yang semasa

Ahad, Mac 15, 2009

YANG MEMUJA & YANG TAK ADA KERJA

IPOH 15 Mac — Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) hari ini merobohkan plak peringatan ’Pokok Demokrasi’ yang dibina oleh Pakatan Rakyat untuk memperingati peristiwa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawah pokok pada 3 Mac lepas.

Lanjutan daripada tindakan itu juga, maka banyaklah orang melepaskan perasaan, marah-marah dan macam-macam tuduhan, sehingga sebahagiannya ada yang melabelkan pengkhianat yang mengkhianati plak berkenaan bersifat binatang.

Entahlah, kadang-kadang manusia nin adakalanya lebih pelik daripada benda-benda pelik. Tidak ada salahnya kalau benda ‘buatan manusia’ tu tidak diambil peduli pun. Bukan benda tu minta makan dengan sesiapa. Dah kalau benar kunjungan orang ramai semakin bertambah ke kawasan pokok ‘yang tak tahu apa-apa’ itu, itu rasanya lebih baik dan berjaya menarik jumlah pelancong ke tempat itu sendiri khasnya dan ke Ipoh umumnya.

Lebih manis dan berdemokrasi kalau plat berkenaan dipelihara @ dipagarrapikan seperti ramai orang memagarrapikan benda yang hampir serupa di tempat-tempat kenangan lain, terutama banyaknya ditemui di kawasan tanah perkuburan. Cuma jangan jadi benda yang dipuja untuk mendapatkan keuntungan yang syirik. Jangan sampai orang menuduh, dah tak ada kerja ke?

Lebih manis juga kalau ‘benda Allah’ yang dicipta manusia itu tidak terlalu dibela atau dipuja-puja, sehingga disentuh pun menimbulkan amarah yang membuak sehingga melahirkan kata-kata kesat yang sudah tentu akan mendapat ‘dosa kering’.

Mungkinkah kedua-dua pihak dah habis cerita nak ambil hal terhadap ‘manusia’ sehingga plat dan pokok pula menjadi pujaan dan diambil peduli sehingga sebegitu rupa?
Related Posts with Thumbnails