerana bagi saya semua telahan, tafsiran dan jawapan adalah betul. Saya tak ada beri apa-apa markah pun”.

Sebenarnya, kalau kita meneliti berita-berita berkenaan secara sepintas lalu tanpa menghadiri dan mengikuti pengkebumian itu pun, kita sudah dapat gambarannya lebih kurang. Sebab itu saya hanya gantungkan sahaja berita itu tanpa apa-apa ulasan.

Alhamdulillah, pagi tadi dalam saya menyelongkar laman web dan blog untuk mengetahui dan membaca kepelbagaian kisah dan cerita serta berita semasa, saya terjumpa 'sedikit jawapan' kepada persoalan saya itu, walaupun tulisan itu bukan jawapan selengkapnya sebagaimana yang saya hasratkan. Tetapi sebahagiannya sudah dicatatkan oleh teman saya ini.

Saya perturunkan sepenuhnya tulisan (jawapan?) berkenaan :

Ada ‘batu’ ke?
(http://apakhabarganu.blogspot.com/2008/12/ada-batu-ke.html)
(I)
Ketika hadir ke rumah Allahyarham Dato' Razali, puas mata memandang tak nampak dimata, kemana perginya orang-orang kuat UMNO Kuala Terengganu.

Orang-orang UMNO Terengganu (orang kuat Mad Said) macam Pak Rosli doktor Jepun, Ku Putera kaki madu, Roslan Awang Kontraktor Kelas F dan Zubir Embong si pengembala kambing pun tak nampak.

Yang ada ramai yang tegak berdiri dalam dua barisan dihadapan pintu rumah tersebut pun tak ramai yang dikenali.

Cuma yang betul-betul dikenali adalah seorang Timbalan Menteri berkumis nipis asal dari Melaka.

Apabila Timbalan Menteri yang jaga 'pilihanraya kampus' itu bercakap dan berbisik dengan orang di kiri dan kanannya, maka kesimpulan yang dapat diambil adalah, yang hadir menziarahi jenazah tersebut ramai dikalangan para pegawai, kawan-kawan lama.

Ah... mengapa jadi begini? Kan Allahyarham orang baik, tak ramai musuh, tentunya ramai kawan-kawann UMNOya dari Kuala Terengganu dan peringkat negeri akan datang berpusu-pusu?

Tapi kenapa tak nampak? Wan Brothers pun tak nampak ! Mak Kerak Bandaraya pun tak ada !

Orang PAS pun ketika itu tak ramai, cuma yang namapak, Cikgu Mustafa Ali dan Cikgu Shukrimun.

Walaupun Hj Wahid dimaklumkan hadir bersama, tapi tak kelihatan dipandangan mata.

(II)

Petang itu dan keesokannya barulah diketahui mengapa orang-orang UMNO Kuala Terengganu tak ramai, begitu juga orang-orang kuat UMNO Terengganu yang tidak dilihat dirumah belakang Permai Inn itu.

Issshhhh.... ramainya, rupa-rupanya semuanya ada disana, di istana berwarna biru dilereng bukit dekat Telok Kalong.

Orang kiri dan kanan Mad Said memanglah patut hadir untuk menziarahi emak Mad Said yang meninggal beberapa jam selepas Allahyarham bekas Ahli Parlimen Kuala Terengganu.

Tapi yang tak kena mengena, termasuk yang dah hampir 'expired' dan juga yang sudah 'expired' pun ada di rumah Mad Said.

Termasuk 'Che Mad yang acu senapang kepada budak-budak PAS masa pilihanraya yang lalu pun ada !

Che Mad sebenarnya ketika peristiwa mengacukan senapang itu, beliau dalam 'tension' sebab tidak dipilih oleh Idris untuk bertanding bagi kerusi Batu Burok.

Biasalah Deris, selalu nak yang pertama dalam sejarah... jadi dia pilih Ketua Puteri itu untuk menjadi calon Batu Burok bukan sebab Ketua Puteri tu bagus sangat.

Deris pilih sebab 'memahat sejarah' sebagai pemimpin UMNO yang membenarkan seorang perempuan menjadi calon UMNO yang pertama kali dalam sejarah.

Itu saja.........

Patutlah Che Mad marah sangat.

Dua, tiga hari dia memendam rasa, akhirnya amarahnya dilepaskan kepada pemuda-pemuda PAS yang dikatakan bising-bising pasang poster depan rumahnya.

Tapi macamana pula Che Mad boleh buat silap mata?

Petugas-petugas PAS tu semuanya muda-muda dan mata masih 'cerah' lagi, semuanya mengaku yang mereka nampak Che Mad acukan senapang kepada mereka sambil mengugut untuk menembak.

Tapi, tiba-tiba Che Mad buat silap mata... dia kata bukan senapang, tapi batang penyapu! (Kalah David Copperfield)

"Eh.. kenapa ramai sangat ni, semua ada sini", kata Hj Wahid yang bergegas ke Teluk Kalong selepas meninggalkan Batu Burok untuk menghormati musuh dalam Dewan Undangan Negeri yang pernah menyumpah seranahnya dulu.

"Bukan apa YB, yang datang ramai-ramai (ziarah jenazah emak Mad Said) ni bukannya apa, semua nak 'lobby' jadi calun," kata seorang UMNO yang tidak pula diketahui dari mana menjelma.

Oh.... itu pasal ka? Jadi Che Mad Senapang pun nak jadi Calun juga ka?

( III )

"Teruk, syeikh...... teruk....,"

Eh.. apa yang yang teruknya.

"Apa yang tak teruknya, jenazah Dato' Razali belum pun selamat dikebumikan,"emak Mad Said pun tak selesai lagi, tapi macam-macam SMS yang dah melayang-layang,"

Oh... gitu....

SMS apa lak?

"Inilah masanya untuk menjatuhkan Mad Said, dah 8 bulan perintah tapi satu aapa pun tak ada program yang dibuat,

"Kalu Mad Said pilih calun orang-orang dia, sek-sek Deris akan pulau pilihanraya," menurut SMS itu.

Oh macam tu ka? Siapa punya SMS tu Syeikh...

Siapa lagi, orang-orang UMNO yang sokong Deris lah, kata Syeikh itu.

So, kalau Mad Said tak pilih orang Deris tapi pilih orang dia sendiri yang jadi calun untuk Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, macamana?

Eh... mestilah puak-puak Deris mengamuk !

Iya ke macam tu?

Berani ke Deris buat macam tu?

Berani ke pengikut-pengikut Deris buat begitu ?

Berani ke Rosol si penderhaka tu ?

( IV )

Ada 'batu' ke Rosol ?

Ada 'batu' ke Deris nak menyanggah Mad Said ?
Related Posts with Thumbnails